‘Ik wil geen waardeloze troep leveren’

Scheepsreparatie- en constructiebedrijf Ottenhof Techniek in Amsterdam heeft jarenlang een zelf ontworpen stuurmachine geleverd aan de binnenvaart. Maar sinds 2008 voldoet het ontwerp niet meer aan de nieuwe Europese regelgeving. De vereiste aanpassingen, waarbij alles dubbel moet worden uitgevoerd, beschouwt Chiel Ottenhof echter niet als een vooruitgang.

Chiel en Rob

Door Heere Heeresma jr.
Het is vrijdagmiddag en het werk zit erop bij Ottenhof Techniek aan de Amsterdamse NDSM-haven. In het computerloze kantoortje boven de werkplaats genieten directeur Chiel Ottenhof (1951) en zijn enige employé, de briljante metaalbewerker Rob Hazen, van een flesje bier.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • De briljante Chiel Ottenhof en zijn even briljante assistent Rob Hazen staan gelukkig met twee benen op de grond. Zij maken een hydraulisch stuurwerk dat uitblinkt in eenvoud en techniek. Evengoed hebben de hoge heren weer nieuwe dingen bedacht om iets dat eenvoudig is toch weer ingewikkelder te maken. Ik denk dat er heel andere belangen spelen dan veiligheid. En deze belangen zijn waarschijnlijk heel veel groter en het wordt nog een enorme klus om dan je gelijk te halen.
    Chiel en Rob, heel veel sterkte en eerlijkheid duurt het langst.
    Han

    Geplaatst door: Han Saaf op
  • Met ons schip wordt al 23 jaar met het Ottenhof stuurwerk gevaren. Waarvan ik zelf er 11 jaar mee werk, en het is door zijn eenvoud een prima werkend stuurwerk. Ik ga mij bijna afvragen (misschien maak ik nu wel slapende IVW hondjes wakker)wanneer we een tweede hoofdmotor moeten plaatsen. Stel je voor dat de motor uitvalt dan kun je tenminste de andere nog starten. Het is toch van de gekke dat een stuurwerkbouwer in de commissie heeft gezeten. Of deze man heeft zitten slapen, of hij heeft euro tekens in zijn ogen gekregen.

    Geplaatst door: Peter van Haren op
  • Ottenhof heeft gelijk, IVW snappen er zelf ook niets van, ja een stickertje bij de accu bak gaat nog. Ik wens hem veel succes, Zijn medewerker is net willy wortel uit de donald duck. Dit is als kompliment bedoeld.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Sorry,het wordt tijd voor een nieuw toetsenbord,deze valt nog al eens op de grond in mijn kleine hutje en daar wordt hij niet beter van.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Wij hebben een stuurwerk van de Fa.Olthof (namen lijken een beetje op elkaar) te Capelle aan den ijssel sinds zomer 1996 en dat is toen ook degelijk en eenvoudig uitgevoerd met 1 hoofdpomp,1 hulppomp en 1 noodpomp.
    Het is nu 14 jaar oud en heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
    Aanpassen aan de nieuwe wetten zou neerkomen op zo\\\’n kleine 15000,–euro.(de cylinders achter zijn met de verbouwing 2006 wel vervangen en zijn in orde voor dubbele aansluitingen.
    Als ik dan kijk wat men bij anderen rekent voor de aanpassing wordt er behoorlijk weer zekjes gevuld door bepaalde firma\\\’s vooral diegene die het wel leuk vond en roomser is als de paus.(niet ver van Capelle).
    Verder ben ik het met Hagens eens in zijn verhaal…..

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Ik moet bekennen dat ik in deze niet onpartijdig ben, wij varen sinds 1989 al met zo’n stuurmachine van de Firma Ottenhof zonder enige problemen. Normaal onderhoud volstaat, en mocht er toch nog iets kapot gaan kun je het eigenlijk zelf repareren(zo eenvoudig is de machine)
    Maar ik moet de Heer Ottenhof wel gelijk geven , wat de IVW bedacht heeft is belachelijk!
    Ik heb nu 3 pompen staan, 1 hoofdmotor, 2 24V nood, 3 380V, en daar moet nu nog een 4de bijkomen en nog een paar kleppen!!
    Terwijl het nog steeds op de zelfde cilinders aankomt.
    Schijn veiligheid heet dat.
    De firma vd Velden moet maar eens uitleggen waarom dit zo bedacht is en als het vd Velden stuurwerk zo goed is waarom krijg je dan een offerte van ca 30000 á 40000 euro om een bestaand van de Velden aan te passen?
    Dat moet dan toch eigenlijk gewoon bagger zijn, anders kan dat nooit zo duur zijn.
    Ik hoop dat de IVW nog eens wakker wordt en deze belachelijke eisen van tafel veegt.

    Geplaatst door: Rinaldo op
  • Klasse van dhr Ottenhof dat hij zich niet zomaar
    aan de kant laat schuiven door dat machtige instituut waar de dienst word uitgemaakt door mensen die niet gehinderd worden door praktische kennis. Wat we echter niet moeten vergeten is dat
    de nieuwe eisen voor een deel te danken zijn
    aan de ongevallen door roeruitval waarvan vaak
    geen technische oorzaak voor was te vinden.
    Ik hoop van harte dat de heer Ottenhof deze zaak
    wint ook in het belang van de schippers maar ik
    weet uit ervaring dat de ivw het liefst geen zaken
    doet met deze kleine ondernemers die perfecte
    produkten maken maar helaas denkt ivw graag groot.

    Geplaatst door: Arno op
  • en zo is het allemaal maar net. want de meeste ongelukken komen nog steeds door menselijke fouten. maar ja het is zo lekker makkelijk he om als je in slaapt bent gesukkeld gewoon je stuurwerk de schuld te geven. nu gaan we lekker alles dubbel uitvoeren met hoog water komen er hele bossen de rivier afdrijven boompje klem tussen de roeren en het is nog einde bericht. krijgen we nu dadelijk ook een tweede roer systeem?
    en als we nu8 toch namen noemen was het niet v/d Velden die in de commissie zat die onderzoek deed en mede de nieuwe voorschriften heeft opgesteld? wel beetje typisch he.

    Geplaatst door: rayce op
  • Jammer dat ik al een hydraulische stuurmachine heb anders ging ik naar deze man-eindelijk iemand die met de schipper meedenkt,en niet onnodig onze beurs leeg rooft-waar toch al niet zo veel meer inzit.

    Geplaatst door: Herke op
  • Een mooi hollands positief verhaal. IVW is een instantie die er zelf helemaal niets van snappen, de experts ovegerens wel maar die moeten beleid uitvoeren. En dan de tarieven van IVW, wist U het
    eu.135,00 per uur word er voor een expert gerekend.Dat noemen ze marktconform. Schandalig!!

    En voor wat dat verhaal over schaalvergroting dat ligt bij ondernemers zelf maar die worden nu afgestraft voor hun hebzucht. Maar de markt blijft zijn werk doen en ook de kleinere schepen gaan weer een goede toekomst tegemoet.

    Geplaatst door: jan op
  • Vindt dat deze meneer Ottenhof groot gelijk heeft, deze regel is alleen maar gemaakt om ons geld uit de zakken te kloppen, net als ineens de marifoon niet goed was je moest een tiptoets hebben terwijl de meest belangrijke kanalen naast vhf 10 zitten denk aan 16 en 18 22 en 20 voor de sluizen, en nu weer de klokjes in de roerstandaanwijzer en het radar dat afgekeurd is als het niet minimaal 300 mtr. bereik heeft en/of geen daglichtradar is.
    Nu moet je begrijpen dat als je roeruitval krijgt het zelden of nooit is dat er een leiding knapt en maak je dubbelle leidingen wordt het weer een heel bouwwerk met extra kleppen electrisch en achter is toch echt nog een hydrauliekslang,of zoals bij ons een gelijkloopcilinder met kettingen.
    Je moet ook maar op tijd over kunnen pakken des te meer frutsels des te meer moet je denken.

    Geplaatst door: Hagens op

Reageer

‘Ik wil geen waardeloze troep leveren’ | Schuttevaer.nl

‘Ik wil geen waardeloze troep leveren’

Scheepsreparatie- en constructiebedrijf Ottenhof Techniek in Amsterdam heeft jarenlang een zelf ontworpen stuurmachine geleverd aan de binnenvaart. Maar sinds 2008 voldoet het ontwerp niet meer aan de nieuwe Europese regelgeving. De vereiste aanpassingen, waarbij alles dubbel moet worden uitgevoerd, beschouwt Chiel Ottenhof echter niet als een vooruitgang.

Chiel en Rob

Door Heere Heeresma jr.
Het is vrijdagmiddag en het werk zit erop bij Ottenhof Techniek aan de Amsterdamse NDSM-haven. In het computerloze kantoortje boven de werkplaats genieten directeur Chiel Ottenhof (1951) en zijn enige employé, de briljante metaalbewerker Rob Hazen, van een flesje bier.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • De briljante Chiel Ottenhof en zijn even briljante assistent Rob Hazen staan gelukkig met twee benen op de grond. Zij maken een hydraulisch stuurwerk dat uitblinkt in eenvoud en techniek. Evengoed hebben de hoge heren weer nieuwe dingen bedacht om iets dat eenvoudig is toch weer ingewikkelder te maken. Ik denk dat er heel andere belangen spelen dan veiligheid. En deze belangen zijn waarschijnlijk heel veel groter en het wordt nog een enorme klus om dan je gelijk te halen.
    Chiel en Rob, heel veel sterkte en eerlijkheid duurt het langst.
    Han

    Geplaatst door: Han Saaf op
  • Met ons schip wordt al 23 jaar met het Ottenhof stuurwerk gevaren. Waarvan ik zelf er 11 jaar mee werk, en het is door zijn eenvoud een prima werkend stuurwerk. Ik ga mij bijna afvragen (misschien maak ik nu wel slapende IVW hondjes wakker)wanneer we een tweede hoofdmotor moeten plaatsen. Stel je voor dat de motor uitvalt dan kun je tenminste de andere nog starten. Het is toch van de gekke dat een stuurwerkbouwer in de commissie heeft gezeten. Of deze man heeft zitten slapen, of hij heeft euro tekens in zijn ogen gekregen.

    Geplaatst door: Peter van Haren op
  • Ottenhof heeft gelijk, IVW snappen er zelf ook niets van, ja een stickertje bij de accu bak gaat nog. Ik wens hem veel succes, Zijn medewerker is net willy wortel uit de donald duck. Dit is als kompliment bedoeld.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Sorry,het wordt tijd voor een nieuw toetsenbord,deze valt nog al eens op de grond in mijn kleine hutje en daar wordt hij niet beter van.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Wij hebben een stuurwerk van de Fa.Olthof (namen lijken een beetje op elkaar) te Capelle aan den ijssel sinds zomer 1996 en dat is toen ook degelijk en eenvoudig uitgevoerd met 1 hoofdpomp,1 hulppomp en 1 noodpomp.
    Het is nu 14 jaar oud en heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
    Aanpassen aan de nieuwe wetten zou neerkomen op zo\\\’n kleine 15000,–euro.(de cylinders achter zijn met de verbouwing 2006 wel vervangen en zijn in orde voor dubbele aansluitingen.
    Als ik dan kijk wat men bij anderen rekent voor de aanpassing wordt er behoorlijk weer zekjes gevuld door bepaalde firma\\\’s vooral diegene die het wel leuk vond en roomser is als de paus.(niet ver van Capelle).
    Verder ben ik het met Hagens eens in zijn verhaal…..

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Ik moet bekennen dat ik in deze niet onpartijdig ben, wij varen sinds 1989 al met zo’n stuurmachine van de Firma Ottenhof zonder enige problemen. Normaal onderhoud volstaat, en mocht er toch nog iets kapot gaan kun je het eigenlijk zelf repareren(zo eenvoudig is de machine)
    Maar ik moet de Heer Ottenhof wel gelijk geven , wat de IVW bedacht heeft is belachelijk!
    Ik heb nu 3 pompen staan, 1 hoofdmotor, 2 24V nood, 3 380V, en daar moet nu nog een 4de bijkomen en nog een paar kleppen!!
    Terwijl het nog steeds op de zelfde cilinders aankomt.
    Schijn veiligheid heet dat.
    De firma vd Velden moet maar eens uitleggen waarom dit zo bedacht is en als het vd Velden stuurwerk zo goed is waarom krijg je dan een offerte van ca 30000 á 40000 euro om een bestaand van de Velden aan te passen?
    Dat moet dan toch eigenlijk gewoon bagger zijn, anders kan dat nooit zo duur zijn.
    Ik hoop dat de IVW nog eens wakker wordt en deze belachelijke eisen van tafel veegt.

    Geplaatst door: Rinaldo op
  • Klasse van dhr Ottenhof dat hij zich niet zomaar
    aan de kant laat schuiven door dat machtige instituut waar de dienst word uitgemaakt door mensen die niet gehinderd worden door praktische kennis. Wat we echter niet moeten vergeten is dat
    de nieuwe eisen voor een deel te danken zijn
    aan de ongevallen door roeruitval waarvan vaak
    geen technische oorzaak voor was te vinden.
    Ik hoop van harte dat de heer Ottenhof deze zaak
    wint ook in het belang van de schippers maar ik
    weet uit ervaring dat de ivw het liefst geen zaken
    doet met deze kleine ondernemers die perfecte
    produkten maken maar helaas denkt ivw graag groot.

    Geplaatst door: Arno op
  • en zo is het allemaal maar net. want de meeste ongelukken komen nog steeds door menselijke fouten. maar ja het is zo lekker makkelijk he om als je in slaapt bent gesukkeld gewoon je stuurwerk de schuld te geven. nu gaan we lekker alles dubbel uitvoeren met hoog water komen er hele bossen de rivier afdrijven boompje klem tussen de roeren en het is nog einde bericht. krijgen we nu dadelijk ook een tweede roer systeem?
    en als we nu8 toch namen noemen was het niet v/d Velden die in de commissie zat die onderzoek deed en mede de nieuwe voorschriften heeft opgesteld? wel beetje typisch he.

    Geplaatst door: rayce op
  • Jammer dat ik al een hydraulische stuurmachine heb anders ging ik naar deze man-eindelijk iemand die met de schipper meedenkt,en niet onnodig onze beurs leeg rooft-waar toch al niet zo veel meer inzit.

    Geplaatst door: Herke op
  • Een mooi hollands positief verhaal. IVW is een instantie die er zelf helemaal niets van snappen, de experts ovegerens wel maar die moeten beleid uitvoeren. En dan de tarieven van IVW, wist U het
    eu.135,00 per uur word er voor een expert gerekend.Dat noemen ze marktconform. Schandalig!!

    En voor wat dat verhaal over schaalvergroting dat ligt bij ondernemers zelf maar die worden nu afgestraft voor hun hebzucht. Maar de markt blijft zijn werk doen en ook de kleinere schepen gaan weer een goede toekomst tegemoet.

    Geplaatst door: jan op
  • Vindt dat deze meneer Ottenhof groot gelijk heeft, deze regel is alleen maar gemaakt om ons geld uit de zakken te kloppen, net als ineens de marifoon niet goed was je moest een tiptoets hebben terwijl de meest belangrijke kanalen naast vhf 10 zitten denk aan 16 en 18 22 en 20 voor de sluizen, en nu weer de klokjes in de roerstandaanwijzer en het radar dat afgekeurd is als het niet minimaal 300 mtr. bereik heeft en/of geen daglichtradar is.
    Nu moet je begrijpen dat als je roeruitval krijgt het zelden of nooit is dat er een leiding knapt en maak je dubbelle leidingen wordt het weer een heel bouwwerk met extra kleppen electrisch en achter is toch echt nog een hydrauliekslang,of zoals bij ons een gelijkloopcilinder met kettingen.
    Je moet ook maar op tijd over kunnen pakken des te meer frutsels des te meer moet je denken.

    Geplaatst door: Hagens op

Reageer