Dockwise Vanguard
Het half-afzinkbare zware-ladingschip Dockwise Vanguard (275 x 70 meter) is ontworpen en gebouwd op de toekomst. Het schip is geschikt om de naar verwachting steeds groter wordende projectladingen te vervoeren. Omdat de Dockwise Vanguard geen conventionele boeg heeft en de accommodatie in haar geheel aan stuurboordzijde is geplaatst, is de deklengte gelijk aan de hoofdafmetingen van het schip. ‘Toekomstige generaties offshore exploratie- en productieplatformen en in toenemende mate FPSO’s (Floating Production, Storage and Offloading), worden steeds groter’, zegt Michel Seij, manager engineering bij Dockwise. ‘We zien een toenemende vraag om dergelijke constructies in zijn geheel te vervoeren, mede vanwege de verplaatsing van de olie-industrie richting dieper water en meer afgelegen gebieden. Om hierop in te spelen, hebben wij onderzocht of onze schepen dergelijke ladingen kunnen vervoeren. Onze conclusie was, dat ze daarvoor te weinig draagvermogen en onvoldoende dekruimte hadden. De boeg en de accommodatie zitten op die schepen meestal in de weg. Het boegloze ontwerp van de Dockwise Vanguard is een logisch vervolg op deze constatering.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?