De huren en vrachten voor de capesizers blijven heel beweeglijk. Onder invloed van hogere importen van ijzererts door China vlogen de huren omhoog, waarna na enkele dagen alweer een correctie kwam. De voorraden ijzererts in China zouden laag zijn en de verwachting is dat China de komende maanden meer ijzererts zal invoeren. Het feit dat er meer capesizers op periodecharter werden genomen lijkt te bevestigen dat er meer erts in de markt zal komen. De China Progress (174.332 dwt, 2006) werd voor 12 maanden gecharterd voor $ 33.500 per dag. Als het de capesizers goed gaat profiteren de panamaxen daar veelal ook van. Dat is ook dit keer het geval maar met mate. Een mooie huur kreeg de Nord Luna (76.700 dwt, 2009). Dit schip werd gecharterd oplevering Italië, via de US Gulf, teruglevering Singapore/Japan voor $ 44.000 per dag. Maar bij de meeste charters was de huur voor de panamaxen lager. De Jiu Long Feng (73.937 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Tanjung Bin, via Indonesië, teruglevering Taiwan voor $ 34.500 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?