Europort trekt bijna 30.000 bezoekers

Met 29.355 bezoekers uit 84 landen en handelsmissies uit onder andere China, Rusland en Brazilië onderstreept organisator Ahoy Rotterdam de claim van Europort: ‘connecting the maritime world’. 1.062 exposanten en een recordaantal van 16 landenpaviljoens presenteerden zich vorige week vier dagen lang op Europort 2013.

Europort 2013 trekt bijna 30.000 bezoekers
  • ‘Toon voor maritieme technologie opnieuw gezet’
  • ‘Uitgebreide vertegenwoordiging van volledige maritieme industrie’
  • BLN ‘heel positief’ over eerste Europort

Door Dirk van der Meulen
‘De maritieme sector heeft op Europort 2013 de balans kunnen opmaken voor wat betreft de inzet van technologie bij de belangrijkste maritieme en offshore-uitdagingen. De internationale maritieme vakbeurs die van 5 t/m 8 november plaatsvond in Ahoy Rotterdam richtte zich op de kernthema’s technische innovatie, kostenefficiëntie, duurzaamheid en human capital. Deze thema’s kwamen uitvoerig aan bod tijdens 31 congressen, seminars en randactiviteiten, waaronder een ‘Green Route’, netwerkrecepties en -bijeenkomsten.

Russisch-Nederlands

Konstantine Markelov, vice-gouverneur van de regio Astrakhan in Rusland, bezocht Europort om partners te zoeken voor de ontwikkeling van de regionale scheepsbouw in zijn land. Hij meldde een ‘groot aantal productieve ontmoetingen’. ‘Wij hebben reeds met verschillende partners afgesproken gezamenlijk projecten te realiseren in Astrakhan’, zei hij. ‘Door onze inspanningen te combineren kunnen wij een Russisch-Nederlands scheepsbouwcluster in Astrakhan creëren.’

Op de slotdag van Europort 2013 werd de Future Pioneers Award uitgereikt aan vier studenten van de Hogeschool Zeeland. Zij kregen erkenning voor hun ingenieuze technische uitvinding die milieuvriendelijke oplossingen voor in de ‘echte’ wereld biedt. Hun inzending was: ‘Waterstof, LNG of diesel? Hoe aan de nieuwe Marpol NOx Tier III eisen voor een tweedehands motor te voldoen’.

Vakmensen

Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, stipte in haar speech tijdens de opening van Europort al het tekort aan van zeevarend en technisch personeel: ‘De toekomst van de maritieme sector staat of valt met voldoende vakmensen. We moeten alles uit de kast halen om jong talent aan te trekken.’

De behoefte om als sector gezamenlijk actie te ondernemen, werd tevens duidelijk in het volle Europort Theater tijdens de Advanced Technology Conferences. Leo Maas van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee zei na zijn offshore masterclass ‘Ocean Dynamics in the Deep’: ‘Een gezamenlijke inspanning van de wetenschap en de industrie is nodig om te slagen in deze groeiende markt.’

Mare Forum Congres

Jannis Kostoulas, organisator van het Mare Forum Congres meldt: ‘Er waren zeer interessante en heftige discussies tussen vertegenwoordigers van overheden – waaronder de Europese Commissie en de US Coastguard – en vele aanwezige scheepseigenaren en andere maritieme professionals. Zij deden belangrijke uitspraken over o.a. de toekomst van de scheepvaart, de zin en onzin van Eco ships, dilemma’s over innovaties in de scheepvaart en de rol van overheden.’

Een van de beursdeelnemers, Craig Carter, marketingdirecteur van de Canadese onderneming Thordon Bearings, benadrukte het internationale karakter van Europort 2013. Als debuterend exposant, gaf de heer Carter aan ‘tevreden maar ook verrast’ te zijn dat hij klanten op zijn stand verwelkomde uit onder andere Saoedi-Arabië en Canada.

Volledige maritieme industrie

De Finse exposant Promarine die eveneens voor het eerst deelnam aan Europort, ondertekende een nieuwe wereldwijde distributieovereenkomst met Aage Hempel Group. Directeur Jani Järvinen van Promarine gaf als één van de redenen van dit succes de ‘uitgebreide vertegenwoordiging van de volledige maritieme industrie’ op de beurs.

De Franse brancheorganisatie GICAN coördineerde de deelname van bedrijven in het Frankrijk paviljoen. Jean Pierre Carnet, directeur van GICAN, zei dat zijn organisatie ‘een aantal belangrijke marktpartijen in de Franse industrie naar Europort heeft gebracht die een hoog niveau van technische kennis presenteren. Wij zijn bijzonder trots op deze concurrerende bedrijven die op het snijvlak van innovatie opereren’.

Volkmar Galke, marketing manager van MAN Diesel & Turbo (devisie Turbo Chargers), en Corrie de Gooij, public relations manager van Bakker Sliedrecht, wezen op de grote verscheidenheid van bezoekers op hun stands. ‘Onze PR-doelstellingen zijn zeker behaald’, zei mevrouw De Gooij. ‘Iedereen uit de maritieme wereld is hier aanwezig.’

Marcel Wandel, Sales Professional van Rolls-Royce vond de brede vertegenwoordiging van exposanten een sterk punt: ‘Alle grote merken nemen deel aan Europort waardoor klanten de verschillende producten goed kunnen vergelijken.’

Netwerkavond

Scheepswerfvertegenwoordigers van Blohm & Voss en Remontowa haalden de donderdagavond aan als een uitstekende netwerkgelegenheid met tal van recepties en ‘social events’, verspreid over de beursvloer.

Beursmanager Raymond Siliakus van Europort 2013 vat de beurs samen: ‘Het was zeker een dynamische week, maar het is altijd waardevol om te zien hoe alle organisatorische aspecten en vele activiteiten in één week tot uitdrukking komen. Wij zijn nu al druk met de voorbereidingen voor Europort Romania dat van 13 t/m 15 mei 2014 plaatsvindt in havenstad Constanta en met Europort Istanbul die wordt gehouden van 18 t/m 21 maart 2015. Uiteraard kijken wij nu ook alweer vooruit naar Europort 2015 (3-6 november) in onze Rotterdamse thuishaven.’

BLN ‘heel positief’ over eerste Europort

ROTTERDAM

Voor de nieuwe brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland was de beurs Europort ‘een hele positieve ervaring’, zegt directeur Hester Duursema. ‘Goed om er te zijn, ook al is het in het klein.’

Bestuursleden en medewerkers van BLN en lidorganisatie Binnenvaart BrancheUnie (BBU) bemanden de BLN-stand, waarvoor Accountantskantoor Riegman & Klaverdijk (via bestuurslid Sjaak Oudakker) en assurantiemakelaar SAA Overvliet in hal 1 een hoekje hadden vrijgemaakt.

Veel animo

De BLN’ers merkten veel animo onder varenden, registreerden zo’n 20 nieuwe aanmeldingen van leden en er waren ook bedrijven de hun interesse toonden als buitengewoon lid. ‘Goed om er te zijn, ook al was het nog een beetje provisorisch’, zegt Duursema. De reacties varieerden van ‘eindelijk toch BLN’ en vragen over het functioneren van CBOB en BBU binnen het geheel van BLN, tot opmerkingen als ‘het zou goed zijn als KSV en BLN zo spoedig mogelijk één nota kunnen versturen’.
Belangstellenden konden op de site hun gefilmde boodschap voor BLN kwijt op een inspreekscherm. Daar is volgens Duursema ook gebruik van gemaakt. ‘We kunnen er nog veel van leren.’ De filmpjes met wensen en ideeën worden mogelijk ook gebruikt voor communicatiedoeleinden.
BLN richt zich de komende maanden op het werven van nieuwe leden en het opstellen van een beleidsplan met missie, visie en doelstellingen. Het is de bedoeling dat BLN vanaf 1 januari 2014 van start gaat als branchebrede organisatie voor de binnenvaart.

BVB op Ecologistiek

De binnenvaart zou in eerste instantie niet op Europort aanwezig zijn, maar BLN besloot kort tevoren alsnog te gaan. Andere jaren stond het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) met andere binnenvaartorganisaties in een gezamenlijke binnenvaartstand op Europort.

‘Steeds meer merkt het BVB dat het rendement van deze beursdeelname afneemt. Het aantal nieuwe zakelijke contacten is minimaal’, meldt het BVB in een recente nieuwsbrief. Het voorlichtingsbureau koos in plaats daarvan voor de beurs Ecologistiek, begin oktober in Ahoy Rotterdam. Voor het eerst was de binnenvaart daar vertegenwoordigd met een ‘the Blue Road’-paviljoen van BVB, PTC, Scheepvaartonderneming Anda/Emigreen, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, Solution Scheepvaart Transport/Vof Itasca, ELV en DP World Germersheim.

‘Voor de partijen waren het succesvolle dagen’, meldt het BVB. ‘Door de krachten te bundelen en gezamenlijk de binnenvaart als duurzame modaliteit neer te zetten konden de beursbezoekers goed geïnformeerd worden. Er was veel aanloop en er zijn nieuwe en interessante contacten gelegd. Voor het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart van het BVB zijn er zeker drie nieuwe leads uitgekomen die opvolging krijgen.’

Op beide dagen heeft Miranda Volker van het BVB op de beursvloer van Ecologistiek de workshop ‘Wie Wat Water’ gehouden, die een introductie in the Blue Road gaf. De zaal was beide keren goed bezet, rond de 45 geïnteresseerden per dag. ‘De logistiek wil dus graag meer weten over wat de binnenvaart te bieden heeft. Dat is goed nieuws. Na evaluatie zal gekeken worden of een dergelijk concept van een paviljoen wellicht vaker georganiseerd kan worden op vakbeurzen.’

Europort trekt bijna 30.000 bezoekers | Schuttevaer.nl

Europort trekt bijna 30.000 bezoekers

Met 29.355 bezoekers uit 84 landen en handelsmissies uit onder andere China, Rusland en Brazilië onderstreept organisator Ahoy Rotterdam de claim van Europort: ‘connecting the maritime world’. 1.062 exposanten en een recordaantal van 16 landenpaviljoens presenteerden zich vorige week vier dagen lang op Europort 2013.

Europort 2013 trekt bijna 30.000 bezoekers
  • ‘Toon voor maritieme technologie opnieuw gezet’
  • ‘Uitgebreide vertegenwoordiging van volledige maritieme industrie’
  • BLN ‘heel positief’ over eerste Europort

Door Dirk van der Meulen
‘De maritieme sector heeft op Europort 2013 de balans kunnen opmaken voor wat betreft de inzet van technologie bij de belangrijkste maritieme en offshore-uitdagingen. De internationale maritieme vakbeurs die van 5 t/m 8 november plaatsvond in Ahoy Rotterdam richtte zich op de kernthema’s technische innovatie, kostenefficiëntie, duurzaamheid en human capital. Deze thema’s kwamen uitvoerig aan bod tijdens 31 congressen, seminars en randactiviteiten, waaronder een ‘Green Route’, netwerkrecepties en -bijeenkomsten.

Russisch-Nederlands

Konstantine Markelov, vice-gouverneur van de regio Astrakhan in Rusland, bezocht Europort om partners te zoeken voor de ontwikkeling van de regionale scheepsbouw in zijn land. Hij meldde een ‘groot aantal productieve ontmoetingen’. ‘Wij hebben reeds met verschillende partners afgesproken gezamenlijk projecten te realiseren in Astrakhan’, zei hij. ‘Door onze inspanningen te combineren kunnen wij een Russisch-Nederlands scheepsbouwcluster in Astrakhan creëren.’

Op de slotdag van Europort 2013 werd de Future Pioneers Award uitgereikt aan vier studenten van de Hogeschool Zeeland. Zij kregen erkenning voor hun ingenieuze technische uitvinding die milieuvriendelijke oplossingen voor in de ‘echte’ wereld biedt. Hun inzending was: ‘Waterstof, LNG of diesel? Hoe aan de nieuwe Marpol NOx Tier III eisen voor een tweedehands motor te voldoen’.

Vakmensen

Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, stipte in haar speech tijdens de opening van Europort al het tekort aan van zeevarend en technisch personeel: ‘De toekomst van de maritieme sector staat of valt met voldoende vakmensen. We moeten alles uit de kast halen om jong talent aan te trekken.’

De behoefte om als sector gezamenlijk actie te ondernemen, werd tevens duidelijk in het volle Europort Theater tijdens de Advanced Technology Conferences. Leo Maas van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee zei na zijn offshore masterclass ‘Ocean Dynamics in the Deep’: ‘Een gezamenlijke inspanning van de wetenschap en de industrie is nodig om te slagen in deze groeiende markt.’

Mare Forum Congres

Jannis Kostoulas, organisator van het Mare Forum Congres meldt: ‘Er waren zeer interessante en heftige discussies tussen vertegenwoordigers van overheden – waaronder de Europese Commissie en de US Coastguard – en vele aanwezige scheepseigenaren en andere maritieme professionals. Zij deden belangrijke uitspraken over o.a. de toekomst van de scheepvaart, de zin en onzin van Eco ships, dilemma’s over innovaties in de scheepvaart en de rol van overheden.’

Een van de beursdeelnemers, Craig Carter, marketingdirecteur van de Canadese onderneming Thordon Bearings, benadrukte het internationale karakter van Europort 2013. Als debuterend exposant, gaf de heer Carter aan ‘tevreden maar ook verrast’ te zijn dat hij klanten op zijn stand verwelkomde uit onder andere Saoedi-Arabië en Canada.

Volledige maritieme industrie

De Finse exposant Promarine die eveneens voor het eerst deelnam aan Europort, ondertekende een nieuwe wereldwijde distributieovereenkomst met Aage Hempel Group. Directeur Jani Järvinen van Promarine gaf als één van de redenen van dit succes de ‘uitgebreide vertegenwoordiging van de volledige maritieme industrie’ op de beurs.

De Franse brancheorganisatie GICAN coördineerde de deelname van bedrijven in het Frankrijk paviljoen. Jean Pierre Carnet, directeur van GICAN, zei dat zijn organisatie ‘een aantal belangrijke marktpartijen in de Franse industrie naar Europort heeft gebracht die een hoog niveau van technische kennis presenteren. Wij zijn bijzonder trots op deze concurrerende bedrijven die op het snijvlak van innovatie opereren’.

Volkmar Galke, marketing manager van MAN Diesel & Turbo (devisie Turbo Chargers), en Corrie de Gooij, public relations manager van Bakker Sliedrecht, wezen op de grote verscheidenheid van bezoekers op hun stands. ‘Onze PR-doelstellingen zijn zeker behaald’, zei mevrouw De Gooij. ‘Iedereen uit de maritieme wereld is hier aanwezig.’

Marcel Wandel, Sales Professional van Rolls-Royce vond de brede vertegenwoordiging van exposanten een sterk punt: ‘Alle grote merken nemen deel aan Europort waardoor klanten de verschillende producten goed kunnen vergelijken.’

Netwerkavond

Scheepswerfvertegenwoordigers van Blohm & Voss en Remontowa haalden de donderdagavond aan als een uitstekende netwerkgelegenheid met tal van recepties en ‘social events’, verspreid over de beursvloer.

Beursmanager Raymond Siliakus van Europort 2013 vat de beurs samen: ‘Het was zeker een dynamische week, maar het is altijd waardevol om te zien hoe alle organisatorische aspecten en vele activiteiten in één week tot uitdrukking komen. Wij zijn nu al druk met de voorbereidingen voor Europort Romania dat van 13 t/m 15 mei 2014 plaatsvindt in havenstad Constanta en met Europort Istanbul die wordt gehouden van 18 t/m 21 maart 2015. Uiteraard kijken wij nu ook alweer vooruit naar Europort 2015 (3-6 november) in onze Rotterdamse thuishaven.’

BLN ‘heel positief’ over eerste Europort

ROTTERDAM

Voor de nieuwe brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland was de beurs Europort ‘een hele positieve ervaring’, zegt directeur Hester Duursema. ‘Goed om er te zijn, ook al is het in het klein.’

Bestuursleden en medewerkers van BLN en lidorganisatie Binnenvaart BrancheUnie (BBU) bemanden de BLN-stand, waarvoor Accountantskantoor Riegman & Klaverdijk (via bestuurslid Sjaak Oudakker) en assurantiemakelaar SAA Overvliet in hal 1 een hoekje hadden vrijgemaakt.

Veel animo

De BLN’ers merkten veel animo onder varenden, registreerden zo’n 20 nieuwe aanmeldingen van leden en er waren ook bedrijven de hun interesse toonden als buitengewoon lid. ‘Goed om er te zijn, ook al was het nog een beetje provisorisch’, zegt Duursema. De reacties varieerden van ‘eindelijk toch BLN’ en vragen over het functioneren van CBOB en BBU binnen het geheel van BLN, tot opmerkingen als ‘het zou goed zijn als KSV en BLN zo spoedig mogelijk één nota kunnen versturen’.
Belangstellenden konden op de site hun gefilmde boodschap voor BLN kwijt op een inspreekscherm. Daar is volgens Duursema ook gebruik van gemaakt. ‘We kunnen er nog veel van leren.’ De filmpjes met wensen en ideeën worden mogelijk ook gebruikt voor communicatiedoeleinden.
BLN richt zich de komende maanden op het werven van nieuwe leden en het opstellen van een beleidsplan met missie, visie en doelstellingen. Het is de bedoeling dat BLN vanaf 1 januari 2014 van start gaat als branchebrede organisatie voor de binnenvaart.

BVB op Ecologistiek

De binnenvaart zou in eerste instantie niet op Europort aanwezig zijn, maar BLN besloot kort tevoren alsnog te gaan. Andere jaren stond het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) met andere binnenvaartorganisaties in een gezamenlijke binnenvaartstand op Europort.

‘Steeds meer merkt het BVB dat het rendement van deze beursdeelname afneemt. Het aantal nieuwe zakelijke contacten is minimaal’, meldt het BVB in een recente nieuwsbrief. Het voorlichtingsbureau koos in plaats daarvan voor de beurs Ecologistiek, begin oktober in Ahoy Rotterdam. Voor het eerst was de binnenvaart daar vertegenwoordigd met een ‘the Blue Road’-paviljoen van BVB, PTC, Scheepvaartonderneming Anda/Emigreen, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, Solution Scheepvaart Transport/Vof Itasca, ELV en DP World Germersheim.

‘Voor de partijen waren het succesvolle dagen’, meldt het BVB. ‘Door de krachten te bundelen en gezamenlijk de binnenvaart als duurzame modaliteit neer te zetten konden de beursbezoekers goed geïnformeerd worden. Er was veel aanloop en er zijn nieuwe en interessante contacten gelegd. Voor het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart van het BVB zijn er zeker drie nieuwe leads uitgekomen die opvolging krijgen.’

Op beide dagen heeft Miranda Volker van het BVB op de beursvloer van Ecologistiek de workshop ‘Wie Wat Water’ gehouden, die een introductie in the Blue Road gaf. De zaal was beide keren goed bezet, rond de 45 geïnteresseerden per dag. ‘De logistiek wil dus graag meer weten over wat de binnenvaart te bieden heeft. Dat is goed nieuws. Na evaluatie zal gekeken worden of een dergelijk concept van een paviljoen wellicht vaker georganiseerd kan worden op vakbeurzen.’