Caterpillar levert eerste MaK dual fuel-motor

De eerste MaK M46 dual fuel-motor heeft de Caterpillar-fabriek in Rostock verlaten. De motor wordt naar Mitsubishi Heavy Industries in Japan verscheept, waar hij wordt ingebouwd in een nieuw cruiseschip van het Duitse AIDA Cruises.

MaK dual fuel

Naast de M46DF levert Caterpillar ook drie M43C dieselmotoren aan het schip, het motortype waarop de M46DF is gebaseerd. De motor levert 900kW per cilinder bij 500 toeren en is zowel in lijn als V-opstelling verkrijgbaar. De boring en slag van de motor bedragen respectievelijk 460 millimeter en 610 millimeter. De gasinjectie heeft plaats in de luchtinlaatleiding net voor de cilinder en de motor kan tijdens operatie schakelen van gas naar diesel of HFO zonder daarbij vermogensverlies te ervaren. Het vermogensbereik varieert van 5400 kW (6M46DF) tot 18.000 kW (20VM46DF). De M46DF die aan het nieuwe AIDA cruiseschip wordt geleverd is een V12.

MaK gaat zijn aanbod dual fuel-gasmotoren uitbreiden. Naar verluidt komt MaK in de nabije toekomst komt ook met een kleinere dual fuel-motor die een boring van 340 millimeter heeft. Onduidelijk is nog of deze motor, net als de M46DF, is gebaseerd op een bestaande dieselmotor en of voor die dieselmotor, net als voor de M43C waarop de M46DF is gebaseerd, een ombouwkit beschikbaar komt. (TP)

 

Caterpillar levert eerste MaK dual fuel-motor | Schuttevaer.nl

Caterpillar levert eerste MaK dual fuel-motor

De eerste MaK M46 dual fuel-motor heeft de Caterpillar-fabriek in Rostock verlaten. De motor wordt naar Mitsubishi Heavy Industries in Japan verscheept, waar hij wordt ingebouwd in een nieuw cruiseschip van het Duitse AIDA Cruises.

MaK dual fuel

Naast de M46DF levert Caterpillar ook drie M43C dieselmotoren aan het schip, het motortype waarop de M46DF is gebaseerd. De motor levert 900kW per cilinder bij 500 toeren en is zowel in lijn als V-opstelling verkrijgbaar. De boring en slag van de motor bedragen respectievelijk 460 millimeter en 610 millimeter. De gasinjectie heeft plaats in de luchtinlaatleiding net voor de cilinder en de motor kan tijdens operatie schakelen van gas naar diesel of HFO zonder daarbij vermogensverlies te ervaren. Het vermogensbereik varieert van 5400 kW (6M46DF) tot 18.000 kW (20VM46DF). De M46DF die aan het nieuwe AIDA cruiseschip wordt geleverd is een V12.

MaK gaat zijn aanbod dual fuel-gasmotoren uitbreiden. Naar verluidt komt MaK in de nabije toekomst komt ook met een kleinere dual fuel-motor die een boring van 340 millimeter heeft. Onduidelijk is nog of deze motor, net als de M46DF, is gebaseerd op een bestaande dieselmotor en of voor die dieselmotor, net als voor de M43C waarop de M46DF is gebaseerd, een ombouwkit beschikbaar komt. (TP)