RPR-bord verplicht walstroomgebruik

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft een nieuw verkeersteken toegevoegd aan het Rijnvaart Politiereglement (RPR). Het gaat om een verkeersbord dat aangeeft dat het gebruik van walstroom ter plaatse verplicht is. Er is expres niet gekozen voor een generatorverbod.

RPR-bord verplicht walstroomgebruik

CCR verlengt uitstel technische eisen ROSR

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Beste Gerard,
    Je kan wel doen voorkomen of het geregeld is, maar voorlopig gaat er een gebodsbord staan. En zoals ik al eerder schreef als de bewuste tekst er niet onder staat kan je wel denken dat je boven de wet staat, maar je gaat gewoon en boete betalen. En er zal wel een sanctie op komen van een 100 euro en jij weet net zo goed als ik dat je voor 100 euro niet naar de rechter kan gaan.

    En je kan wel de ASV erbij betrekken, maar wij mochten geen afgevaardigde mee laten gaan naar Strasburg. Dat heet in jullie vakjargon constructief samenwerken.

    Goed weekend.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • De heer Smitsman heeft natuurlijk gewoon gelijk en zo is het ook geregeld. Heb je geen stroom nodig, ga je niet aansluiten. Hoef je ook niet aan te sluiten. Er is juist hiervoor gekozen zodat beheerders niet simpelweg kunnen kiezen voor een generatorverbod zonder de mogelijkheid van walstroom aan te bieden. Dat bedoelen we ook met verlies van ligplaatsen. Iedereen die bij het overleg en de totstandkoming betrokken was, weet dat het zo zit. Ook de vertegenwoordigers van de ASV.
    Gerard Kester

    Geplaatst door: Koninklijke BLN-Schuttevaer op
  • Ik begrijp een paar zaken schijnbaar niet.
    Hebben alle bonden weer liggen slapen toen deze ellende op tafel lag?
    Waar staat in het RSOR dat een schip walstroom aansluiting moet hebben.
    Hoeveel kabel moet een schip hebben?
    Ik kom met mijn 50m vaak tekort.
    Een gecertificeerd schip zonder (werkende) walstroomaansluiting mag dus straks geen rusttijden meer schrijven?
    Ik heb laatst nadat in Dordrecht de zekering/aardlekschakelaar er regelmatig uitlag de serviceman geconfronteerd met twee van mijn elektriciens.
    In eerste instantie waren allen van mening dat de startstroom het probleem was maar later waren alle partijen het er mee eens dat het de aardlekschakelaar was.
    Een normale huisinstallatie aan de wal heeft een aardlekschakelaar van 40 milli ampère. Deze zitten ook in de walstroomkasten. Grotere schepen hebben meestal meerdere woningen en meerdere koelkasten, vriezers, wasmachines enz.
    Dit betekend dat de aardlekschakelaar hier eruit gaat op de condensatoren van deze machines.
    Walstroom installaties werken nu niet en dienen aangepast te worden met b.v. aardlekschakelaars van 300 mili ampère of met de zogenaamde walstroom trafo’s.
    Verplicht stekkeren lijkt mij behoorlijk belachelijk. Er zijn genoeg schepen die geen aansluiting nodig hebben.

    Geplaatst door: O Klinkenberg op
  • Duo welbekend, als ik niet met mijn generator draai en geen stekker aangesloten heb, dan zie ik de rechtsgang met vertrouwen tegemoet… Er is ook nog zoiets als de geest van de wet. Als je niet stofzuigt ben je toch ook niet verplicht de stekker van de stofzuiger in het stopcontact te laten zitten… Dat zou de dwaasheid gekroond zijn en dat is het ook! In dezen begrijp ik de ophef dan ook wel.

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Meneer Smitsman het is verplicht om een stekker erin te steken met een generatorverbod .
    Dit is toch onzin,als je generator uit staat om een stekker 6 meter omhoog te sjouwen als je geen stroom nodig hebt.
    Is dit een verplichte afname van stroom of zo ?

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Normaal ben ik altijd “een beetje” kritisch op veel ontwikkelingen 😉 Maar zie hier het probleem niet zo. Generator uit is toch gewoon voldoende? Heb je stroom nodig, dan inderdaad een kabeltje aansluiten. Maar een positief punt vind ik dat, wanneer het bord er staat, men ook de voorziening moet treffen en zorgen dat ie functioneert. Zo niet gewoon lekker met je generator draaien net zo lang tot ze de zaakjes weer op orde hebben. Laatst in de Oude Houthaven aan de Happarandadam deed ook geen enkele stroomkast het… Monteur onverrichter zake weer naar huis om 23.00 ’s avonds en ik nog geen stroom. Dan blijft er maar een optie open…

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Wat een rare ideeën weer, ik kan niet snappen dat de BLN pleit voor verplicht stekkeren, terwijl dit ten koste gaat van de rust tijd.

    Buiten de BLN zijn waarschijnlijk wél schippers die niet dag en nacht hoeven te draaien met een generator, die nu enorm benadeeld worden door deze eis.
    En ja, uiteraard kan je er wel weer een uitzondering onder zetten, maar dat gebeurd niet, want dan word de controle mogelijkheid vele malen kleiner.

    En dan onder het motto “waarschijnlijk behouden we dan ligplaatsen” ik zou dan op zijn minst zeggen eerst ligplaatsen beschikbaar stellen en behouden, en afmeren zonder geluidsoverlast of uitstoot.

    Ik denk persoonlijk dat de veiligheid met dit bord uit het oog is verloren.
    Ga maar eens in het donker met kabels sjouwen en dat terwijl je al 14 tot 18 uur gewerkt heb. Ach ja daar hebben ze ook zwemvesten voor uitgevonden dat is ook zo.

    Kortom gewoon weer een waanzinnige verplichting voor de schipper erbij.
    Net als het hele AIS gebeuren, ook zo’n onoverdachte beslissing om het te verplichten.

    Wederom met dank aan onze OOOO zo grote branche vereniging.

    Veel wijsheid en gesjouw met kabels ten koste van je rusttijd!!

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Overal aan de wal staan Generatoren of pompinstalaties te draaien.
    Wanneer er een kermis is in Rotterdam of een evenement in het Kralingse bos zetten ze generatoren neer. Laten ze daar eerst eens wat aan doen is mijn idee.

    Geplaatst door: T.W. Geneugelijk op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    RPR-bord verplicht walstroomgebruik | Schuttevaer.nl

    RPR-bord verplicht walstroomgebruik

    De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft een nieuw verkeersteken toegevoegd aan het Rijnvaart Politiereglement (RPR). Het gaat om een verkeersbord dat aangeeft dat het gebruik van walstroom ter plaatse verplicht is. Er is expres niet gekozen voor een generatorverbod.

    RPR-bord verplicht walstroomgebruik

    CCR verlengt uitstel technische eisen ROSR

    Dit artikel is exclusief voor abonnees

    Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

    Abonneer

    Deel dit artikel

    Reacties (8)

  • Beste Gerard,
    Je kan wel doen voorkomen of het geregeld is, maar voorlopig gaat er een gebodsbord staan. En zoals ik al eerder schreef als de bewuste tekst er niet onder staat kan je wel denken dat je boven de wet staat, maar je gaat gewoon en boete betalen. En er zal wel een sanctie op komen van een 100 euro en jij weet net zo goed als ik dat je voor 100 euro niet naar de rechter kan gaan.

    En je kan wel de ASV erbij betrekken, maar wij mochten geen afgevaardigde mee laten gaan naar Strasburg. Dat heet in jullie vakjargon constructief samenwerken.

    Goed weekend.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • De heer Smitsman heeft natuurlijk gewoon gelijk en zo is het ook geregeld. Heb je geen stroom nodig, ga je niet aansluiten. Hoef je ook niet aan te sluiten. Er is juist hiervoor gekozen zodat beheerders niet simpelweg kunnen kiezen voor een generatorverbod zonder de mogelijkheid van walstroom aan te bieden. Dat bedoelen we ook met verlies van ligplaatsen. Iedereen die bij het overleg en de totstandkoming betrokken was, weet dat het zo zit. Ook de vertegenwoordigers van de ASV.
    Gerard Kester

    Geplaatst door: Koninklijke BLN-Schuttevaer op
  • Ik begrijp een paar zaken schijnbaar niet.
    Hebben alle bonden weer liggen slapen toen deze ellende op tafel lag?
    Waar staat in het RSOR dat een schip walstroom aansluiting moet hebben.
    Hoeveel kabel moet een schip hebben?
    Ik kom met mijn 50m vaak tekort.
    Een gecertificeerd schip zonder (werkende) walstroomaansluiting mag dus straks geen rusttijden meer schrijven?
    Ik heb laatst nadat in Dordrecht de zekering/aardlekschakelaar er regelmatig uitlag de serviceman geconfronteerd met twee van mijn elektriciens.
    In eerste instantie waren allen van mening dat de startstroom het probleem was maar later waren alle partijen het er mee eens dat het de aardlekschakelaar was.
    Een normale huisinstallatie aan de wal heeft een aardlekschakelaar van 40 milli ampère. Deze zitten ook in de walstroomkasten. Grotere schepen hebben meestal meerdere woningen en meerdere koelkasten, vriezers, wasmachines enz.
    Dit betekend dat de aardlekschakelaar hier eruit gaat op de condensatoren van deze machines.
    Walstroom installaties werken nu niet en dienen aangepast te worden met b.v. aardlekschakelaars van 300 mili ampère of met de zogenaamde walstroom trafo’s.
    Verplicht stekkeren lijkt mij behoorlijk belachelijk. Er zijn genoeg schepen die geen aansluiting nodig hebben.

    Geplaatst door: O Klinkenberg op
  • Duo welbekend, als ik niet met mijn generator draai en geen stekker aangesloten heb, dan zie ik de rechtsgang met vertrouwen tegemoet… Er is ook nog zoiets als de geest van de wet. Als je niet stofzuigt ben je toch ook niet verplicht de stekker van de stofzuiger in het stopcontact te laten zitten… Dat zou de dwaasheid gekroond zijn en dat is het ook! In dezen begrijp ik de ophef dan ook wel.

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Meneer Smitsman het is verplicht om een stekker erin te steken met een generatorverbod .
    Dit is toch onzin,als je generator uit staat om een stekker 6 meter omhoog te sjouwen als je geen stroom nodig hebt.
    Is dit een verplichte afname van stroom of zo ?

    Geplaatst door: Duo Welbekend op
  • Normaal ben ik altijd “een beetje” kritisch op veel ontwikkelingen 😉 Maar zie hier het probleem niet zo. Generator uit is toch gewoon voldoende? Heb je stroom nodig, dan inderdaad een kabeltje aansluiten. Maar een positief punt vind ik dat, wanneer het bord er staat, men ook de voorziening moet treffen en zorgen dat ie functioneert. Zo niet gewoon lekker met je generator draaien net zo lang tot ze de zaakjes weer op orde hebben. Laatst in de Oude Houthaven aan de Happarandadam deed ook geen enkele stroomkast het… Monteur onverrichter zake weer naar huis om 23.00 ’s avonds en ik nog geen stroom. Dan blijft er maar een optie open…

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Wat een rare ideeën weer, ik kan niet snappen dat de BLN pleit voor verplicht stekkeren, terwijl dit ten koste gaat van de rust tijd.

    Buiten de BLN zijn waarschijnlijk wél schippers die niet dag en nacht hoeven te draaien met een generator, die nu enorm benadeeld worden door deze eis.
    En ja, uiteraard kan je er wel weer een uitzondering onder zetten, maar dat gebeurd niet, want dan word de controle mogelijkheid vele malen kleiner.

    En dan onder het motto “waarschijnlijk behouden we dan ligplaatsen” ik zou dan op zijn minst zeggen eerst ligplaatsen beschikbaar stellen en behouden, en afmeren zonder geluidsoverlast of uitstoot.

    Ik denk persoonlijk dat de veiligheid met dit bord uit het oog is verloren.
    Ga maar eens in het donker met kabels sjouwen en dat terwijl je al 14 tot 18 uur gewerkt heb. Ach ja daar hebben ze ook zwemvesten voor uitgevonden dat is ook zo.

    Kortom gewoon weer een waanzinnige verplichting voor de schipper erbij.
    Net als het hele AIS gebeuren, ook zo’n onoverdachte beslissing om het te verplichten.

    Wederom met dank aan onze OOOO zo grote branche vereniging.

    Veel wijsheid en gesjouw met kabels ten koste van je rusttijd!!

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Overal aan de wal staan Generatoren of pompinstalaties te draaien.
    Wanneer er een kermis is in Rotterdam of een evenement in het Kralingse bos zetten ze generatoren neer. Laten ze daar eerst eens wat aan doen is mijn idee.

    Geplaatst door: T.W. Geneugelijk op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.