Luxe motor wordt efficiënte jager

Kleine, oudere binnenvaartschepen varen aanzienlijk zuiniger met een moderne voortstuwingsinstallatie. De besparing is zo groot, dat zo’n investering loont. Dat blijkt uit het verhaal van Tinus en Ieke de Vreeze van de luxe motor Volharding (60 x 6,60 meter, 631 ton). Zij kochten twee jaar geleden een nieuwe hoofdmotor en laten nu, bij Scheepswerf Geertman in Zwartsluis, de 35 jaar oude vierbladsschroef vervangen door een vijfbladschroef met straalbuis, waarbij ook de tunnel wordt vernieuwd.

straalbuis

Door Hans Heynen
De elektronisch gestuurde hoofdmotor leverde al 20% brandstofbesparing op. De schroef met straalbuis moet nog eens 15 tot 20% brandstofbesparing opleveren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Luxe motor wordt efficiënte jager | Schuttevaer.nl

Luxe motor wordt efficiënte jager

Kleine, oudere binnenvaartschepen varen aanzienlijk zuiniger met een moderne voortstuwingsinstallatie. De besparing is zo groot, dat zo’n investering loont. Dat blijkt uit het verhaal van Tinus en Ieke de Vreeze van de luxe motor Volharding (60 x 6,60 meter, 631 ton). Zij kochten twee jaar geleden een nieuwe hoofdmotor en laten nu, bij Scheepswerf Geertman in Zwartsluis, de 35 jaar oude vierbladsschroef vervangen door een vijfbladschroef met straalbuis, waarbij ook de tunnel wordt vernieuwd.

straalbuis

Door Hans Heynen
De elektronisch gestuurde hoofdmotor leverde al 20% brandstofbesparing op. De schroef met straalbuis moet nog eens 15 tot 20% brandstofbesparing opleveren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer