Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Antwerpen voert AIS-plicht in

ANTWERPEN

De binnenvaart is tevreden met AIS (Automatic Identification System) bij voormelding in de haven van Antwerpen. Dat zegt Havenbedrijf Antwerpen, nadat er ruim een half jaar mee is proefgedraaid. Het gebruik wordt 1 januari 2012 verplicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (14)
  • Adri

    Als men AIS verplicht wil gaan stellen en eventueel verbaliserend op gaat treden,zouden de apparaten toch wel iets betrouwbaarder mogen zijn !
    Maar ik zie toch regelmatig AIS systemen die niet goed werken,of helemaal niet,en daar zou toch eerst iets aan gedaan moeten worden voor ze ons wederom op kosten gaan jagen,ondanks subsidie heeft AIS mij toch al gauw 800 euro gekost voor het plaatsen en een defecte antenne.

  • Nathan

    Als de Nederlandse authoriteit er verstandig aan doet word dit ook in Nederland voor de binnenvaart verplicht. Alsmede in Duitsland. Na de invoering van ISPS e.d. zal voor de binnenvaart het AIS toch op termijn verplicht worden dus waarom word dit dan niet overal z.s.m. van toepassing?! Zoals al eerder gemeld zal dit de veiligheid ten goede komen. Dit word door sommigen als luxe beschouwd maar in de mist van afgelopen weken was ik maar wat blij dat ik kon zien waar iemand zat als die met een ander comminuceerde. Ook zal dan het melden bij volgsystemen snel tot het verleden behoren.

    De opmerkingen over het lauter hulpmiddel zijn van het AIS zijn niet echt van een gewenst niveau.. Is behalve je regelateur en piloot niet alles een hulpmiddel?! Met de afmetingen van de schepen van tegenwoordig zijn deze nou eenmaal nodig.

    Vooraanmelding is zeker effectief. Kom minimaal 2x per week Antwerpen binnen en maak regelmatig mee dat ik rustig aan kan doen i.v.m. de sluisplanning!

  • kris

    eerst had je het recht van de sterkste nu van de snelste beller.
    En nu op beurt zetten terwijl je nog lig te laden of te lossen.

    A3

    27-10-2011 op 12:34

    Typische reactie… Begrijpelijk dan dat die vrachten zo laag blijven met die instelling/mentaliteit.

  • Leon Verberght

    ik ben voor ais aan boord,maar in nederland houd de sluismeester het ook in de gaten wie is er nog onderweg en wacht even als het uitkomt vb de krammer daar heb ik het al veel meegemaakt.
    in antwerpen voormelden dikke bulschit,alleen maar goed als je ligt te lossen of te laden bij de terminals gisteren bij de royersluis ik meld mij voor en zeg om 16u ben ik bij jullie kreeg antwoord er staan al twee schepen op de 1 om 1615 en de tweede 1630u dus jij bent de derde eind resultaat ik was netjes optijd maar kon nog net mee met de eerst schutting de twee andere waren net op tijd maar moesten wel eerst in varen ik stelde de vraag waarom die eerst ?kreeg netjes antwoord die hebben eerst gemeld maar wel met een latere eta toen werd het stil op kan 22

  • Huip

    Ben er absoluut voor.
    weet je tenminste zeker dat er niets aan komt.
    Aangezien we of bellen of vanwege het laatst gepleegde telefoontje de marifoon heerlijk zacht hebben staan.
    En als hij kapot is en je meld dit zullen ze best schappelijk zijn.
    In mijn ervaring zijn de belgen soepeler dan de straffe hollanders!

  • Leo Verburg

    @vaarder. Als je radar kapot is kan je gewoon overdag normaal varen. Maar met een kapotte AIS kom je Antwerpen niet zonder bekeuring in, of erger nog, uit. En dit ongeacht het weer…..

  • Mohamed

    Dat is een zeer goede idee!
    Vooral omdat je je snelheid kunt aanpassen en zo brandstofverbruik vermindert. Maar zoals al iemand hieronder al: AIS is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel.

  • vaarder

    @ Leo – kleine correctie: je kunt wel een prent krijgen wanneer je radar kapot is, namelijk wanneer dat is met mist/slecht zicht en je vaart.

    @ karel – volgens mij klopt je redenering niet. Ook al heeft iedereen AIS, dan nog moet je je aanmelden en krijg je een sluisplanning door waarop je je snelheid kan aanpassen. Als de buurman (ook met AIS) zich niet meldt en hij is eerder bij de sluis dan is hij niet eerder aan de beurt dan jij. Hij krijgt een later tijdstip toegewezen, wanneer de sluis al vol zit met schepen die zich wel op tijd gemeld hebben.

    Hij bespaart dus niks met volaan doorjakkeren, terwijl jij rustig aan kan doen, want je bent toch niet eerder aan de beurt.

  • Leo Verburg

    Idd Jan, heel de stuurhut staat vol met hulpmiddelen. Daarom kan men ook geen bekeuring geven als je radar, piloot, tresco enz het niet meer doet. Alleen marifoon moet het doen. Maar hirevan hebben de meeste schepen er 2 of 3. Dus loop je niet zoveel risico.

  • Jan Tensen

    In Hongarije en af en toe ook in Oostenrijk worden er bekeuringen uitgedeelt als je de AIS transponder niet goed hebt ingevuld met bestemming enz.
    Enne Leo volgens mij staat de hele stuurhut vol met hulpmiddelen.

  • Leo Verburg

    “Vanaf januari kan de havenkapitein verbaliserend optreden als je AIS niet werkt”. Het kan toch niet zo zijn dat als je AIS niet werkt je niet meer mag varen. Dus als ik het goed begrijp, dan zou je om een zekere bedrijfsvoering te kunnen garanderen een dubbele AIS moeten hebben. Beetje overdreven. Een AIS is een hulpmiddel, GEEN navigatiemiddel.

  • Karel

    Handig hoor die voor aan melding!!!!!!

    iedereen heeft dadelijk verplicht AIS en dan vervalt het voordeel van voor aan melden, dan lig je weer net zo lang te wachten, want langzamer heeft dan geen zin meer want dan komt een buurman met AIS voorbij en is eerder bij de sluis, fijn al die high tech

  • Hans

    En wat als ik helemaal niet door de sluis wil?
    Helemaal voor niks subsidie aangevraagd en AIS geplaatst!

  • A3

    eerst had je het recht van de sterkste nu van de snelste beller.
    En nu op beurt zetten terwijl je nog lig te laden of te lossen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook