Cursisten vinden binnenvaartexamens moeilijk

‘Het is moeilijk de lesstof op de examens af te stemmen’, vindt Bas Struijk, leraar en lesstofontwikkelaar bij het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam naar aanleiding van klachten dat de binnenvaartexamens moeilijk zijn. ‘We hebben geen inzicht meer in de examenvragen. In de tijd van het KOF waren ze wel openbaar.’

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • De opleiding groot vaarbewijs A/B is te doen.
    Ik heb de zaterdagopleiding bij het STC gevolgd.
    In 13 maanden tijd de vaarbewijzen A en B behaald. De lesstof is naar mijn weten goed, en voldoende. Navigatie 1 (mondeling) en Navigatie 2 zijn de vakken die veel aandacht vragen.

    Geplaatst door: Erik Mulder op
  • Ik ben in januari 2014 begonnen met de opleiding bij het STC voor het grootvaarbewijs A en B. De lesstof was goed. Ik vond de schriftelijke examens wel te doen. De examenvakken (laden en lossen, en Milieu en veiligheid) vond ik het moeilijkst. Verder is het mondeling examen Navigatie 1 niet makkelijk, daar moet je echt goed op voorbereid zijn. Hiervoor ben ik in het 2e examen geslaagd.

    Geplaatst door: Evelinda Mulder op
  • Ik ben nu 56 en was 55 toen ik met de opleiding begon ik had wat geluk dat ik nog een kof diploma had waardoor ik 2 vrijstellingen kreeg de overige 6 examens heb ik allen in 1x gehaald
    Maar ik geef toe dat het behoorlijk pittig is
    Maar vergeet niet dat het een beroepsopleiding is
    waarvoor de jongere generatie een aantal jaren in de klas zitten
    Ook moet ik toe geven dat er in de boeken van stc behoorlijk wat spelnisg fouten zitten
    Binnenkort nog nav 1 en nav 2 dan ben ik klaar
    want aspirant schipper ben ik ondertussen

    Jan-W

    Geplaatst door: Jan-W Slagter op
  • Ik begrijp uit de reactie van dhr. Struijk dat men probeert om de lesstof op de examens af te stemmen. Dat is toch de omgekeerde wereld? Zou het niet beter zijn de lesstof op de praktijk aan te passen, en de examens uiteraard ook? Dan is dat probleem in ieder geval opgelost.

    Vergeet ook niet dat het gewoon big bussines voor CCV, die torenhoge examen gelden vangen, dus hoevaker op herkansing, hoe beter voor het CCV, maar dat mag natuurlijk weer niet hardop gezegd worden……..OEPS, nu deed ik het toch……..

    Iedereen succes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Vaar zelf al bijna 25 jaar als particulier met matrozen, heb de kof tijd nog meegemaakt waar ze het wel degelijk over scheerstokken hadden en houten luiken, toch vind ik dat je ook wel wat van de oorsprong moet weten.
    Vindt het ook belangrijk dat je weet wat hogerwal en lagerwal is een weekend zeilen zou geen kwaad kunnen, men moet ook niet vergeten dat de cursus gemaakt is voor alle rangen en standen, en ja variatie en deviatie is wel degelijk belangrijk, wat als je stroom uitvalt, snap ook wel dat op de tegenwoordige schepen men geen vleistofkompas meer heeft.
    Voorts is de cursus van het STC voor het dagonderwijs gestoeld op leerlingen die ook rekenen en wiskunde in hun pakket hebben.
    Wat mij persoonlijk wel stoorde dat men adnr moest leren .
    Ook kwam er boekhouden in voor allemaal veel te ingewikkeld , als je een kasboek in kan vullen of een programma op de computer is het toch genoeg, en dat van die motor vind ik ook larie, natuurlijk moet je weten dat een dieselmotor verstuivers heeft en voorts wat essentiele dingen zoals spanning v-snaren olie kunnen peilen en koelvloeistof, vind dit ook voor de radar gelden waarom moet ik weten hoe dat ding in mekaar zit als ik weet waar de zekering zit is het oke als die stuk is kan ik hem toch niet repareren.
    Wat ik ook leuk vond was dat de leerlingen elke week een verslag uit moesten brengen van hun werk.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Ik heb ook eerst in NL de cursus gevolgd maar vondt het te moeilijk maar ook te duur, ik doe het nu in Belgie. Zelf vindt ik de belgische boeken makkelijker uitgelegd en het leren gaat mij makkelijker af.

    Ik wil gewoon mn papieren halen ivm dat we meer uurtjes mogen varen dus het komt niet door de crisis bij ons, wij varen gewoon met z’n 2en

    Geplaatst door: Linda op
  • he leon zeker een oud versleten schip waar je geen geld meer voor krijgt om het te vernieuwen had ook is wat verstandiger geweest en had ook nieuw gebouwd! Ben je nou zo zielig dat je zelfs commentaar over de nieuwbouw moet geven bij een artikel over een cursus???

    Geplaatst door: ik op
  • Begrijp de problemen niet goed, ben nu 65 en leer niet gemakkelijk, heb toch alle schriftelijke modules en het mondelinge examen in 1 keer gehaald.
    (2008-2009) De cursus gevolgd bij Edumar uit Heeg.
    Wel zoveel mogelijk de cursus avonden ook gevolgd. Tijdens het mondeling examen bleek dat je geen uit het hoofd geleerde antwoorden moet geven, maar uit je antwoord moet blijken dat je begrijpt hoe en waarom een schip reageert op de handelingen die je er mee uitvoert. Om dit te kunnen zal je de stof toch goed moeten bestuderen!
    Ook word in je beoordeling tijdens het mondeling beslist rekening gehouden of je antwoord mogelijk is met de vaartuigen waarmee je je vaarervaring hebt opgebouwd.

    Geplaatst door: George Smallenbroek op
  • Natuurlijk is het de bedoeling dat je de lesstof weet, maar die is verouderd en lesstof en examens sluiten vaak niet op elkaar aan. Ik heb veel aan de cd-rom van Promanent. Hieraan heb ik meer dan aan de lesstof van het STC, die stampvol spelfouten staat.

    Geplaatst door: Rina Sijbranda op
  • Ik heb inmiddels de cursus Aspirant Schipper succesvol afgesloten. Alle modulen in één keer gehaald, behalve reglementen heb ik de 3e keer behaald. Op zich een kwestie van goed leren. Nu ga ik door voor Schipper binnenvaart, alleen is mij ter ore gekomen dat dit mondeling gaat, waar ik zelf nogal tegenop zie. Daarnaast heb ik inderdaad ook in verband met de gladde wegen en toen het openbaar vervoer plat lag ivm de sneeuw een keer een examen proberen te cancellen, maar dit is toen helaas ook geweigerd. Kreeg ook mijn geld niet terug! Alsof het allemaal niks kost en we geen last hebben van crisistijden…..pfff

    Geplaatst door: Saritha op
  • Wij maken al jaren de cd-rom Examentraining Groot Vaarbewijs. Hier staan meer dan 6.000 oefenvragen, oefeningen en oefenexamens op. Door veel met deze vragen te oefenen blijft het geleerde beter hangen en bent u beter voorbereid op het examen. Zo gaat u met een gerust gevoel met het examen en haalt u betere resultaten. De cd is ook als download beschikbaar.
    Ook maken wij daarnaast software voor ADN(R) en voor Marifonie.

    Geplaatst door: Jaap van Goor (Promanent) op
  • Laatst VCA examen gedaan in Zwijndrecht en ook daar merk je dat er dingen gevraagd worden die niet in de cursus boeken staan. Door een beetje logisch na te denken kom je er wel uit. Dat de les stof niet helemaal bij de examens aansluit komt dus niet alleen bij de STC ed voor.

