Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Rijn & IJssel maakten dinsdag met de minister in een convenant afspraken over verbetering van de duurzaamheid, innovatie, marktpotenties en veiligheid van de binnenvaart. De invoering van AIS is volgens het ministerie in het kader van de invoering van River Information Services (RIS) een van de belangrijkste afspraken in het convenant. Onafhankelijk onderzoek wees uit dat AIS voor het vergroting van de veiligheid voorkeur verdient boven Automatische Identificatie met Internet Protocol (AI-IP). De binnenvaartorganisaties hadden een voorkeur voor dit laatste systeem. Verkeer en Waterstaat vond het uiteindelijk te weinig betrouwbaar voor calamiteitenbestrijding, mocht het internetnetwerk uitvallen. Het ministerie denkt dat met automatische tracering van schepen de binnenvaart veiliger wordt en de administratieve lasten dalen. Ook krijgt de binnenvaart daarmee meer informatie over de drukte op de vaarwegen en worden de sluizen beter benut, zodat de doorstroom verbetert.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?