Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Schultz stelt geen ultimatum in transitieproces binnenvaart

DEN HAAG [update]

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is voorlopig niet van plan voorzitter Arie Kraaijveld van het Transitiecomité Binnenvaart van zijn taak te ontheffen. SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir vroeg de minister donderdag in een motie hem nog tot 1 april de tijd te geven.

1 / 1
'Ik vind dat er goed gewerkt wordt binnen de sector binnenvaart’, zei minister Schultz in discussie met SP-Kamerlid Bashir. Ze stelt geen ultimatum aan het werk van het Transitiecomité Binnenvaart. (Foto uit video Kamerdebat)

'Ik vind dat er goed gewerkt wordt binnen de sector binnenvaart’, zei minister Schultz in discussie met SP-Kamerlid Bashir. Ze stelt geen ultimatum aan het werk van het Transitiecomité Binnenvaart. (Foto uit video Kamerdebat)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • gerrit verheij

    Mijnheer jos
    Wat hier bedoelt word als er teveel ondernemers met de zelfde handel (winkel)In een woonkern zich willen vestigen gaat het niet door!(dit is beleid) Het komt mij over dat er moedwillig over capaciteit bij gebouwd wordt?Iedereen weet heel goed dat je bij veel overcapaciteit je geen vracht kan maken! Bevrachters die (overmeer)mede eigenaar zijn van de toegevoegde tonnen varen er wel bij! Een markt waar bijgebouwd word waar al te veel van is dient een ander doel. Dat word bedoelt met andere belangen! Maar als de schepen die bijgebouwd worden rendabel zijn heb ik het mis, Een beleid in de binnenvaart met tonnage beheersing zou wenselijk zijn.

  • Jos Evens

    Geen idee, wat je daarmee bedoelt, Gerrit.

  • gerrit verheij

    Wie deze minister inlicht snapt zelf de binnenvaart niet of heeft andere belangen?

  • Jos Evens

    Nog drie artikelen in de crisis-hardheidsclausule
    Met een aanbeveling op grond van de crisis kan in 2013 en 2014 toch nog een afwijking voor 3 artikelen van de reglementen, genoemd in het ROSR of Bijlage II van de richtlijn worden toegestaan.
    Dat zijn deze drie artikelen:

    Art. 7.02, vijfde lid: lichtdoorlatendheid stuurhuisramen
    Art 10.01: ankeruitrusting
    Art 15.08, derde lid onder a, sub bb en cc: in werking stellen van de alarminstallatie op dagvaartschepen met een lengtewaterlijn minder dan 25 meter
    De aangepaste crisis-hardheidsclausule geldt nog slechts voor deze drie artikelen. Voor alle andere overgangsbepalingen die in 2010 zijn afgelopen kan vanaf 2013 geen aanspraak meer gedaan worden op de crisis-hardheidsclausule.

  • Jos Evens

    De crisis-hardheidsclausule, die schippers tot eind 2014 uitstel geeft van DE CCR-overgangsbepalingen?!

    Heb geen illusie:

    Bekendmaking van het ministerie ILT.

  • Sunniva Fluitsma

    Conclusie
    Pappen en nathouden door de Minister gesteund door PVDA en VVD waarbij men hoopt op een BLN voorstel waarvan wij weten dat áls hij komt nooit de EU gaat passeren.
    De conclusie die we moeten trekken is: We hebben twee partijen (SP en PVV) die oprecht het beleid en de gang van zaken in de binnenvaart ter discussie willen stellen. We hebben een Minister die helemaal niets wil veranderen aan het beleid duidelijk gemaakt door antwoorden die ze geeft waarbij we ze van te voren al in kunnen vullen. \"Het mag niet, het kan niet, de markt moet zijn werk doen, en het moet van de sector zelf komen\".
    De regeringspartijen (VVD en PvdA) vinden het allemaal prima gaan zo dus daar gaat niets veranderen.Voor ons is de boodschap duidelijk: als de schippers iets willen veranderen dan moeten ze het zelf afdwingen. Het bewijs daarvan is de enige motie die (vooralsnog ) enige invloed op het beleid van de Minister heeft: die met betrekking tot het huisvuil. Datgene waar meer dan 1.000 ondertekenaars van een petitie een druk hebben uitgevoerd op de Minister dus.
    Dit VAO als vervolg op het AO kunnen we dan ook niet anders meer zien dan als een signaal aan de binnenvaart om gezamenlijk actie te ondernemen als we echt een verandering willen.

    KOM DUS 11 APRIL NAAR BRUSSEL!!

    Meldt je aan bij Ons recht of de ASV (zie de ASV site).
    Wil je meepraten over de actie op 11 april? Kom dan naar de ASV vergadering op 23 maart (zie de ASV site).






Lees ook