SS Rotterdam verlaat mogelijk thuishaven

Het beroemde voormalige passagiersschip SS Rotterdam verlaat mogelijk haar kade in het Rotterdamse Katendrecht.

SS Rotterdam verlaat mogelijk thuishaven

Eigenaar Woonbron wil het schip verkopen en zegt belangstelling te hebben vanuit Oman.
De woningcorporatie wil het oude vlaggenschip van Holland America Line het liefst in Rotterdam houden, maar niet tegen elke prijs. ‘Er is belangstelling vanuit Nederland, maar die partijen zijn een stuk minder koopkrachtig dan Oman’, meldt een woordvoerster. Volgens de woordvoerster is het altijd de bedoeling geweest het schip te verkopen. ‘Eerst voor minimaal 80%, maar nu willen we een volledige verkoop.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Ed Landsmeer Juist die stelling over ALLE asbest die je beschrijft klopt niet. Het lukt het niet in een nieuw onderzoek deze feiten bovenwater te krijgen. Zelf de sterfgevallen van de delvers van asbest zijn niet te bewijzen. Alleen dat ze allen dood zijn maar niet aan de typese ziekte. Zo beschrijft Elsevier deze problematiek.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Ook hier wordt weer alleen gesproken over geld maar ik ben van mening dat er in een wereldhaven zeer zeker ook een monument hoort te liggen zoals de SS Rotterdam.
    Dit is Nederlandse geschiedenis en doet mij veel meer dan bijvoorbeeld het nieuwe stedelijk museum in Amsterdam wat ook veel te duur verbouwd is en elk jaar nog een paar miljoen kost.

    Geplaatst door: jeroen op
  • Kortom om te voorkomen dat alle aanpassingen in de infrastructuur ook een zinloze investering is het het goedkoopste het schip in Rotterdam te houden. Zeker omdat Woonbron aangeeft dat de faciliteiten op de Rotterdam goed draaien. Er zal wel weer wat achter zitten.

    Geplaatst door: Daan op
  • Dit bewijst maar weer eens hoe gestoord we in dit land zijn. Eerst tegen alle prijs het schip verbouwen en naar Rotterdam halen. Daarna voor een enorm kapitaal de infrastructuur in Katendrecht aanpassen zodat het schip een ligplaats heeft en ook bereikbaar is. Nu moet het weer verkocht worden… Hiermee gaat er weer een stukje ”Nederlansche Trots” ,werkgelegenheid en Rotterdamse economie verloren. Burgemeester en Wethouders van Rotterdam : GRIJP IN. Laat het m/s Rotterdam liggen waar hij ligt !!!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • De werkelijke verkoopprijs zal wel nooit bekend worden gemaakt, maar Rotterdam heeft toch een paar jaar van dit prachtige schip mogen genieten.
    Helaas is daarvoor een idioot hoge prijs betaald.
    Die centen hadden wel beter besteed kunnen worden, maar we leven nu eenmaal in een land waar wanbeleid het best worden betaald.
    Leo

    Geplaatst door: Leo Stegeman op
  • Woonbron moest zich schamen het gaat die mannen alleen maar om het grote geld anders dat de SS Rotterdam hier thuis hoort maak hun geen bal uit .
    Eigenlijk moeten wel allemaal inopstaan komen om de SS R,Dam hier te houden .
    En geef woonbron een schop met ze hoge heren die altijd en alleen hun zaken willen vullen B.R

    Geplaatst door: B.R op
  • Zie je heel goed Daan. Dit gebeurd alleen als mensen zich gaan bezighouden met zaken waar men geen verstand van heeft.
    Een woningscooperatie die van steen naar staal gaat. met ouwe pleur die ieder gezond verstand op de stranden van Bangladesh, India Pakistan ter ont manteling aanbied. De naiviteit waarmee gemeenschaps geld verspild werd. Helaas lopen de daders nog straf vrij rond. En zeker, als je weet dat een nieuwe 14000 teu container schip in het verre oosten nog niet de helft van de renovatie heeft gekost.
    En de infrastruktuur, nu dat betaald de Rotterdamse belasting burger

    Geplaatst door: jos op
  • Erg jammer als het scheepje uit Rotterdam moet vertrekken.we pompen miljarden in Griekenland,mag er dan niets naar dit bootje? Natuurlijk is er flink geklungeld maar gedane zaken nemen geen keer.Vol vooruit met dit schip!

    Geplaatst door: Jos op
  • Tja zo jammer dat zo’n schitterend erfgoed uiteindelijk toch onderdoor gaat. Het is een geweldig schip en past prima in het Rotterdamse straatbeeld. Maar als het hotel zo “goed” draait, waarom moet het schip dan weg? Ik heb nu een aantal keer met veel plezier geslapen in het hotel, maar ik zou het zeer jammer vinden als het uiteindelijk haar laatste rustplaats moet verlaten.

    Geplaatst door: Ronnie op
  • @Antoine
    Je hebt helemaal gelijk,het kan ook alleen in Nederland,In Duitsland zou het absoluut niet gebeuren die hebben al veel uit Nederland gecultiveerd in Hamburg en Bremen (onder andere de Pieter A.Koers),Ned.zit vol nationalisten maar voor het Industrieel erfgoed hebben ze geen oog.

    En wat Asbest betreft;het komt inderdaad in de natuur voor,maar de genen die het moesten delfen gingen er allemaal aan dood niet een uit gezonderd.
    Asbest valt uiteen in zeer kleine buisjes zo dat ze diep in de bronchiën doordringen tot dat ze zo klein zijn dat ze door de celwand dringen, en de cel gaat woekeren.Met long Emfyseem tot gevolg (kanker).
    Het kan jaren duren tot wel 40 jaar maar dan heb je ook wat. ongeacht de soort asbest.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • wordt hierbij niet vergeten, dat er rondom het afmeren van het schip er ook een hele infrastructuur heeft plaatsgevonden waarin de gemeente Rotterdam geld heeft geïnvesteerd, wie gaat dat betalen als het schip weggaat.
    Leen.

    Geplaatst door: leen op
  • Met de verkoop wordt definitief verlies genomen en een voormalig vlaggeschip van de Nederlandse koopvaardijvloot is weer verdwenen zoals vele voorgangers. Uitsluitend verliezers dus, behalve Oman.

    Geplaatst door: Antoine op
  • Je kunt je ook afvragen of de asbest hypocrisie die in de Elsevier beschreven is hier ook niet De Rotterdam het slachtoffer van is geworden. Ps daar beschrijft men dat men gaat ervan uit dat alle asbest blauwe asbest is. Dus komt er een show om asbest te verwijderen. Witte asbest is veel minder gevoelig voor en komt in de natuur ook voor.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Omdat het schip maar iets van 25 miljoen waard is krijgt men de 250 miljoen die er in gestoken is er nooit meer uit. Men had destijds goedkoper een replica laten bouwen. De verkoop levert maar een schijntje op van wat het gekost heeft, dit heeft geen zin. En het vertrek zou een verlies zijn voor Rotterdam

    Geplaatst door: Daan op

Reageer

SS Rotterdam verlaat mogelijk thuishaven | Schuttevaer.nl

SS Rotterdam verlaat mogelijk thuishaven

Het beroemde voormalige passagiersschip SS Rotterdam verlaat mogelijk haar kade in het Rotterdamse Katendrecht.

SS Rotterdam verlaat mogelijk thuishaven

Eigenaar Woonbron wil het schip verkopen en zegt belangstelling te hebben vanuit Oman.
De woningcorporatie wil het oude vlaggenschip van Holland America Line het liefst in Rotterdam houden, maar niet tegen elke prijs. ‘Er is belangstelling vanuit Nederland, maar die partijen zijn een stuk minder koopkrachtig dan Oman’, meldt een woordvoerster. Volgens de woordvoerster is het altijd de bedoeling geweest het schip te verkopen. ‘Eerst voor minimaal 80%, maar nu willen we een volledige verkoop.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Ed Landsmeer Juist die stelling over ALLE asbest die je beschrijft klopt niet. Het lukt het niet in een nieuw onderzoek deze feiten bovenwater te krijgen. Zelf de sterfgevallen van de delvers van asbest zijn niet te bewijzen. Alleen dat ze allen dood zijn maar niet aan de typese ziekte. Zo beschrijft Elsevier deze problematiek.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Ook hier wordt weer alleen gesproken over geld maar ik ben van mening dat er in een wereldhaven zeer zeker ook een monument hoort te liggen zoals de SS Rotterdam.
    Dit is Nederlandse geschiedenis en doet mij veel meer dan bijvoorbeeld het nieuwe stedelijk museum in Amsterdam wat ook veel te duur verbouwd is en elk jaar nog een paar miljoen kost.

    Geplaatst door: jeroen op
  • Kortom om te voorkomen dat alle aanpassingen in de infrastructuur ook een zinloze investering is het het goedkoopste het schip in Rotterdam te houden. Zeker omdat Woonbron aangeeft dat de faciliteiten op de Rotterdam goed draaien. Er zal wel weer wat achter zitten.

    Geplaatst door: Daan op
  • Dit bewijst maar weer eens hoe gestoord we in dit land zijn. Eerst tegen alle prijs het schip verbouwen en naar Rotterdam halen. Daarna voor een enorm kapitaal de infrastructuur in Katendrecht aanpassen zodat het schip een ligplaats heeft en ook bereikbaar is. Nu moet het weer verkocht worden… Hiermee gaat er weer een stukje ”Nederlansche Trots” ,werkgelegenheid en Rotterdamse economie verloren. Burgemeester en Wethouders van Rotterdam : GRIJP IN. Laat het m/s Rotterdam liggen waar hij ligt !!!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • De werkelijke verkoopprijs zal wel nooit bekend worden gemaakt, maar Rotterdam heeft toch een paar jaar van dit prachtige schip mogen genieten.
    Helaas is daarvoor een idioot hoge prijs betaald.
    Die centen hadden wel beter besteed kunnen worden, maar we leven nu eenmaal in een land waar wanbeleid het best worden betaald.
    Leo

    Geplaatst door: Leo Stegeman op
  • Woonbron moest zich schamen het gaat die mannen alleen maar om het grote geld anders dat de SS Rotterdam hier thuis hoort maak hun geen bal uit .
    Eigenlijk moeten wel allemaal inopstaan komen om de SS R,Dam hier te houden .
    En geef woonbron een schop met ze hoge heren die altijd en alleen hun zaken willen vullen B.R

    Geplaatst door: B.R op
  • Zie je heel goed Daan. Dit gebeurd alleen als mensen zich gaan bezighouden met zaken waar men geen verstand van heeft.
    Een woningscooperatie die van steen naar staal gaat. met ouwe pleur die ieder gezond verstand op de stranden van Bangladesh, India Pakistan ter ont manteling aanbied. De naiviteit waarmee gemeenschaps geld verspild werd. Helaas lopen de daders nog straf vrij rond. En zeker, als je weet dat een nieuwe 14000 teu container schip in het verre oosten nog niet de helft van de renovatie heeft gekost.
    En de infrastruktuur, nu dat betaald de Rotterdamse belasting burger

    Geplaatst door: jos op
  • Erg jammer als het scheepje uit Rotterdam moet vertrekken.we pompen miljarden in Griekenland,mag er dan niets naar dit bootje? Natuurlijk is er flink geklungeld maar gedane zaken nemen geen keer.Vol vooruit met dit schip!

    Geplaatst door: Jos op
  • Tja zo jammer dat zo’n schitterend erfgoed uiteindelijk toch onderdoor gaat. Het is een geweldig schip en past prima in het Rotterdamse straatbeeld. Maar als het hotel zo “goed” draait, waarom moet het schip dan weg? Ik heb nu een aantal keer met veel plezier geslapen in het hotel, maar ik zou het zeer jammer vinden als het uiteindelijk haar laatste rustplaats moet verlaten.

    Geplaatst door: Ronnie op
  • @Antoine
    Je hebt helemaal gelijk,het kan ook alleen in Nederland,In Duitsland zou het absoluut niet gebeuren die hebben al veel uit Nederland gecultiveerd in Hamburg en Bremen (onder andere de Pieter A.Koers),Ned.zit vol nationalisten maar voor het Industrieel erfgoed hebben ze geen oog.

    En wat Asbest betreft;het komt inderdaad in de natuur voor,maar de genen die het moesten delfen gingen er allemaal aan dood niet een uit gezonderd.
    Asbest valt uiteen in zeer kleine buisjes zo dat ze diep in de bronchiën doordringen tot dat ze zo klein zijn dat ze door de celwand dringen, en de cel gaat woekeren.Met long Emfyseem tot gevolg (kanker).
    Het kan jaren duren tot wel 40 jaar maar dan heb je ook wat. ongeacht de soort asbest.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • wordt hierbij niet vergeten, dat er rondom het afmeren van het schip er ook een hele infrastructuur heeft plaatsgevonden waarin de gemeente Rotterdam geld heeft geïnvesteerd, wie gaat dat betalen als het schip weggaat.
    Leen.

    Geplaatst door: leen op
  • Met de verkoop wordt definitief verlies genomen en een voormalig vlaggeschip van de Nederlandse koopvaardijvloot is weer verdwenen zoals vele voorgangers. Uitsluitend verliezers dus, behalve Oman.

    Geplaatst door: Antoine op
  • Je kunt je ook afvragen of de asbest hypocrisie die in de Elsevier beschreven is hier ook niet De Rotterdam het slachtoffer van is geworden. Ps daar beschrijft men dat men gaat ervan uit dat alle asbest blauwe asbest is. Dus komt er een show om asbest te verwijderen. Witte asbest is veel minder gevoelig voor en komt in de natuur ook voor.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Omdat het schip maar iets van 25 miljoen waard is krijgt men de 250 miljoen die er in gestoken is er nooit meer uit. Men had destijds goedkoper een replica laten bouwen. De verkoop levert maar een schijntje op van wat het gekost heeft, dit heeft geen zin. En het vertrek zou een verlies zijn voor Rotterdam

    Geplaatst door: Daan op

Reageer