    Geplaatst door: Henk Oldekamp op
  • Heel herkenbaar!De lesstof sluit niet aan op de examens. De cursus via het STC kostte volgens mij rond de 700 euro. Er stonden in 2007 verschillende tegenstrijdigheden in de cursusboeken. Hierover contact gehad met een docent. Het zou veranderd worden. Van een cursus waar je rond de 700 euro voor betaald mag je ook wat verwachten.
    Zelf vond ik de lesstof niet moeilijk. Wel vond ook ik het erg frustrerend dat de examenvragen niet overeenkomen met de lesstof. Dat maakt het leren moeilijk of zelfs onmogelijk. Zelfs bepaalde examen vragen werden door de docent van het STC fout beantwoord.
    Ook als je bepaalde vragen van het examen aan verschillende schippers stelde, kreeg je regelmatig hele verschillende antwoorden.
    Het zou prettig zijn als het STC overleg zou hebben met het CCV. Ook zou het goed zijn om mee te gaan met de tijd!

    Lydia Eerkes

    Geplaatst door: lydia eerkes op
  • Dat noemt men een stuurtafel! Maar nee dat is op bijna geen schip meer te vinden. Is dat eigenlijk nog wel nodig met een digitaal kompas? Laten we ook niet onderschatten dat de cursus belangrijk is.

    Geplaatst door: Björn op
  • Volgens mij is de lesstof ook lichtelijk verouderd.
    Is het nodig om te weten hoe je de luikenkap openlegt d.m.v. merkels en schaarbalken?
    Er in het kompas meer alcohol zit dan water?
    Het circuit van de verbranding van je motor moet weten?
    Je koers op een kaart kan uitekenen en de deviatie in de stuurtafel kan opratelen?
    Alle geluidseinen uit je hoofd kan zodat je bijna het Wilhelmus kan blazen?
    Je weet hoeveel graden breed het toplicht uit mag stalen?

    En ga zo maar door,natuurlijk is het goed om overal van op de hoogte te zijn,
    Maar dat ik met mijn vrouw naar het scheepvaart MUSEUM moet daar de achterhaalde dingen uit te leggen?

    We hebben het maar domweg gedaan want protesteren in je uppie is het zelfde als het water in de rijn tegen houden!

    Geplaatst door: Rob op
  • @Björn
    als je variatie en deviatie wil toepassen om van je kompas koers naar je werkelijke koers te komen zal je toch echt een kompas met deviatie tabel en een kaart met de variatie erop moeten hebben. In deze tijd vind je die op nagenoeg geen enkel binnenvaartschip meer

    Geplaatst door: Jurn op
  • @kapitein

    Hoezo? Maken jullie nooit meer een koers als jullie van Amsterdam naar Lelystad varen! (Komtdemanvanwerkendam)

    Geplaatst door: Björn op
  • Het is een feit dat de leerlingen het met lesstof uit de 18de eeuw moeten doen. Het is erg jammer dat in een dynamische en innovatieve bedrijfstak als de binnenvaart er niet eens wat serieuzer naar de lesstof wordt gekeken. De gebinten en merkels komen we toch niet veel meer tegen. De lesstof heeft meer weg van de trekschuiten van premier Kok als de hedendaagse vloot.

    Geplaatst door: kapitein op
  • Nee dat zie je verkeerd het zit anders: Nu hebben we het druk dus het examen leren kan tussen neus en lippen door, net zoals een nieuw schip bestellen ook gewoon doen niet teveel bij nadenken. Totdat je jezelf tegenkomt als het puntje bij het paaltje is. Het is de cultuur momenteel.
    Er zijn op het internet cd-roms verkrijgbaar waar wel meer dan 1200 examenvragen staan met betrekking tot alle onderwerpen uit de CCV-binnenvaartexamens. Succes met leren.

    Geplaatst door: Leon op
  • het is wel de bedoeling dat je de lesstof gewoon weet.
    niet alleen maar de examenvragen.
    ik weet ook wel dat veel van de cursus je nooit meer gebruikt, maar het is wel handindig om te weten waar sommige dingen vandaan komen. ik lees hier gewoon weer het vijf en half is een zesjes cultuur

    Geplaatst door: ik hier op

Reageer

Cursisten vinden binnenvaartexamens moeilijk | Schuttevaer.nl

Cursisten vinden binnenvaartexamens moeilijk

‘Het is moeilijk de lesstof op de examens af te stemmen’, vindt Bas Struijk, leraar en lesstofontwikkelaar bij het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam naar aanleiding van klachten dat de binnenvaartexamens moeilijk zijn. ‘We hebben geen inzicht meer in de examenvragen. In de tijd van het KOF waren ze wel openbaar.’

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • De opleiding groot vaarbewijs A/B is te doen.
    Ik heb de zaterdagopleiding bij het STC gevolgd.
    In 13 maanden tijd de vaarbewijzen A en B behaald. De lesstof is naar mijn weten goed, en voldoende. Navigatie 1 (mondeling) en Navigatie 2 zijn de vakken die veel aandacht vragen.

    Geplaatst door: Erik Mulder op
  • Ik ben in januari 2014 begonnen met de opleiding bij het STC voor het grootvaarbewijs A en B. De lesstof was goed. Ik vond de schriftelijke examens wel te doen. De examenvakken (laden en lossen, en Milieu en veiligheid) vond ik het moeilijkst. Verder is het mondeling examen Navigatie 1 niet makkelijk, daar moet je echt goed op voorbereid zijn. Hiervoor ben ik in het 2e examen geslaagd.

    Geplaatst door: Evelinda Mulder op
  • Ik ben nu 56 en was 55 toen ik met de opleiding begon ik had wat geluk dat ik nog een kof diploma had waardoor ik 2 vrijstellingen kreeg de overige 6 examens heb ik allen in 1x gehaald
    Maar ik geef toe dat het behoorlijk pittig is
    Maar vergeet niet dat het een beroepsopleiding is
    waarvoor de jongere generatie een aantal jaren in de klas zitten
    Ook moet ik toe geven dat er in de boeken van stc behoorlijk wat spelnisg fouten zitten
    Binnenkort nog nav 1 en nav 2 dan ben ik klaar
    want aspirant schipper ben ik ondertussen

    Jan-W

    Geplaatst door: Jan-W Slagter op
  • Ik begrijp uit de reactie van dhr. Struijk dat men probeert om de lesstof op de examens af te stemmen. Dat is toch de omgekeerde wereld? Zou het niet beter zijn de lesstof op de praktijk aan te passen, en de examens uiteraard ook? Dan is dat probleem in ieder geval opgelost.

    Vergeet ook niet dat het gewoon big bussines voor CCV, die torenhoge examen gelden vangen, dus hoevaker op herkansing, hoe beter voor het CCV, maar dat mag natuurlijk weer niet hardop gezegd worden……..OEPS, nu deed ik het toch……..

    Iedereen succes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Vaar zelf al bijna 25 jaar als particulier met matrozen, heb de kof tijd nog meegemaakt waar ze het wel degelijk over scheerstokken hadden en houten luiken, toch vind ik dat je ook wel wat van de oorsprong moet weten.
    Vindt het ook belangrijk dat je weet wat hogerwal en lagerwal is een weekend zeilen zou geen kwaad kunnen, men moet ook niet vergeten dat de cursus gemaakt is voor alle rangen en standen, en ja variatie en deviatie is wel degelijk belangrijk, wat als je stroom uitvalt, snap ook wel dat op de tegenwoordige schepen men geen vleistofkompas meer heeft.
    Voorts is de cursus van het STC voor het dagonderwijs gestoeld op leerlingen die ook rekenen en wiskunde in hun pakket hebben.
    Wat mij persoonlijk wel stoorde dat men adnr moest leren .
    Ook kwam er boekhouden in voor allemaal veel te ingewikkeld , als je een kasboek in kan vullen of een programma op de computer is het toch genoeg, en dat van die motor vind ik ook larie, natuurlijk moet je weten dat een dieselmotor verstuivers heeft en voorts wat essentiele dingen zoals spanning v-snaren olie kunnen peilen en koelvloeistof, vind dit ook voor de radar gelden waarom moet ik weten hoe dat ding in mekaar zit als ik weet waar de zekering zit is het oke als die stuk is kan ik hem toch niet repareren.
    Wat ik ook leuk vond was dat de leerlingen elke week een verslag uit moesten brengen van hun werk.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Ik heb ook eerst in NL de cursus gevolgd maar vondt het te moeilijk maar ook te duur, ik doe het nu in Belgie. Zelf vindt ik de belgische boeken makkelijker uitgelegd en het leren gaat mij makkelijker af.

    Ik wil gewoon mn papieren halen ivm dat we meer uurtjes mogen varen dus het komt niet door de crisis bij ons, wij varen gewoon met z’n 2en

    Geplaatst door: Linda op
  • he leon zeker een oud versleten schip waar je geen geld meer voor krijgt om het te vernieuwen had ook is wat verstandiger geweest en had ook nieuw gebouwd! Ben je nou zo zielig dat je zelfs commentaar over de nieuwbouw moet geven bij een artikel over een cursus???

    Geplaatst door: ik op
  • Begrijp de problemen niet goed, ben nu 65 en leer niet gemakkelijk, heb toch alle schriftelijke modules en het mondelinge examen in 1 keer gehaald.
    (2008-2009) De cursus gevolgd bij Edumar uit Heeg.
    Wel zoveel mogelijk de cursus avonden ook gevolgd. Tijdens het mondeling examen bleek dat je geen uit het hoofd geleerde antwoorden moet geven, maar uit je antwoord moet blijken dat je begrijpt hoe en waarom een schip reageert op de handelingen die je er mee uitvoert. Om dit te kunnen zal je de stof toch goed moeten bestuderen!
    Ook word in je beoordeling tijdens het mondeling beslist rekening gehouden of je antwoord mogelijk is met de vaartuigen waarmee je je vaarervaring hebt opgebouwd.

    Geplaatst door: George Smallenbroek op
  • Natuurlijk is het de bedoeling dat je de lesstof weet, maar die is verouderd en lesstof en examens sluiten vaak niet op elkaar aan. Ik heb veel aan de cd-rom van Promanent. Hieraan heb ik meer dan aan de lesstof van het STC, die stampvol spelfouten staat.

    Geplaatst door: Rina Sijbranda op
  • Ik heb inmiddels de cursus Aspirant Schipper succesvol afgesloten. Alle modulen in één keer gehaald, behalve reglementen heb ik de 3e keer behaald. Op zich een kwestie van goed leren. Nu ga ik door voor Schipper binnenvaart, alleen is mij ter ore gekomen dat dit mondeling gaat, waar ik zelf nogal tegenop zie. Daarnaast heb ik inderdaad ook in verband met de gladde wegen en toen het openbaar vervoer plat lag ivm de sneeuw een keer een examen proberen te cancellen, maar dit is toen helaas ook geweigerd. Kreeg ook mijn geld niet terug! Alsof het allemaal niks kost en we geen last hebben van crisistijden…..pfff

    Geplaatst door: Saritha op
  • Wij maken al jaren de cd-rom Examentraining Groot Vaarbewijs. Hier staan meer dan 6.000 oefenvragen, oefeningen en oefenexamens op. Door veel met deze vragen te oefenen blijft het geleerde beter hangen en bent u beter voorbereid op het examen. Zo gaat u met een gerust gevoel met het examen en haalt u betere resultaten. De cd is ook als download beschikbaar.
    Ook maken wij daarnaast software voor ADN(R) en voor Marifonie.

    Geplaatst door: Jaap van Goor (Promanent) op
  • Laatst VCA examen gedaan in Zwijndrecht en ook daar merk je dat er dingen gevraagd worden die niet in de cursus boeken staan. Door een beetje logisch na te denken kom je er wel uit. Dat de les stof niet helemaal bij de examens aansluit komt dus niet alleen bij de STC ed voor.

    Geplaatst door: Henk Oldekamp op
  • Heel herkenbaar!De lesstof sluit niet aan op de examens. De cursus via het STC kostte volgens mij rond de 700 euro. Er stonden in 2007 verschillende tegenstrijdigheden in de cursusboeken. Hierover contact gehad met een docent. Het zou veranderd worden. Van een cursus waar je rond de 700 euro voor betaald mag je ook wat verwachten.
    Zelf vond ik de lesstof niet moeilijk. Wel vond ook ik het erg frustrerend dat de examenvragen niet overeenkomen met de lesstof. Dat maakt het leren moeilijk of zelfs onmogelijk. Zelfs bepaalde examen vragen werden door de docent van het STC fout beantwoord.
    Ook als je bepaalde vragen van het examen aan verschillende schippers stelde, kreeg je regelmatig hele verschillende antwoorden.
    Het zou prettig zijn als het STC overleg zou hebben met het CCV. Ook zou het goed zijn om mee te gaan met de tijd!

    Lydia Eerkes

    Geplaatst door: lydia eerkes op
  • Dat noemt men een stuurtafel! Maar nee dat is op bijna geen schip meer te vinden. Is dat eigenlijk nog wel nodig met een digitaal kompas? Laten we ook niet onderschatten dat de cursus belangrijk is.

    Geplaatst door: Björn op
  • Volgens mij is de lesstof ook lichtelijk verouderd.
    Is het nodig om te weten hoe je de luikenkap openlegt d.m.v. merkels en schaarbalken?
    Er in het kompas meer alcohol zit dan water?
    Het circuit van de verbranding van je motor moet weten?
    Je koers op een kaart kan uitekenen en de deviatie in de stuurtafel kan opratelen?
    Alle geluidseinen uit je hoofd kan zodat je bijna het Wilhelmus kan blazen?
    Je weet hoeveel graden breed het toplicht uit mag stalen?

    En ga zo maar door,natuurlijk is het goed om overal van op de hoogte te zijn,
    Maar dat ik met mijn vrouw naar het scheepvaart MUSEUM moet daar de achterhaalde dingen uit te leggen?

    We hebben het maar domweg gedaan want protesteren in je uppie is het zelfde als het water in de rijn tegen houden!

    Geplaatst door: Rob op
  • @Björn
    als je variatie en deviatie wil toepassen om van je kompas koers naar je werkelijke koers te komen zal je toch echt een kompas met deviatie tabel en een kaart met de variatie erop moeten hebben. In deze tijd vind je die op nagenoeg geen enkel binnenvaartschip meer

    Geplaatst door: Jurn op
  • @kapitein

    Hoezo? Maken jullie nooit meer een koers als jullie van Amsterdam naar Lelystad varen! (Komtdemanvanwerkendam)

    Geplaatst door: Björn op
  • Het is een feit dat de leerlingen het met lesstof uit de 18de eeuw moeten doen. Het is erg jammer dat in een dynamische en innovatieve bedrijfstak als de binnenvaart er niet eens wat serieuzer naar de lesstof wordt gekeken. De gebinten en merkels komen we toch niet veel meer tegen. De lesstof heeft meer weg van de trekschuiten van premier Kok als de hedendaagse vloot.

    Geplaatst door: kapitein op
  • Nee dat zie je verkeerd het zit anders: Nu hebben we het druk dus het examen leren kan tussen neus en lippen door, net zoals een nieuw schip bestellen ook gewoon doen niet teveel bij nadenken. Totdat je jezelf tegenkomt als het puntje bij het paaltje is. Het is de cultuur momenteel.
    Er zijn op het internet cd-roms verkrijgbaar waar wel meer dan 1200 examenvragen staan met betrekking tot alle onderwerpen uit de CCV-binnenvaartexamens. Succes met leren.

    Geplaatst door: Leon op
  • het is wel de bedoeling dat je de lesstof gewoon weet.
    niet alleen maar de examenvragen.
    ik weet ook wel dat veel van de cursus je nooit meer gebruikt, maar het is wel handindig om te weten waar sommige dingen vandaan komen. ik lees hier gewoon weer het vijf en half is een zesjes cultuur

    Geplaatst door: ik hier op

Reageer