Tussen de 7 en 9 miljard dollar

Maersk verhoogt winstverwachting door aanhoudende onrust Rode Zee

De grote Deense containerrederij A.P. Møller-Maersk heeft voor de tweede keer in korte tijd zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. Het bedrijf schroefde zijn vrachttarieven op als gevolg van de aanhoudende onrust op de Rode Zee door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart. Daardoor blijft er fors meer winst over.

Maersk containerschip op de Rode Zee
Maersk containerschip op de Rode Zee. Shutterstock

Het concern, een van de grootste rederijen ter wereld, verwacht dat de operationele winst dit jaar uitkomt tussen de 7 en 9 miljard dollar (6,4 en 8,3 miljard euro). Dat is boven de verwachtingen van marktkenners. Eerder ging het bedrijf uit van een winst van tussen de 4 en 6 miljard dollar.

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Maersk gaf eerder al aan dat de vraag naar containerschepen hoog is. Het bedrijf leidt zijn schepen rond Afrika om de Rode Zee te vermijden. De wereldwijde aanvoerketens hebben last van meerdere verstoringen, waarvan de situatie in de Rode Zee de grootste is.

Maersk verhoogt winstverwachting door aanhoudende onrust Rode Zee | Schuttevaer.nl
Tussen de 7 en 9 miljard dollar

Maersk verhoogt winstverwachting door aanhoudende onrust Rode Zee

De grote Deense containerrederij A.P. Møller-Maersk heeft voor de tweede keer in korte tijd zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. Het bedrijf schroefde zijn vrachttarieven op als gevolg van de aanhoudende onrust op de Rode Zee door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart. Daardoor blijft er fors meer winst over.

Maersk containerschip op de Rode Zee
Maersk containerschip op de Rode Zee. Shutterstock

Het concern, een van de grootste rederijen ter wereld, verwacht dat de operationele winst dit jaar uitkomt tussen de 7 en 9 miljard dollar (6,4 en 8,3 miljard euro). Dat is boven de verwachtingen van marktkenners. Eerder ging het bedrijf uit van een winst van tussen de 4 en 6 miljard dollar.

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Maersk gaf eerder al aan dat de vraag naar containerschepen hoog is. Het bedrijf leidt zijn schepen rond Afrika om de Rode Zee te vermijden. De wereldwijde aanvoerketens hebben last van meerdere verstoringen, waarvan de situatie in de Rode Zee de grootste is.