Vereniging De Binnenvaart even belangrijk als het eigen schip

Karla Erfmann vaart met haar man Rob Stavorinus op het koppelverband Ivon-S. Ze varen veel naar de Donau. Karla besteedt naast het varen veel tijd aan haar bestuurswerk voor Vereniging De Binnenvaart. Zij kan dat doen omdat haar man achter haar staat.

Vereniging De Binnenvaart even belangrijk als het eigen schip
  • Karla Erfmann kan zich uitleven dankzij de steun van haar man
  • ‘Voorbij Regenburg waan je je op een andere planeet’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn man doet niets voor de vereniging, maar hij steunt mij in alle opzichten. Dat je zo iemand achter je hebt is belangrijk. Dat vergeten mensen weleens. Als ik lang bezig ben op de computer, omdat er een beurs is, dan kookt hij bijvoorbeeld. Zonder hem kon ik er niet zoveel tijd aan besteden.’

Het komt erop neer, dat Erfmann bijna al haar vrije tijd aan Vereniging De Binnenvaart besteedt. Haar werk voor de vereniging loopt uiteen van het verven of boenen van de ‘museumduwboot’ Siegfried tot achter een stand staan op een maritiem evenement of werk van organisatorische aard. Haar werkzaamheden zijn nog niks bij die van Jos van Dongen, vertelt ze. ‘Die doet veel meer dan ik. Jos doet echt ongelofelijk veel. Dat mag weleens gezegd.’

‘Mijn doel’

Ze raakte actief bij de vereniging betrokken toen ze een binnenvaartspel bedacht dat via de vereniging wordt uitgegeven. Ze vervult sinds vier jaar een bestuursfunctie. Ze werd gegrepen door het concept. ‘Het spreekt mij aan dat liefhebbers historie op non-commerciële basis willen behouden. Het doel van de vereniging is mijn doel’, betoogt ze.

Erfmann komt oorspronkelijk uit Parijs. Haar vader was zeeman. Nadat ze wat walbanen had gehad vroeg haar vader haar en haar twee zussen of de binnenvaart hen wat leek. Het leek de meiden wel wat en ze begonnen allemaal als deksman op verschillende schepen. Intussen vaart een van haar zussen maand-op-maand-af als derde kapitein op de Ivon-S en haar andere zus vaart met haar man op een pousseur.

Werkplek gekocht

Erfmann haalde alle papieren en kocht 20 jaar geleden samen met haar man hun eerste schip. Hierna kwam het koppelverband. ‘Voordat we het schip kochten, was mijn man kapitein op de Dynamica en de Jeanine 1 & 2. Hij voer altijd op grote schepen. Ons eerste schip beviel goed. We hebben haar 15 jaar gehad.’

Het koppelverband bevalt overigens ook goed. Ze is nuchter in de doelstelling. ‘Ik zeg altijd maar zo. Je hebt een werkplek gekocht. Je wordt er niet rijk van.’

Met deze Ivon-S varen ze meestal naar de Donau. Dat is een totaal andere wereld, want de steden zijn wel  modern, maar het platteland niet. ‘Buiten de steden gebruiken ze nog ezelkarren als transportmiddel. Op de Donau werkt het andersom als op de Rijn. Er is niet veel verkeer op de rivier en de mensen nemen de tijd. Zodra je op het Main-Donaukanaal voorbij Regensburg bent, waan je je op een andere planeet.’

Er zit volgens de eigenaren zeker toekomst in het koppelverband, want het schip is multifunctioneel. Ze kan overal heen en steekt niet te diep. Het verband is onder meer naar Berlijn, Frouard en Hamburg geweest. Alleen de Neckar gaat niet, maar ze zijn wel met haar naar Kroatië gevaren.

De toekomst van de binnenvaart ziet ze ook niet al te somber in. ‘Na een diep dal komt een berg. Ze zeggen altijd dat de binnenvaart een ongezonde bedrijfstak is, maar als de wegen dichtslibben, hebben ze ons toch nodig. Het is een mooie bedrijfstak.’

Geen zorgen

Erfmann en haar man gaan afzonderlijk op vakantie. Dat heeft als reden dat degene die op vakantie is echt rust heeft en zich geen zorgen om het achtergebleven schip hoeft te maken, omdat degene die aan boord blijft alles kan regelen. Rob staat niet op de foto, omdat hij toen in Griekenland op vakantie was. ‘Ik ga in oktober op de cruise mee van Vereniging De Binnenvaart. Ik kijk er nu al naar uit’, vertelt ze enthousiast.

Toch is De Binnenvaart niet belangrijker dan hun schip. ‘Ons schip en de vereniging zijn even belangrijk voor me. Ik hoop het zo lang mogelijk te combineren.’

Scheepsgegevens

Schip: Ivon – S I Lengte: 76 meter. Breedte: 7,60 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 946. Motor: Mitsubishi, 860 pk. Europanummer: 03110567. Thuishaven: Zwijndrecht. Bouwjaar: 1964. Eigenaar: VOF Stavorinus-Erfmann.
Bak: Ivon – S II. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,55 meter.
Tonnage: 1002. Motor: 3 x kopschroef 370 pk. Europanummer: 02310814.
Thuishaven: Zwijndrecht.
Bouwjaar: 1956. Eigenaar: VOF Stavorinus-Erfmann.

