Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Financier vergroening via transportbelasting'

ZWIJNDRECHT [update]

Verladers zouden via een goederentransportbelasting moeten meebetalen aan de vergroening van de transportsector. Dat idee staat in een eerste rapport van de commissie Vergroening en Verduurzaming van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Het rapport presenteert de uitkomst van een enquête onder de varende leden van de brancheorganisatie, maar komt ook al met een idee voor een oplossing.

1 / 1
Commissieleden Ronald Versloot en Willy Kreusch met het rapport. (Foto Bart Oosterveld)

Commissieleden Ronald Versloot en Willy Kreusch met het rapport. (Foto Bart Oosterveld)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • J. van Wijk

    Dit lijkt mij een plan met potentie, daar het breed gedragen kan worden.
    Zowel binnen onze branche, alsook bij de gebruikers van de binnenvaart, kun je zo het principe van “gelijke monniken, gelijke kappen” hanteren.
    Als de heren Willy Kreusch en Ronald Versloot snel de tram naar Den Haag nemen, kan dit voorstel misschien nog in behandeling worden genomen, bij de formatie van ons nieuwe kabinet, zou een hoop tijd schelen.
    Misschien is dit wat teveel, maar de div. commissieleden langsgaan en goed informeren lijkt mij een must.

    Gr. Sjaak van Wijk

  • G.M. Noldes

    Het is allemaal nog veel gekker.
    Ik ga her motoriseren, maar krijg GEEN subsidie omdat ik TE WEINIG vermogen zet.
    Om voor subsidie in aanmerking te komen moet ik minimaal 350 pk zetten en met 240 pk mag je het zelf betalen. Daarom kots ik van heel die milieu discussie.
    De oplossingen zijn allemaal leugens of halve waarheden, het enige wat helpt is het halve wagen park weg te doen (verkopen aan Afrika, daar is geen milieu), en op houden met onzinnig transport, met maar 1 doel, geld rondpompen, maar geen een politicus die zich aan zulke uitspraken waagt.
    Elektrisch rijden, nog zo'n farce. Als NL, Fr, De en Be elektrisch gaan rijden (alleen personen auto's) moet er ff 35 a 40 MILJOEN TON accu's gemaakt worden, waar zijn die grondstoffen??????
    Dan komt vader (en moeder) thuis van werk en steekt massaal de stekker in om een uur of vijf. Neem van mij aan dat het licht dan uit gaat in NL. Er word dan FF 40.000 MEGA WATT extra uit het net getrokken.
    De elektrische infrastructuur is er absoluut niet klaar voor, en vergt een investering van vele miljarden pleuris.
    Stel je dan ook ff voor dat China en India met een jaar of 25 dezelfde (verspillende) levens standaard hebben als het " rijke" westen, welterusten allemaal.
    Het milieu is naar de kloten, daar is eind jaren 70 al voor gewaarschuwd. Nu is het te laat, deal with it.
    Veel wijsheid voor het MENSDOM

  • Duo Welbekend

    Motoren in vrachtwagens gaan 5 jaar mee!Dat is juist ,er kom daar nog bij dat er bij sommige vrachtauto,s tegenwoordig ca.500 pk in staat.
    Een spits ( europaschip)hebben ca.275 pk en deze vervoeren de lading van ca.12 vrachtauto,s.
    Dus de wijsheid aan de politici ook daar eens te kijken wat "groen" is.
    Een goede verdeling van lading door de verschillende vervoersmodaliteiten is ook daarbij een oplossing.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.