Zuurstofgebrek voel en ruik je niet

‘Het is triest, maar er gebeuren steeds opnieuw ernstige ongelukken omdat bemanningsleden afdalen in een besloten ruimte op een schip zonder eerst het zuurstofgehalte te meten’, zegt Peter Nitzsche, docent haven en veiligheidsopleidingen aan het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam. Niet alleen ladingtanks, ballasttanks en beunen, ook kettingbakken, laadruimen of een afgesloten voorpiek kunnen zo zuurstofarm zijn dat een bemanningslid in zo’n ruimte het bewustzijn verliest.’

sensor

Door Hans Heynen
Op de 3 september gehouden CBRB praktijkmiddag over het transport van gevaarlijke stoffen per binnentankvaart en het nieuwe ADN 2011, noemde Nitzsche als voorbeeld een ongeval op een zeeschip, waar een matroos alleen afdaalde in een tank waar eerder nylonzout in had gezeten. Hij wilde snel even een Bahco te pakken die hij in de tank had laten vallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zuurstofgebrek voel en ruik je niet | Schuttevaer.nl

Zuurstofgebrek voel en ruik je niet

‘Het is triest, maar er gebeuren steeds opnieuw ernstige ongelukken omdat bemanningsleden afdalen in een besloten ruimte op een schip zonder eerst het zuurstofgehalte te meten’, zegt Peter Nitzsche, docent haven en veiligheidsopleidingen aan het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam. Niet alleen ladingtanks, ballasttanks en beunen, ook kettingbakken, laadruimen of een afgesloten voorpiek kunnen zo zuurstofarm zijn dat een bemanningslid in zo’n ruimte het bewustzijn verliest.’

sensor

Door Hans Heynen
Op de 3 september gehouden CBRB praktijkmiddag over het transport van gevaarlijke stoffen per binnentankvaart en het nieuwe ADN 2011, noemde Nitzsche als voorbeeld een ongeval op een zeeschip, waar een matroos alleen afdaalde in een tank waar eerder nylonzout in had gezeten. Hij wilde snel even een Bahco te pakken die hij in de tank had laten vallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer