EBU en ESO peilen financieringsbehoefte

De Europese koepelorganisaties EBU en ESO bevragen alle varende ondernemers over ideeën en problemen waar zij bij het financieren van modernisering in de binnenvaart tegenaan lopen.

  • ‘Binnenvaart heeft gezonde kredietverlening nodig’

Door Dirk van der Meulen
‘De binnenvaart heeft in toenemende mate moeite met het verkrijgen van krediet. Dit geldt niet alleen voor de dagelijkse exploitatie, maar ook voor nieuwe investeringen. Om de binnenvaart te moderniseren en het volledige potentieel van de sector te benutten is een gezonde kredietverlening nodig’, zeggen EBU en ESO in de presentatie van de vragenlijst.

Als gevolg van de financiële crisis zijn traditionele financiers terughoudender geworden. Banken zijn ofwel niet bereid om financiële middelen te verschaffen, of er worden strengere criteria gesteld. Dit belemmert volgens de organisaties innovatie en modernisering.
De Connecting Europe Facility (CEF) biedt volgens de beide koepelorganisaties de mogelijkheid dit soort investeringen te ondersteunen, met nieuwe financiële instrumenten, gecofinancierd vanuit het EU-budget. Dit zou, indien geschikt, door de Europese Investeringsbank (EIB) kunnen worden uitgevoerd via nationaal of regionaal opererende banken of fondsen.

Internetvragenlijst

Met de vragenlijst op internet inventariseren EBU en ESO de specifieke behoeften van de sector met betrekking tot het gebruik van dergelijke financiële instrumenten voor investeringen ten bate van modernisering.

ESO (Europese Schippers Organisatie) en de EBU (Europese Binnenvaart Unie) organiseren het onderzoek met technische steun van het door de EU gefinancierde PLATINA II-project. De Europese Commissie werkt ook samen met de verantwoordelijke partijen in de opzet en uitrol van de vragenlijst in het Engels, Duits, Frans en Nederlands.

De initiatiefnemers stellen het op prijs als ondernemers op zoveel mogelijk vragen antwoord geven. Het duurt naar schatting 15-20 minuten om de vragenlijst in te vullen. Stoppen en doorgaan op een later tijdstip is mogelijk.

Alle antwoorden op de vragenlijst worden op een geaggregeerde basis (als totaal) behandeld. Anonimiteit en strikte vertrouwelijkheid zijn gegarandeerd, aldus EBU en ESO.

EBU en ESO peilen financieringsbehoefte | Schuttevaer.nl

EBU en ESO peilen financieringsbehoefte

De Europese koepelorganisaties EBU en ESO bevragen alle varende ondernemers over ideeën en problemen waar zij bij het financieren van modernisering in de binnenvaart tegenaan lopen.

  • ‘Binnenvaart heeft gezonde kredietverlening nodig’

Door Dirk van der Meulen
‘De binnenvaart heeft in toenemende mate moeite met het verkrijgen van krediet. Dit geldt niet alleen voor de dagelijkse exploitatie, maar ook voor nieuwe investeringen. Om de binnenvaart te moderniseren en het volledige potentieel van de sector te benutten is een gezonde kredietverlening nodig’, zeggen EBU en ESO in de presentatie van de vragenlijst.

Als gevolg van de financiële crisis zijn traditionele financiers terughoudender geworden. Banken zijn ofwel niet bereid om financiële middelen te verschaffen, of er worden strengere criteria gesteld. Dit belemmert volgens de organisaties innovatie en modernisering.
De Connecting Europe Facility (CEF) biedt volgens de beide koepelorganisaties de mogelijkheid dit soort investeringen te ondersteunen, met nieuwe financiële instrumenten, gecofinancierd vanuit het EU-budget. Dit zou, indien geschikt, door de Europese Investeringsbank (EIB) kunnen worden uitgevoerd via nationaal of regionaal opererende banken of fondsen.

Internetvragenlijst

Met de vragenlijst op internet inventariseren EBU en ESO de specifieke behoeften van de sector met betrekking tot het gebruik van dergelijke financiële instrumenten voor investeringen ten bate van modernisering.

ESO (Europese Schippers Organisatie) en de EBU (Europese Binnenvaart Unie) organiseren het onderzoek met technische steun van het door de EU gefinancierde PLATINA II-project. De Europese Commissie werkt ook samen met de verantwoordelijke partijen in de opzet en uitrol van de vragenlijst in het Engels, Duits, Frans en Nederlands.

De initiatiefnemers stellen het op prijs als ondernemers op zoveel mogelijk vragen antwoord geven. Het duurt naar schatting 15-20 minuten om de vragenlijst in te vullen. Stoppen en doorgaan op een later tijdstip is mogelijk.

Alle antwoorden op de vragenlijst worden op een geaggregeerde basis (als totaal) behandeld. Anonimiteit en strikte vertrouwelijkheid zijn gegarandeerd, aldus EBU en ESO.