Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

EBU en ESO peilen financieringsbehoefte

BRUSSEL

De Europese koepelorganisaties EBU en ESO bevragen alle varende ondernemers over ideeën en problemen waar zij bij het financieren van modernisering in de binnenvaart tegenaan lopen.

  • ‘Binnenvaart heeft gezonde kredietverlening nodig’

Door Dirk van der Meulen
‘De binnenvaart heeft in toenemende mate moeite met het verkrijgen van krediet. Dit geldt niet alleen voor de dagelijkse exploitatie, maar ook voor nieuwe investeringen. Om de binnenvaart te moderniseren en het volledige potentieel van de sector te benutten is een gezonde kredietverlening nodig’, zeggen EBU en ESO in de presentatie van de vragenlijst.

Als gevolg van de financiële crisis zijn traditionele financiers terughoudender geworden. Banken zijn ofwel niet bereid om financiële middelen te verschaffen, of er worden strengere criteria gesteld. Dit belemmert volgens de organisaties innovatie en modernisering.
De Connecting Europe Facility (CEF) biedt volgens de beide koepelorganisaties de mogelijkheid dit soort investeringen te ondersteunen, met nieuwe financiële instrumenten, gecofinancierd vanuit het EU-budget. Dit zou, indien geschikt, door de Europese Investeringsbank (EIB) kunnen worden uitgevoerd via nationaal of regionaal opererende banken of fondsen.

Internetvragenlijst

Met de vragenlijst op internet inventariseren EBU en ESO de specifieke behoeften van de sector met betrekking tot het gebruik van dergelijke financiële instrumenten voor investeringen ten bate van modernisering.

ESO (Europese Schippers Organisatie) en de EBU (Europese Binnenvaart Unie) organiseren het onderzoek met technische steun van het door de EU gefinancierde PLATINA II-project. De Europese Commissie werkt ook samen met de verantwoordelijke partijen in de opzet en uitrol van de vragenlijst in het Engels, Duits, Frans en Nederlands.

De initiatiefnemers stellen het op prijs als ondernemers op zoveel mogelijk vragen antwoord geven. Het duurt naar schatting 15-20 minuten om de vragenlijst in te vullen. Stoppen en doorgaan op een later tijdstip is mogelijk.

Alle antwoorden op de vragenlijst worden op een geaggregeerde basis (als totaal) behandeld. Anonimiteit en strikte vertrouwelijkheid zijn gegarandeerd, aldus EBU en ESO.

Reacties (3)
  • Piet Bennik

    Ik heb de vragenlijst door gelopen, maar er staan vragen in die ik niet kan beantwoorden.
    De gegeven opties passen niet bij ons bedrijf, wat nu?
    Het lijkt dus weer op een doel gerichte vragenlijst waarbij de antwoorden gemanipuleerd zijn om tot een bewust doel te komen.

  • T.M.M. Grooten-Wendt

    Gewoon het verstand eens gebruiken ESO,voor de schipper gaan!
    Er zou eerst eens betere tarieven moeten komen zodat er normale explotatie kan bedreven worden.
    Maar dat wil de EBU niet,,want die wil het liefst stuurbare of van schulden afhankelijke binnenvaartondernemers .
    Daarvoor snap ik niet dat ESO wat een schippersorganisaties moet voorstellen,kan overleggen met de EBU.
    Zijn toch 2 verschillende belangen.

  • Piet Bennik

    Wat een onzin, als je goede cijfers heb is een financiering geen punt.
    We moeten zeker terug naar de afgelopen 7 jaar.

    Laten de ESO eerst meer energie steken in markttranparantie, zodat de binnenvaart meer inzicht in de markt krijgt, en eens voor fatsoenlijke tarieven en voorwaarden kunnen varen.

    Het is toch belachelijk dat je bv. met een schip van 1200 ton nog geen 30 Euro per uur verdient als je overlig uren krijgt.
    Hier heb je aan de wal nog geen ZZPer voor.

    En nog steeds worden voorwaarden van 20 jaar geleden door menig strotje gedwongen.

    Maar wel aan de strengste CCR eisen moeten voldoen en nog groener worden.

    Als de binnenvaart snel groen moet worden zal er eerst normale vrachten betaald moeten worden.

    Fijn weekend gewenst.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook