‘Hoe raak ik mijn schip kwijt?

John Verschuren vaart met zijn vrouw op de 1200-tonner Nautica. Hij is de laatste van een familie die al generaties schipper is, want hij heeft geen opvolging. Hij is er nog niet uit of dat jammer is of niet, want het heeft voor- en nadelen. ‘Aan de ene kant ben ik blij dat ik geen opvolger heb, want dan had ik nu ook op een nieuwbouw gezeten. Dan was mijn probleem tonnen groter geweest. Maar nu heb ik een ander probleem: hoe raak ik mijn schip kwijt?’

‘Hoe raak ik mijn schip kwijt?
  • Bedrijfsbeëindiging lastig probleem voor echtpaar Verschuren
  • ‘Voor Donauvaart kun je het best Russisch leren’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Verschuren is aan het einde van zijn binnenvaartcarrière, vandaar dat de verkoop van zijn schip aan de orde is. Hij trouwde in 1976 en het echtpaar voer 10 jaar als zetschipper voordat de eerste Nautica werd aangeschaft. In 1993 kochten ze hun huidige schip. In de jaren ’80 zat de economie in een diep dal, maar dat belemmerde hen niet. ‘Die crisis zijn we redelijk goed doorgekomen.’ Ook de huidige crisis komt hij redelijk door. Het grootste probleem is de onzekerheid. ‘Tot nu toe zijn de inkomsten geen probleem. Ons probleem is, dat het moeilijk is in deze tijd je bedrijf te beëindigen en er nog iets aan over te houden. Wij hebben die leeftijd nu eenmaal. Het belastingtarief is niet gunstig. We hebben bijvoorbeeld wel pensioen opgebouwd, maar dat is gehalveerd en ons huis hebben we in het euro-tijdperk gekocht. Het grootste probleem is, dat je niet weet waar je aan toe bent, omdat er continu aan regels wordt gerommeld.’

Autotechniek

Het echtpaar heeft twee kinderen, een dochter die naar Schoevers ging en een zoon die HTS autotechniek deed. Met een studie autotechniek hoef je niet in de autowereld terecht te komen, want, hun zoon werkt nu in Amerika en ontwerpt daar een nieuwe dieselmotor die geschikt is voor de kleine luchtvaart, sportvliegtuigen en helikopters. ‘De Amerikanen hebben een wet aangenomen, waarin staat dat ze schoner moeten gaan vliegen’, verklaart Verschuren.
De Nautica vaart meestal naar de Donau, maar deed even binnenlands werk, omdat hun zoon naar Nederland kwam. John geeft voor zijn bedrijf de voorkeur aan de Donau, ook al drukt de gasolieprijs de exploitatie. ‘Als je het moet inschatten zijn de vrachten binnenlands niet best, maar je hebt de helft minder kosten. Als je naar boven gaat ben je de helft kwijt aan gasolie. Maar ik ben er eerlijk in. Ik vaar voor mijn gemak naar de Donau.’

Talenkennis

In dat vaargebied is enige kennis van de Oost-Europese talen handig, want de meesten die daar varen spreken nauwelijks Duits of Engels. ‘Als het zo doorgaat, voorzie ik dat je, naast Joegoslavisch en Sloveens, beter gelijk Russisch kunt gaan leren. Dat is het enige probleem in dat vaargebied, de communicatie.’
Verschuren verdiepte zich in dat probleem en kreeg mee dat de talenkennis weliswaar bij het patent wordt getest, maar dat dat niet toereikend is. ‘Het enige wat ze schijnen te moeten kunnen is tellen in het Duits, zodat ze zich bij de kilometerraai kunnen melden en daarnaast moeten ze bakboord en stuurboord weten. Zodra er meer woorden in voorkomen, begrijpen ze het niet. Dat zou wat mij betreft moeten verbeteren. Eigenlijk zouden ze twee jaar op een Duits schip moeten werken. In keer trof ik er een die Engels sprak.’

Formulieren

Wat hem wel tegenstaat is de papierwinkel aan boord. Dat is meer iets voor jongeren, vindt hij. ‘De omstandigheden waaronder je vaart liggen mij steeds minder. Je komt er niet meer met van a naar b varen. In principe zou ik nog jaren willen varen, maar niet met al deze formulieren. Ik heb nu een doos met kopietjes, losbewijzen en weet ik veel. Je moet het allemaal doen en bewaren.’
Verschuren is wel een lezer, want het schip ligt tot ergernis van zijn vrouw voorover van de boeken. ‘Ik heb voorin zo’n 1500 boeken liggen. Mijn vrouw klaagt erover, maar ik heb nu een e-reader. Ik kijk ook graag films.’
Zijn eigen toekomst ziet er vooral rustig uit, verwacht hij. ‘Ik hoop eigenlijk lekker langzaam oud te worden. Wat is de toekomst voor iemand die op de leeftijd is? Gras maaien. Nee, ik neem geen geraniums, dat is te cliché.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Nautica. Lengte: 84 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,47 meter. Tonnage: 1217. Europanummer: 02320324. Motor: Detroit Diesel, 825 pk. Bouwjaar: 1963. Thuishaven: Beuningen. Eigenaar: VOF Nautica.

‘Hoe raak ik mijn schip kwijt? | Schuttevaer.nl

‘Hoe raak ik mijn schip kwijt?

John Verschuren vaart met zijn vrouw op de 1200-tonner Nautica. Hij is de laatste van een familie die al generaties schipper is, want hij heeft geen opvolging. Hij is er nog niet uit of dat jammer is of niet, want het heeft voor- en nadelen. ‘Aan de ene kant ben ik blij dat ik geen opvolger heb, want dan had ik nu ook op een nieuwbouw gezeten. Dan was mijn probleem tonnen groter geweest. Maar nu heb ik een ander probleem: hoe raak ik mijn schip kwijt?’

‘Hoe raak ik mijn schip kwijt?
  • Bedrijfsbeëindiging lastig probleem voor echtpaar Verschuren
  • ‘Voor Donauvaart kun je het best Russisch leren’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Verschuren is aan het einde van zijn binnenvaartcarrière, vandaar dat de verkoop van zijn schip aan de orde is. Hij trouwde in 1976 en het echtpaar voer 10 jaar als zetschipper voordat de eerste Nautica werd aangeschaft. In 1993 kochten ze hun huidige schip. In de jaren ’80 zat de economie in een diep dal, maar dat belemmerde hen niet. ‘Die crisis zijn we redelijk goed doorgekomen.’ Ook de huidige crisis komt hij redelijk door. Het grootste probleem is de onzekerheid. ‘Tot nu toe zijn de inkomsten geen probleem. Ons probleem is, dat het moeilijk is in deze tijd je bedrijf te beëindigen en er nog iets aan over te houden. Wij hebben die leeftijd nu eenmaal. Het belastingtarief is niet gunstig. We hebben bijvoorbeeld wel pensioen opgebouwd, maar dat is gehalveerd en ons huis hebben we in het euro-tijdperk gekocht. Het grootste probleem is, dat je niet weet waar je aan toe bent, omdat er continu aan regels wordt gerommeld.’

Autotechniek

Het echtpaar heeft twee kinderen, een dochter die naar Schoevers ging en een zoon die HTS autotechniek deed. Met een studie autotechniek hoef je niet in de autowereld terecht te komen, want, hun zoon werkt nu in Amerika en ontwerpt daar een nieuwe dieselmotor die geschikt is voor de kleine luchtvaart, sportvliegtuigen en helikopters. ‘De Amerikanen hebben een wet aangenomen, waarin staat dat ze schoner moeten gaan vliegen’, verklaart Verschuren.
De Nautica vaart meestal naar de Donau, maar deed even binnenlands werk, omdat hun zoon naar Nederland kwam. John geeft voor zijn bedrijf de voorkeur aan de Donau, ook al drukt de gasolieprijs de exploitatie. ‘Als je het moet inschatten zijn de vrachten binnenlands niet best, maar je hebt de helft minder kosten. Als je naar boven gaat ben je de helft kwijt aan gasolie. Maar ik ben er eerlijk in. Ik vaar voor mijn gemak naar de Donau.’

Talenkennis

In dat vaargebied is enige kennis van de Oost-Europese talen handig, want de meesten die daar varen spreken nauwelijks Duits of Engels. ‘Als het zo doorgaat, voorzie ik dat je, naast Joegoslavisch en Sloveens, beter gelijk Russisch kunt gaan leren. Dat is het enige probleem in dat vaargebied, de communicatie.’
Verschuren verdiepte zich in dat probleem en kreeg mee dat de talenkennis weliswaar bij het patent wordt getest, maar dat dat niet toereikend is. ‘Het enige wat ze schijnen te moeten kunnen is tellen in het Duits, zodat ze zich bij de kilometerraai kunnen melden en daarnaast moeten ze bakboord en stuurboord weten. Zodra er meer woorden in voorkomen, begrijpen ze het niet. Dat zou wat mij betreft moeten verbeteren. Eigenlijk zouden ze twee jaar op een Duits schip moeten werken. In keer trof ik er een die Engels sprak.’

Formulieren

Wat hem wel tegenstaat is de papierwinkel aan boord. Dat is meer iets voor jongeren, vindt hij. ‘De omstandigheden waaronder je vaart liggen mij steeds minder. Je komt er niet meer met van a naar b varen. In principe zou ik nog jaren willen varen, maar niet met al deze formulieren. Ik heb nu een doos met kopietjes, losbewijzen en weet ik veel. Je moet het allemaal doen en bewaren.’
Verschuren is wel een lezer, want het schip ligt tot ergernis van zijn vrouw voorover van de boeken. ‘Ik heb voorin zo’n 1500 boeken liggen. Mijn vrouw klaagt erover, maar ik heb nu een e-reader. Ik kijk ook graag films.’
Zijn eigen toekomst ziet er vooral rustig uit, verwacht hij. ‘Ik hoop eigenlijk lekker langzaam oud te worden. Wat is de toekomst voor iemand die op de leeftijd is? Gras maaien. Nee, ik neem geen geraniums, dat is te cliché.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Nautica. Lengte: 84 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,47 meter. Tonnage: 1217. Europanummer: 02320324. Motor: Detroit Diesel, 825 pk. Bouwjaar: 1963. Thuishaven: Beuningen. Eigenaar: VOF Nautica.