Vereniging De Binnenvaart even belangrijk als het eigen schip | Schuttevaer.nl

Vereniging De Binnenvaart even belangrijk als het eigen schip

Karla Erfmann vaart met haar man Rob Stavorinus op het koppelverband Ivon-S. Ze varen veel naar de Donau. Karla besteedt naast het varen veel tijd aan haar bestuurswerk voor Vereniging De Binnenvaart. Zij kan dat doen omdat haar man achter haar staat.

Vereniging De Binnenvaart even belangrijk als het eigen schip
  • Karla Erfmann kan zich uitleven dankzij de steun van haar man
  • ‘Voorbij Regenburg waan je je op een andere planeet’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn man doet niets voor de vereniging, maar hij steunt mij in alle opzichten. Dat je zo iemand achter je hebt is belangrijk. Dat vergeten mensen weleens. Als ik lang bezig ben op de computer, omdat er een beurs is, dan kookt hij bijvoorbeeld. Zonder hem kon ik er niet zoveel tijd aan besteden.’

Het komt erop neer, dat Erfmann bijna al haar vrije tijd aan Vereniging De Binnenvaart besteedt. Haar werk voor de vereniging loopt uiteen van het verven of boenen van de ‘museumduwboot’ Siegfried tot achter een stand staan op een maritiem evenement of werk van organisatorische aard. Haar werkzaamheden zijn nog niks bij die van Jos van Dongen, vertelt ze. ‘Die doet veel meer dan ik. Jos doet echt ongelofelijk veel. Dat mag weleens gezegd.’

‘Mijn doel’

Ze raakte actief bij de vereniging betrokken toen ze een binnenvaartspel bedacht dat via de vereniging wordt uitgegeven. Ze vervult sinds vier jaar een bestuursfunctie. Ze werd gegrepen door het concept. ‘Het spreekt mij aan dat liefhebbers historie op non-commerciële basis willen behouden. Het doel van de vereniging is mijn doel’, betoogt ze.

Erfmann komt oorspronkelijk uit Parijs. Haar vader was zeeman. Nadat ze wat walbanen had gehad vroeg haar vader haar en haar twee zussen of de binnenvaart hen wat leek. Het leek de meiden wel wat en ze begonnen allemaal als deksman op verschillende schepen. Intussen vaart een van haar zussen maand-op-maand-af als derde kapitein op de Ivon-S en haar andere zus vaart met haar man op een pousseur.

Werkplek gekocht

Erfmann haalde alle papieren en kocht 20 jaar geleden samen met haar man hun eerste schip. Hierna kwam het koppelverband. ‘Voordat we het schip kochten, was mijn man kapitein op de Dynamica en de Jeanine 1 & 2. Hij voer altijd op grote schepen. Ons eerste schip beviel goed. We hebben haar 15 jaar gehad.’

Het koppelverband bevalt overigens ook goed. Ze is nuchter in de doelstelling. ‘Ik zeg altijd maar zo. Je hebt een werkplek gekocht. Je wordt er niet rijk van.’

Met deze Ivon-S varen ze meestal naar de Donau. Dat is een totaal andere wereld, want de steden zijn wel  modern, maar het platteland niet. ‘Buiten de steden gebruiken ze nog ezelkarren als transportmiddel. Op de Donau werkt het andersom als op de Rijn. Er is niet veel verkeer op de rivier en de mensen nemen de tijd. Zodra je op het Main-Donaukanaal voorbij Regensburg bent, waan je je op een andere planeet.’

Er zit volgens de eigenaren zeker toekomst in het koppelverband, want het schip is multifunctioneel. Ze kan overal heen en steekt niet te diep. Het verband is onder meer naar Berlijn, Frouard en Hamburg geweest. Alleen de Neckar gaat niet, maar ze zijn wel met haar naar Kroatië gevaren.

De toekomst van de binnenvaart ziet ze ook niet al te somber in. ‘Na een diep dal komt een berg. Ze zeggen altijd dat de binnenvaart een ongezonde bedrijfstak is, maar als de wegen dichtslibben, hebben ze ons toch nodig. Het is een mooie bedrijfstak.’

Geen zorgen

Erfmann en haar man gaan afzonderlijk op vakantie. Dat heeft als reden dat degene die op vakantie is echt rust heeft en zich geen zorgen om het achtergebleven schip hoeft te maken, omdat degene die aan boord blijft alles kan regelen. Rob staat niet op de foto, omdat hij toen in Griekenland op vakantie was. ‘Ik ga in oktober op de cruise mee van Vereniging De Binnenvaart. Ik kijk er nu al naar uit’, vertelt ze enthousiast.

Toch is De Binnenvaart niet belangrijker dan hun schip. ‘Ons schip en de vereniging zijn even belangrijk voor me. Ik hoop het zo lang mogelijk te combineren.’

Scheepsgegevens

Schip: Ivon – S I Lengte: 76 meter. Breedte: 7,60 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 946. Motor: Mitsubishi, 860 pk. Europanummer: 03110567. Thuishaven: Zwijndrecht. Bouwjaar: 1964. Eigenaar: VOF Stavorinus-Erfmann.
Bak: Ivon – S II. Lengte: 67 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,55 meter.
Tonnage: 1002. Motor: 3 x kopschroef 370 pk. Europanummer: 02310814.
Thuishaven: Zwijndrecht.
Bouwjaar: 1956. Eigenaar: VOF Stavorinus-Erfmann.