Als het werkt: Steenkool-dilemma

De overgang van zeilschepen naar kolengestookte stoomschepen voltrok zich langzaam en was van korte duur. Het eerste volledige stoomschip (dus geen stoom-aanvulling op de zeilen) voer in 1871. Het kolentijdperk eindigde bij de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog in 1914. Waarom hebben steenkolen in de scheepvaart nooit echt furore gemaakt?

De Britse kruiser H.M.S. Majestic wordt hier geladen door vier speciale door Temperley gepatenteerde kolenbunkerschepen, die 'colliers' werden genoemd.
De Britse kruiser H.M.S. Majestic wordt hier geladen door vier speciale door Temperley gepatenteerde kolenbunkerschepen, die 'colliers' werden genoemd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Steenkool-dilemma | Schuttevaer.nl

Als het werkt: Steenkool-dilemma

De overgang van zeilschepen naar kolengestookte stoomschepen voltrok zich langzaam en was van korte duur. Het eerste volledige stoomschip (dus geen stoom-aanvulling op de zeilen) voer in 1871. Het kolentijdperk eindigde bij de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog in 1914. Waarom hebben steenkolen in de scheepvaart nooit echt furore gemaakt?

De Britse kruiser H.M.S. Majestic wordt hier geladen door vier speciale door Temperley gepatenteerde kolenbunkerschepen, die 'colliers' werden genoemd.
De Britse kruiser H.M.S. Majestic wordt hier geladen door vier speciale door Temperley gepatenteerde kolenbunkerschepen, die 'colliers' werden genoemd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer