Binnenvaart brengt al voor opening 76.000 ton rollen naar LSC in Bree

Het Limburgs Staalservice Center (LSC) aan de linkeroever van de Zuid-Willemsvaart in Bree is vrijdag 23 april officieel geopend. Initiatiefnemer is het Duitse moederbedrijf Vosta Stahl uit Niederkrüchten (Noord-Rijnland-Westfalen) dat in 2006, omwille van een gebrek aan capaciteit in de regio besloot een eigen staalterminal uit te bouwen in Limburg en daarvoor Bree koos als locatie.

Belangrijkste troef was de goede logistieke aansluiting met het water en de weg. Aan de nieuwe overslagkade met een lengte van 256 meter kunnen twee schepen tegelijk afmeren. Er is een rolbrug met een luifel tussen de kaaimuur en het bedrijfsgebouw, waaronder staalrollen tot 35 ton droog kunnen worden overgeslagen. Ook vrachtwagens tot 60 ton kunnen tot onder de luifel rijden en hier staalrollen laden en lossen.
De aanleg, die zeven maanden in beslag nam, vergde een investering van 1,9 miljoen euro. De terminal is al in gebruik sinds januari 2009 toen het eerste schip er werd gelost. Een maand eerder was het hallencomplex opgeleverd en was ook de platenkniplijn klaar voor gebruik.
In 2009 werd in binnenschepen 76.000 ton rollen staal via de Zuid-Willemsvaart aangevoerd vanuit onder meer Antwerpen. Dat scheelde 2500 vrachtwagens op de weg. Bij LSC worden de rollen verwerkt tot staalplaten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart brengt al voor opening 76.000 ton rollen naar LSC in Bree | Schuttevaer.nl

Binnenvaart brengt al voor opening 76.000 ton rollen naar LSC in Bree

Het Limburgs Staalservice Center (LSC) aan de linkeroever van de Zuid-Willemsvaart in Bree is vrijdag 23 april officieel geopend. Initiatiefnemer is het Duitse moederbedrijf Vosta Stahl uit Niederkrüchten (Noord-Rijnland-Westfalen) dat in 2006, omwille van een gebrek aan capaciteit in de regio besloot een eigen staalterminal uit te bouwen in Limburg en daarvoor Bree koos als locatie.

Belangrijkste troef was de goede logistieke aansluiting met het water en de weg. Aan de nieuwe overslagkade met een lengte van 256 meter kunnen twee schepen tegelijk afmeren. Er is een rolbrug met een luifel tussen de kaaimuur en het bedrijfsgebouw, waaronder staalrollen tot 35 ton droog kunnen worden overgeslagen. Ook vrachtwagens tot 60 ton kunnen tot onder de luifel rijden en hier staalrollen laden en lossen.
De aanleg, die zeven maanden in beslag nam, vergde een investering van 1,9 miljoen euro. De terminal is al in gebruik sinds januari 2009 toen het eerste schip er werd gelost. Een maand eerder was het hallencomplex opgeleverd en was ook de platenkniplijn klaar voor gebruik.
In 2009 werd in binnenschepen 76.000 ton rollen staal via de Zuid-Willemsvaart aangevoerd vanuit onder meer Antwerpen. Dat scheelde 2500 vrachtwagens op de weg. Bij LSC worden de rollen verwerkt tot staalplaten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer