Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

CCR haalt pijnpunten uit ROSR-regels

STRAATSBURG [update]

De eisen over geluid en elektrische installaties uit het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) worden uitgesteld tot 2020. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft dat 12 juni op de voorjaarszitting besloten op voorstel van de Nederlandse delegatie. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu reageert verheugd, BLN ziet het als een flinke stap voorwaarts, maar volgens de ASV is het niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat.

1 / 1
CCR stemt in met 5 jaar uitstel ROSR-eisen

CCR stemt in met 5 jaar uitstel ROSR-eisen

BLN: ‘Flinke stap voorwaarts’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • David twigt

    relingplicht
    De relingplicht (b)lijkt er te gaan komen naast de reddingsvestplicht. De reddingsvestplicht die al is ingevoerd om….te zorgen dat we geen relingplicht zouden krijgen. Nu hebben we dus beide verplichtingen. De relingplicht geldt ook voor bestaande schepen (groter dan 55 meter). Bovendien moeten het vaste relingen zijn en…wil men het al op zeer korte termijn invoeren. Dat, terwijl het relingverhaal pas in 2020 aan de orde zou zijn. Dat is ongeveer onmogelijk bijvoorbeeld voor containerschepen met een smal gangboord. Hoe moeten ze de relingen plaatsen zodat ze er nog kunnen lopen? Daarnaast vindt men de omschrijving zo onduidelijk dat het lijkt alsof men werkelijk overal rond het schip relingen zal kunnen eisen. Ook is het vreemd dat duwbakken niet aan de relingplicht hoeven te voldoen. Hoe kan het dat men wel veilig over een duwbak kan lopen maar zodra het een schip is een reling nodig heeft?
    Specifiek werd door het ministerie wel genoemd dat de relingen voorzien moesten zijn van een soort toegang voor als de BOA’s (Rijkswaterstaat en politie) aan boord willen komen. Zij zagen toch wel enig gevaar in het over die relingen moeten klimmen.
    Hoe het voor de schipper is ….???
    We weten in ieder geval dat er GEEN onderzoek gedaan is naar de gevaren die relingen kunnen veroorzaken.

  • David twigt

    Ik ben verheugd u te melden dat door de inzet van de Nederlandse delegatie het gelukt is voor de meest problematische overgangsbepalingen uitstel tot 2020 af te spreken. Dit schreef de minister in haar brief.

    Reactie ASV : De “meest problematische overgangsbepalingen”, hierover is geen consensus bereikt met het bedrijfsleven, tijdens een van de mogelijke overlegmomenten. “In overleg met het bedrijfsleven” moet gezien worden als “het voorleggen aan”, en “het mededelen van”.
    Wel werd met medewerking van het bedrijfsleven de organisatie KplusV in staat gesteld om een rapport op te stellen betreffend de “knelpunten”. Het belangrijkste knelpunt: de hoeveelheid regels en het uiteindelijk weten dat men niet zal kunnen voldoen is nergens meegenomen in voorstellen vanuit het ministerie.

    En de brief die alle bonden destijds ondertekend hebben waarin het bedrijfsleven in de binnenvaart schreef dat men zich niet herkende in de conclusies is tot op vandaag genegeerd.

    Inhoudelijk over dit moratorium:
    Overgangsbepalingen gezien vanuit het Ministerie I en M: Of er na uitstel ook daadwerkelijk wat gaat veranderen in deze bepalingen zal de tijd moeten leren.

    Verder kan/wil men niks meer doen op dit dossier. Er is te weinig druk op de delegaties van de andere landen vanuit de sector en vanuit de politiek. We zijn er wederom op gewezen dat de mogelijkheid van de hardheidsclausule er is en dat als we het niet eens zijn met hoe de uitvoering gaat

  • A. le Cessie

    Hoeveel boter kun je op je hoofd hebben?

    Een railing vervangen voor een zwemvest!!!!!!

    Hoe krijg je het verzonnen?

    Misschien wel goed nieuws voor de eigenaar van de
    Euromast of de Eifeltoren, geen railing meer maar een parachute.

    Uiteraard is een railing een onding op zo,n binnenvaartschip, zo,n gangboord is er om van voor naar achter te lopen uiteraard,zeer zeker
    onder de vaart, met een zwemvest. De schippers zouden zelf hun verantwoording moeten nemen, laat matrozen onder de vaart geen werkzaamheden uitvoeren in die veel te smalle gangboorden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook