Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Dieselmotor 10 keer schoner

STUTTGART

Het in de ontwikkeling en productie van onderdelen voor verbrandingsmotoren gespecialiseerde Bosch claimt via een technische doorbraak de NOx-uitstoot van dieselmotoren onder alle operationele omstandigheden ver onder de Euro 6-norm te kunnen houden.

1 / 1
De NOx-emissies van dieselmotoren kunnen 10 keer onder de normen voor Euro 6 komen met een door Bosch ontwikkelde techniek. Bosch verwacht dat de rol van de diesel voorlopig nog niet is uitgespeeld in de transportsector. Op de foto een Cummins QSK 34. (Foto Hans Heynen)

De NOx-emissies van dieselmotoren kunnen 10 keer onder de normen voor Euro 6 komen met een door Bosch ontwikkelde techniek. Bosch verwacht dat de rol van de diesel voorlopig nog niet is uitgespeeld in de transportsector. Op de foto een Cummins QSK 34. (Foto Hans Heynen)

  • Bosch realiseert doorbraak bij finetuning motormanagement

  • Direct beschikbaar voor massaproductie 

Door Hans Heynen
Volgens het Duitse technologiebedrijf liggen de NOx-emissies met deze techniek 10 keer onder de in 2020 ingaande Euro 6d-norm voor het wegverkeer. De emissies moeten voor 6d onder operationele omstandigheden op de weg (RDE of Real Driving Emissions) worden gemeten. Momenteel mag een Euro 6-motor de NOx-norm onder operationele omstandigheden (RDE) nog met 110% overschrijden (maximaal 168 milligram per kilometer).

In 2020 daalt de maximale overschrijding naar 50% (max. 120 milligram). Bosch haalde met het nieuwe systeem tijdens een met journalisten uitgevoerde RDE-test in een Volkswagen Golf diesel een gemiddelde van 13 milligram NOx per kilometer. De CO2-uitstoot lag daarbij circa 20% onder die van een benzinemotor.

Betaalbaar
Algemeen directeur Volkmar Denner van Bosch maakte de doorbraak bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het concern. Volgens Denner heeft Bosch hiervoor bestaande technieken verfijnd. Het gaat om een combinatie van geavanceerde brandstofinjectie, EGR, een nieuw ontwikkeld lucht/turbosysteem, intelligent warmtebeheer en een beter motormanagementsysteem. ‘We verleggen hiermee de grenzen van wat technisch mogelijk is. Met deze technologie wordt de diesel uitstootarm en blijft hij betaalbaar.'

Temperaturen
De nieuwe techniek controleert de temperaturen aan de inlaat- en uitlaatkant beter, waardoor de motor bij wisselende belastingen, zoals tijdens het accelereren, geen onhandelbare golven NOx kan produceren. Het zorgt er ook voor dat de uitlaatgassenreiniging (roetfilter en SCR-katalysator) zeer snel op de vereiste temperatuur komt en blijft, ook bij te lage motorbelastingen, zoals in het stadsverkeer.

Voor een optimale NOx-conversie moet de temperatuur van de uitlaatgassen altijd meer dan 200 graden bedragen. Wanneer de uitlaatgastemperatuur daaronder komt werkt de uitlaatgassenreiniging niet meer goed. Wanneer hij door een piekbelasting plotseling sterk stijgt, duurt het vaak even voordat de katalysator zich daaraan aanpast, wat een NOx-piek veroorzaakt.

Sleutelrol EGR
In het nieuwe systeem speelt de aansturing van een hoge- en een lagedruk EGR (uitlaatgasrecirculatie) een sleutelrol. De hogedruk EGR tapt de uitlaatgassen voor de turbo af, de lagedruk EGR achter de turbo en het uitlaatgassenreinigingssysteem.

Het aftappen van uitlaatgassen vanaf beide punten wordt volgens Bosch in een optimale balans geregeld om de uitlaatgastemperatuur gelijkmatig en op het juiste peil te houden, zodat de NOx-emissies geen grote pieken vertonen. Een toerentalsensor verbetert de controle op de opbrengst van de variabele geometrie turbo's (VGT), zodat toerental en drukopbouw onmiddellijk aan belastingswisselingen wordt aangepast. Een stop/start-systeem moet daarbij het stationair draaien van de motor zoveel mogelijk voorkomen. Het verbruik van AdBlue (ureum/watermix) stijgt daarbij niet, volgens Bosch.

De timing van de inspuiting(en) speelt eveneens een rol, maar lijkt niet veel anders dan bij eerdere door Bosch ontwikkelde systemen voor Euro 6-motoren.

Omdat de nieuwe dieseltechniek is gebaseerd op componenten die al op de markt verkrijgbaar zijn, kan hij volgens Bosch nu al in serie worden geproduceerd voor levering aan motorenbouwers.

Schone diesel
Bosch wil de nu geboekte vooruitgang in de toekomst met artificiële intelligentie uitbreiden om te komen tot een ultrazuinige verbrandingsmotor, die met hernieuwbare brandstof geen CO2 meer toevoegt aan de atmosfeer. ‘We geloven nog steeds dat diesel een belangrijke rol in de aandrijvingsmix van de mobiliteit van de toekomst zal spelen', aldus Denner. ‘Tot de massamarkt van elektromobiliteit zich ten volle heeft ontwikkeld blijven uiterst efficiënte verbrandingsmotoren noodzakelijk die geen fijnstof en stikstofoxiden meer uitstoten.'

Vette winst
Ondanks de dieselschandalen van de afgelopen jaren boekte Bosch in 2017 goede resultaten. De omzet steeg met 6,8% naar een record van 78 miljard euro, waarvan 80% buiten Duitsland werd behaald. Het operationele resultaat (EBIT) steeg met 17% tot 5,3 miljard euro.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook