Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

BLN-Schuttevaer stelt Dominic Schrijer voor als nieuwe voorzitter

ZWIJNDRECHT

Dominic Schrijer (52), de burgemeester van Zwijndrecht, wordt door het hoofdbestuur van Koninklijke BLN-Schuttevaer kandidaat gesteld als nieuwe voorzitter en opvolger van Roland Kortenhorst.

1 / 1
Burgemeester Dominic Schrijer van Zwijndrecht en de aftredend BLN-voorzitter Roland Kortenhorst hadden elkaar in 2016 bij de ‘thuiskomst' van BLN-Schuttevaer in Zwijndrecht al gevonden. (Archieffoto Dirk van der Meulen)

Burgemeester Dominic Schrijer van Zwijndrecht en de aftredend BLN-voorzitter Roland Kortenhorst hadden elkaar in 2016 bij de ‘thuiskomst' van BLN-Schuttevaer in Zwijndrecht al gevonden. (Archieffoto Dirk van der Meulen)

In het bericht van zijn kandidatuur stelt BLN-Schuttevaer: ‘Zijn uitgebreide bestuurlijke ervaring, zijn netwerk en een succesvol track record als het gaat om het verenigen van mensen en partijen met een grote diversiteit aan belangen, maken hem een zeer waardevolle aanvulling op het bestuur en passen in het voornemen om het Algemeen Bestuur te versterken met brede maatschappelijke en bestuurlijke ervaring.'

Schrijer studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en werkte lang als wethouder in Rotterdam voor hij burgemeester werd van Zwijndrecht, 'de thuishaven van de binnenvaart'. In mei dit jaar kondigde hij aan in mei 2019, na afloop van zijn zittingstermijn, te zullen stoppen als burgemeester, om zijn loopbaan te vervolgen in maatschappelijk bestuurlijke functies.

BLN noemt zijn CV ‘een opeenstapeling van klinkende resultaten' en benadrukt ‘zijn talent om mensen in te beweging te krijgen, duidelijke visies te ontwikkelen en deze om te zetten naar realiteit'. Hij heeft een sterke affiniteit met de binnenvaart en is lid van de Raad van Toezicht van de Binnenvaart Kredietunie Nederland.

Schrijer is verheugd over zijn kandidatuur: ‘De binnenvaart is een prachtige sector met enorm veel potentie. Ik kijk er naar uit om mijn kennis en ervaring in te zetten om een daadkrachtige bijdrage te leveren aan belangrijke thema's als het creëren van een aantrekkelijke arbeidsmarkt, het maken van een serieuze vergroeningsslag en het bouwen aan een imago dat de sector verdient.'

In de ledenvergadering van 16 november in Vlaardingen wordt de leden gevraagd de voordracht te bekrachtigen. Bij een meerderheid aan positieve stemmen van de aanwezige stemgerechtigde leden legt legt Schrijer per 1 februari 2019 zijn ambt als burgemeester neer om aan de slag te gaan bij BLN. (DvdM)

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • A. Elzinga

    ipv Schrijer was het beter geweest om TiTa tovenaar aan te stellen. Uw wensen lijstje gaat echt niet geregeld worden door deze nieuwe voorzitter. Deze zal weinig tot niets van invloed zijn op het realiseren van genoemde knelpunten alsmede vele anderen. Hij zal slechts vragen aan de leden begrip te hebben voor de overheid.

  • J.C Hagens

    Zeer verheugd dit te lezen, hoop dat u gaat pleiten voor een tweede sluis bij Grave, de eerste is klein en de capaciteit van de sluis ia te klein voor het aanbod, zeker bij laagwater, wat volgens deskundigen meer voor gaat komen.
    Een nieuwe sluis bij Hebrum in Duitsland kan ook geen kwaad, en de voorhaven uitbaggeren.
    Bij laagwater is het aanbod bij Hebrum dusdanig groot dat bij een tij de schepen niet weg geschut kunnen worden, dus heeft men besloten de schepen richting Hebrum onderweg te laten liggen, zonder dat men de moeite neemt een fatsoenlijke toerbeurt op te zetten bij Emms Radar, zodat je in Delfzijl of onderweg in een veilige haven kan blijven liggen, en weten wanneer je aan de beurt bent, de post kan altijd controleren via AIS waar het schip is en samenwerking met post of sluis Delfzijl.
    De Duitse staat zou zich de ogen uit de kop moeten schamen, dat ze zo weinig welwillend tegenover de schipperij staat, een hardwerkende bedrijfstak, die weinig vraagt en snel tevreden is.
    Ik weet dat de bonden er genoeg aan doen, maar het is roeien tegen de stroom op,
    Wesel Datteln Kanaal een zooitje, Ligplaatsen op de Rijn een zooitje, auto afzetplaatsen op de Rijn een zooitje, waar blijven die grote bedrijven in Duitsland,
    laten die een blok maken bij de Politiek.

Lees ook