Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de trend. Duurzaamheid voor alles. We lezen het overal. Toch, als je het de gemiddelde collega vraagt, dan blijkt het voor veel ondernemers een ver-van-mijn-bed-show.
Toen de brancheorganisaties het voor elkaar hadden dat ook de binnenvaart in aanmerking kwam voor de Green Award, buitelden de verontwaardigde reacties op Schuttevaer.nl over elkaar heen. Hoe konden de organisaties nu meewerken aan iets dat weer extra druk legt op de toch al zo door regeldruk geplaagde ondernemer? Trouwens, welke bevrachter vraagt er nu om een extra duurzaam schip en biedt daar ook extra vrachtpenningen voor? En de korting op het havengeld dat de bezitters van de Green Award wordt voorgespiegeld is een doekje voor het bloeden.
Allemaal waar. Maar als we nu eens wat verder vooruitkijken. Duurzaamheid is een blijvertje. Steeds meer ondernemingen die aan consumenten leveren besteden er aandacht aan. En door in kaart te brengen waar bijvoorbeeld de CO2-uitstoot die een product met zich meebrengt wordt veroorzaakt, wordt ook duidelijk waar je moet ingrijpen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?