Ship2Port

Royal Dirkzwager bewaakt de Noordzee

Met meer dan 150 jaar ervaring richt Royal Dirkzwager zich sinds enkele jaren ook op bewaking van de Noordzee. Hoewel het een nog een vrij onbekende activiteit is van het bedrijf, wordt die steeds belangrijker. ‘De Noordzee is eigenlijk een groot industriegebied geworden. Wij zorgen voor veiligheid door platformen en windparken 24/7 te bewaken’, zegt Kim van Dijk, managing director van Royal Dirkzwager.

De controle kamer op het kantoor van Royal Dirkzwager wordt 24/7 bemand.
De controle kamer op het kantoor van Royal Dirkzwager wordt 24/7 bemand. Foto Royal Dirkzwager

De klandizie van Dirkzwager bestaat uit eigenaren van gas- en olieplatformen en windparken op zee. En op dat gebied ziet het bedrijf veel kansen.

De bewakingsdienst al in 2014 geïntroduceerd als onderdeel van de evolutie van het bedrijf. Volgens Van Dijk voorziet de dienst in een toenemende behoefte. ‘Dit is echt een tweede tak geworden binnen ons bedrijf, en we zien hierin veel toekomst. Niet alleen voor de Noordzee, ook voor andere wateren wereldwijd.’

Doorbellen

Dirkzwager begon ooit met meneer Dirkzwager die op kade stond om te kijken wanneer een schip binnenliep en dit vervolgens door te geven aan scheepsagenten. Dit doorbellen van scheepsbewegingen is in de anderhalve eeuw daarna steeds verder ontwikkeld, tot een bedrijf met een 24-uursdienst dat zeven dagen per week alle scheepsbewegingen monitort. Nog steeds worden verwachte aankomst- en vertrektijden gerapporteerd door de 24/7 dienst, maar inmiddels is de informatie ook helemaal digitaal beschikbaar. In 2024 wordt een volgende stap gezet met de lancering van een nieuw platform: Ship2Port.

‘We hebben in de tweede helft van 2023 echt kunnen inzetten op meer ontwikkeling en verbetering van onze systemen. Ook zijn we bezig onszelf meer op de kaart te zetten. Vooral met de overstap van Ship2Report naar Ship2Port.’

Tekst gaat verder onder de foto

Het nieuwe Platform Ship2Port wordt in Q1 van 2024 gelanceerd.
Het nieuwe Platform Ship2Port wordt in Q1 van 2024 gelanceerd.

AI

In het nieuwe platform komen de beste functionaliteiten van het bekende Ship2Report en de in januari overgenomen softwaretak van het Belgische Port+ samen. Dit nieuwe platform is niet alleen gericht op de traditionele scheepsbewegingen voor de Hollandse kust, maar ook op het voorspellen van aankomsttijden in havens wereldwijd. ‘Met behulp van AI kunnen we nauwkeuriger voorspellen hoe laat een schip aankomt in de haven, niet alleen in Rotterdam of Antwerpen, maar ook in andere internationale havens.’

Ship2Port wordt niet alleen gezien als een hoogtepunt, maar ook als een keerpunt voor Dirkzwager. ‘Het is echt een heel mooie stap die we zetten’, aldus Van Dijk. ‘Het stelt bedrijven in staat wereldwijd actief te zijn en beter te plannen op basis van real-time aankomstschattingen. Daarbij kunnen we nu bovendien de vertraging in volgende havens voorspellen. Dat scheelt voor bijvoorbeeld service- of transportbedrijven echt heel veel tijd.’

Ransomware-aanval

Royal Dirkzwager heeft een onstuimige periode achter de rug. In 2022 werd het bedrijf meegesleept in het faillissement van moederbedrijf Ahrma Group. Na overname door de ProMedia Group werd het herstel ingezet. Het bekende torentje met ouderwetse radarscanner in Maassluis werd verlaten voor een moderner pand aan de Nieuwe Waterweg. En net toen alles in rustiger vaarwater terecht zou komen, kwam het bedrijf in maart compleet tot stilstand vanwege een grote ransomware-aanval. ‘In één klap was op alle platformen alles weg. Alles stond op zwart’, vertelt Van Dijk. ‘Dat was natuurlijk ook een enorme shock voor alle medewerkers. Dirkzwager heeft veel medewerkers die hier al 30 of 40 jaar werken. Dat is best uniek. Ze zijn altijd erg betrokken geweest bij het bedrijf en zijn dat nog steeds. Het was daarom ook erg bijzonder te zien hoe iedereen er vol voor bleef gaan en er vertrouwen in bleef houden.’

Transparantie

En niet alleen de medewerkers boden de problemen het hoofd en bleven het bedrijf trouw, de klanten deden hetzelfde. ‘Geen enkele klant heeft het bedrijf verlaten.’

Van Dijk benadrukt in dit verband het belang van transparante communicatie. ‘Dat vonden we wel echt heel bijzonder, dat alle klanten zijn gebleven. En dat komt denk ik ook door onze manier van communiceren. We zijn vanaf het begin open en eerlijk geweest over de situatie en wat er aan de hand was.’

Het herstelproces vergde tijd en vereiste ingrijpende veranderingen in de systemen en op het gebied van cyber-security. ‘We hebben alles op de rit voor de modernste dienstverlening ooit.’

Royal Dirkzwager bewaakt de Noordzee | Schuttevaer.nl
Ship2Port

Royal Dirkzwager bewaakt de Noordzee

Met meer dan 150 jaar ervaring richt Royal Dirkzwager zich sinds enkele jaren ook op bewaking van de Noordzee. Hoewel het een nog een vrij onbekende activiteit is van het bedrijf, wordt die steeds belangrijker. ‘De Noordzee is eigenlijk een groot industriegebied geworden. Wij zorgen voor veiligheid door platformen en windparken 24/7 te bewaken’, zegt Kim van Dijk, managing director van Royal Dirkzwager.

De controle kamer op het kantoor van Royal Dirkzwager wordt 24/7 bemand.
De controle kamer op het kantoor van Royal Dirkzwager wordt 24/7 bemand. Foto Royal Dirkzwager

De klandizie van Dirkzwager bestaat uit eigenaren van gas- en olieplatformen en windparken op zee. En op dat gebied ziet het bedrijf veel kansen.

De bewakingsdienst al in 2014 geïntroduceerd als onderdeel van de evolutie van het bedrijf. Volgens Van Dijk voorziet de dienst in een toenemende behoefte. ‘Dit is echt een tweede tak geworden binnen ons bedrijf, en we zien hierin veel toekomst. Niet alleen voor de Noordzee, ook voor andere wateren wereldwijd.’

Doorbellen

Dirkzwager begon ooit met meneer Dirkzwager die op kade stond om te kijken wanneer een schip binnenliep en dit vervolgens door te geven aan scheepsagenten. Dit doorbellen van scheepsbewegingen is in de anderhalve eeuw daarna steeds verder ontwikkeld, tot een bedrijf met een 24-uursdienst dat zeven dagen per week alle scheepsbewegingen monitort. Nog steeds worden verwachte aankomst- en vertrektijden gerapporteerd door de 24/7 dienst, maar inmiddels is de informatie ook helemaal digitaal beschikbaar. In 2024 wordt een volgende stap gezet met de lancering van een nieuw platform: Ship2Port.

‘We hebben in de tweede helft van 2023 echt kunnen inzetten op meer ontwikkeling en verbetering van onze systemen. Ook zijn we bezig onszelf meer op de kaart te zetten. Vooral met de overstap van Ship2Report naar Ship2Port.’

Tekst gaat verder onder de foto

Het nieuwe Platform Ship2Port wordt in Q1 van 2024 gelanceerd.
Het nieuwe Platform Ship2Port wordt in Q1 van 2024 gelanceerd.

AI

In het nieuwe platform komen de beste functionaliteiten van het bekende Ship2Report en de in januari overgenomen softwaretak van het Belgische Port+ samen. Dit nieuwe platform is niet alleen gericht op de traditionele scheepsbewegingen voor de Hollandse kust, maar ook op het voorspellen van aankomsttijden in havens wereldwijd. ‘Met behulp van AI kunnen we nauwkeuriger voorspellen hoe laat een schip aankomt in de haven, niet alleen in Rotterdam of Antwerpen, maar ook in andere internationale havens.’

Ship2Port wordt niet alleen gezien als een hoogtepunt, maar ook als een keerpunt voor Dirkzwager. ‘Het is echt een heel mooie stap die we zetten’, aldus Van Dijk. ‘Het stelt bedrijven in staat wereldwijd actief te zijn en beter te plannen op basis van real-time aankomstschattingen. Daarbij kunnen we nu bovendien de vertraging in volgende havens voorspellen. Dat scheelt voor bijvoorbeeld service- of transportbedrijven echt heel veel tijd.’

Ransomware-aanval

Royal Dirkzwager heeft een onstuimige periode achter de rug. In 2022 werd het bedrijf meegesleept in het faillissement van moederbedrijf Ahrma Group. Na overname door de ProMedia Group werd het herstel ingezet. Het bekende torentje met ouderwetse radarscanner in Maassluis werd verlaten voor een moderner pand aan de Nieuwe Waterweg. En net toen alles in rustiger vaarwater terecht zou komen, kwam het bedrijf in maart compleet tot stilstand vanwege een grote ransomware-aanval. ‘In één klap was op alle platformen alles weg. Alles stond op zwart’, vertelt Van Dijk. ‘Dat was natuurlijk ook een enorme shock voor alle medewerkers. Dirkzwager heeft veel medewerkers die hier al 30 of 40 jaar werken. Dat is best uniek. Ze zijn altijd erg betrokken geweest bij het bedrijf en zijn dat nog steeds. Het was daarom ook erg bijzonder te zien hoe iedereen er vol voor bleef gaan en er vertrouwen in bleef houden.’

Transparantie

En niet alleen de medewerkers boden de problemen het hoofd en bleven het bedrijf trouw, de klanten deden hetzelfde. ‘Geen enkele klant heeft het bedrijf verlaten.’

Van Dijk benadrukt in dit verband het belang van transparante communicatie. ‘Dat vonden we wel echt heel bijzonder, dat alle klanten zijn gebleven. En dat komt denk ik ook door onze manier van communiceren. We zijn vanaf het begin open en eerlijk geweest over de situatie en wat er aan de hand was.’

Het herstelproces vergde tijd en vereiste ingrijpende veranderingen in de systemen en op het gebied van cyber-security. ‘We hebben alles op de rit voor de modernste dienstverlening ooit.’