Gasgeneratorsets Sandfirden Technics in eerste Greenstream tanker

Voor de gloednieuwe gas-elektrisch aangedreven binnenvaarttanker mts Greenstream heeft Sandfirden Technics uit Den Oever speciale Scania gasgeneratorsets ontwikkeld. Het betreft vier sets van elk 285 kWe die op 100% vloeibaar aardgas (LNG) draaien. Hiermee voldoet de door Peters Shipyards in Kampen gebouwde tanker ruimschoots aan de toekomstige milieunormen.

Gasgeneratorsets Sandfirden Technics in eerste Greenstream tanker

De Greenstream zal als gemeld door Interstream Barging voor Shell in de Rijnvaart worden ingezet. De vier Scania gasgeneratorsets staan, verdeeld over twee containers, op het achterschip van de 110 meter lange binnenvaarttanker. Het gaat hierbij om zogeheten ‘lean burn’ motoren die met een overmaat van lucht draaien. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur, waardoor de motoren veel minder schadelijke stoffen uitstoten en ook minder brandstof verbruiken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Gasgeneratorsets Sandfirden Technics in eerste Greenstream tanker | Schuttevaer.nl

Gasgeneratorsets Sandfirden Technics in eerste Greenstream tanker

Voor de gloednieuwe gas-elektrisch aangedreven binnenvaarttanker mts Greenstream heeft Sandfirden Technics uit Den Oever speciale Scania gasgeneratorsets ontwikkeld. Het betreft vier sets van elk 285 kWe die op 100% vloeibaar aardgas (LNG) draaien. Hiermee voldoet de door Peters Shipyards in Kampen gebouwde tanker ruimschoots aan de toekomstige milieunormen.

Gasgeneratorsets Sandfirden Technics in eerste Greenstream tanker

De Greenstream zal als gemeld door Interstream Barging voor Shell in de Rijnvaart worden ingezet. De vier Scania gasgeneratorsets staan, verdeeld over twee containers, op het achterschip van de 110 meter lange binnenvaarttanker. Het gaat hierbij om zogeheten ‘lean burn’ motoren die met een overmaat van lucht draaien. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur, waardoor de motoren veel minder schadelijke stoffen uitstoten en ook minder brandstof verbruiken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer