Schroeftunnel is meestal een onding

Van der Velden Marine Systems in Krimpen aan de Lek heeft een wegklapbare tunnel voor dubbelschroefs binnenschepen ontwikkeld, de Van der Velden FLEX Tunnel.

Schroeftunnel is meestal een onding

Door Hans Heynen
Wanneer de scheepsschroeven voldoende diep onder water steken kunnen de wanden van de tunnel worden weggeklapt in twee beunen, zodat een glad achterschip ontstaat en de schroeven efficiënt water kunnen aanzuigen via de zijkanten van het schip. Omdat binnenvaartschepen meestal vrij weinig water onder de kiel hebben staan, verbetert het rendement van de voortstuwing hierdoor aanzienlijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schroeftunnel is meestal een onding | Schuttevaer.nl

Schroeftunnel is meestal een onding

Van der Velden Marine Systems in Krimpen aan de Lek heeft een wegklapbare tunnel voor dubbelschroefs binnenschepen ontwikkeld, de Van der Velden FLEX Tunnel.

Schroeftunnel is meestal een onding

Door Hans Heynen
Wanneer de scheepsschroeven voldoende diep onder water steken kunnen de wanden van de tunnel worden weggeklapt in twee beunen, zodat een glad achterschip ontstaat en de schroeven efficiënt water kunnen aanzuigen via de zijkanten van het schip. Omdat binnenvaartschepen meestal vrij weinig water onder de kiel hebben staan, verbetert het rendement van de voortstuwing hierdoor aanzienlijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer