Ingezonden: ‘Het wordt stil op kleine kanalen’

Op enig moment komt er een uiting van teloorgang naar buiten. Teleurstelling over veranderingen, die rigoureus lijken en wellicht onomkeerbaar zijn.

Door Henry Mooren
Als er boven een artikel staat: ‘Veghel wordt bereikbaar voor 1500-tonners’, roept dat onherroepelijk reacties op. Maar niet vergeten moet worden dat er in plaats van 2010 bijvoorbeeld 1993 had kunnen staan, want plannen om de vaarweg tussen de Maas en Veghel te verruimen en gedeeltelijk te verplaatsen zijn al tamelijk oud. En dat geldt ook voor het Wilhelminakanaal en het Kanaal Wessem-Nederweert. Incidenteel zijn er verruimingen geweest, zoals tussen sluis I in Oosterhout en sluis II bij Tilburg, overigens alweer bijna veertig jaar geleden, bij de sluis van Panheel, bij Helmond en tussen sluis II en Veghel met een nieuwe sluis in Schijndel. Laatstgenoemde realisatie was in 1996.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ingezonden: ‘Het wordt stil op kleine kanalen’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Het wordt stil op kleine kanalen’

Op enig moment komt er een uiting van teloorgang naar buiten. Teleurstelling over veranderingen, die rigoureus lijken en wellicht onomkeerbaar zijn.

Door Henry Mooren
Als er boven een artikel staat: ‘Veghel wordt bereikbaar voor 1500-tonners’, roept dat onherroepelijk reacties op. Maar niet vergeten moet worden dat er in plaats van 2010 bijvoorbeeld 1993 had kunnen staan, want plannen om de vaarweg tussen de Maas en Veghel te verruimen en gedeeltelijk te verplaatsen zijn al tamelijk oud. En dat geldt ook voor het Wilhelminakanaal en het Kanaal Wessem-Nederweert. Incidenteel zijn er verruimingen geweest, zoals tussen sluis I in Oosterhout en sluis II bij Tilburg, overigens alweer bijna veertig jaar geleden, bij de sluis van Panheel, bij Helmond en tussen sluis II en Veghel met een nieuwe sluis in Schijndel. Laatstgenoemde realisatie was in 1996.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer