Wegvallen bouwprojecten dupeert beunschippers

Arjo en Bea Blonk-Kik varen op het beunschip Hoop. Het valt in hun markt niet mee een rendabele exploitatie te halen, want het gaat slecht in de zand- en grindvaart. Ze kunnen het slechts met pijn en moeite volhouden. Daarom hebben ze hun schip te koop gezet.

Wegvallen bouwprojecten dupeert beunschippers
  • Met pijn en moeite volhouden
  • ‘Geen zin een mooi verhaal te vertellen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘We proberen door te gaan, maar willen het schip verkopen, als dat lukt. Aan de wal ligt het werk ook niet voor het oprapen en wij zijn boven de 50, maar voor ons is de lol er wel af. Ik heb geen zin een mooi verhaal te vertellen. Het is zoals het is’, zegt Bea.

Probleem is dat de bouwsector praktisch is stilgevallen, waardoor er veel minder werk is voor beunschepen. En daardoor staan de vrachtprijzen zwaar onder druk. ‘Het is heel erg moeilijk momenteel. De olietoeslag wordt niet betaald en je ziet dat de druk toeneemt om dag en nacht te varen. We denken daarom dat het voor ons soort schepen zo niet haalbaar blijft.’

Nieuwbouw

Arjo vaart sinds zijn schooltijd. Bea kwam na hun huwelijk aan boord. Ze woonden en werkten als jonggehuwd stel voorop op de Zuidenwind. Daarna kochten ze een vrachtschip van 55 meter en dat werd opgevolgd door de Galaxy. Beide schepen kregen ook de naam Hoop. In 2002 werd hun huidige Hoop in Polen gebouwd. Ze zaten een jaar aan de wal voor de nieuwbouw en woonden op een sloopscheepje en tijdens de afbouw in een caravan bij Koedood. Hun drie kinderen zijn 24, 23 en 17. Geen van hen is gaan varen. De jongste woont momenteel in hun huis.

Het gezin stapte destijds over naar een beunschip, omdat ze hoopten er meer mee in de buurt van Rotterdam te kunnen varen. Momenteel doen ze het liefst baggerwerk. ‘Dat is er niet altijd. Maar het voordeel is, dat het een aantal weken duurt en dan hebben we gedurende een paar weken wat vastigheid.’

Prachtig uitzicht

Ondanks de economische situatie blijven er positieve kanten aan hun beroep. Vooral het wisselende uitzicht tijdens de vaart kan ze bekoren. ‘Als het mooi is, zit ik graag lekker buiten. We hebben een tijdje naar Maastricht gevaren en die omgeving is prachtig’, vertelt Bea.

Tijdens die reizen constateerden ze dat er wel erg veel land langs de Maas verdwijnt. ‘Ze halen de stenen weg, maar door de snelheid van het water brokkelt de kant af en spoelt het land naar het midden van de rivier. Rijkswaterstaat en de boeren raken daardoor land kwijt en voor ons verzandt de rivier’, stelt Arjo.

Daarnaast mag er van het echtpaar een sluis in Grave worden bijgebouwd en zetten ze vraagtekens bij de verhouding tussen de scheepsafmetingen en de vaarsnelheid op het Amsterdam-Rijnkanaal. ‘Het Amsterdam-Rijnkanaal is mooi opgeknapt, maar waarom wordt dan de vaarsnelheid niet aangepast? Ons soort schepen kan niet normaal op de opgeknapte ligplaatsen langs het kanaal liggen, omdat de scheepvaart daar de maximale vaarsnelheid aanhoudt. Als wij een groot schip oproepen omdat we door de zuiging erg liggen te schommelen, dan krijgen we te horen dat ze wel graag die 18 kilometer per uur aanhouden. Maar vervolgens zijn ze een uur bezig om de sluis in te komen, omdat ze de maximale afmetingen hebben. Dat is niet te rijmen.’

De Hoop is overigens aangesloten bij de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB), het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en Koninklijke Schuttevaer. Ze zijn betalende leden, omdat een actieve functie hen niet ligt.

Overal slecht

De binnenvaart gaat een onzekere toekomst tegemoet volgens de opvarenden van de Hoop. ‘Wij zetten er regelmatig onze vraagtekens bij. Familieleden in een ander vaargebied hebben het werk ook niet voor het uitzoeken. Er is geen onderhandelingsruimte. Je krijgt tegenwoordig vaak te horen: "Het werk is voor die prijs aangenomen, anders neemt een ander het aan". Er zijn geen uitwijkmogelijkheden meer, omdat er minder werk is.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Hoop. Lengte: 70 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,90 meter. Tonnage: 1010. Europanummer: 02325744. Motor: Mitsubishi, 600 pk. Bouwjaar: 2002. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: VOF Blonk-Kik.

Wegvallen bouwprojecten dupeert beunschippers | Schuttevaer.nl

Wegvallen bouwprojecten dupeert beunschippers

Arjo en Bea Blonk-Kik varen op het beunschip Hoop. Het valt in hun markt niet mee een rendabele exploitatie te halen, want het gaat slecht in de zand- en grindvaart. Ze kunnen het slechts met pijn en moeite volhouden. Daarom hebben ze hun schip te koop gezet.

Wegvallen bouwprojecten dupeert beunschippers
  • Met pijn en moeite volhouden
  • ‘Geen zin een mooi verhaal te vertellen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘We proberen door te gaan, maar willen het schip verkopen, als dat lukt. Aan de wal ligt het werk ook niet voor het oprapen en wij zijn boven de 50, maar voor ons is de lol er wel af. Ik heb geen zin een mooi verhaal te vertellen. Het is zoals het is’, zegt Bea.

Probleem is dat de bouwsector praktisch is stilgevallen, waardoor er veel minder werk is voor beunschepen. En daardoor staan de vrachtprijzen zwaar onder druk. ‘Het is heel erg moeilijk momenteel. De olietoeslag wordt niet betaald en je ziet dat de druk toeneemt om dag en nacht te varen. We denken daarom dat het voor ons soort schepen zo niet haalbaar blijft.’

Nieuwbouw

Arjo vaart sinds zijn schooltijd. Bea kwam na hun huwelijk aan boord. Ze woonden en werkten als jonggehuwd stel voorop op de Zuidenwind. Daarna kochten ze een vrachtschip van 55 meter en dat werd opgevolgd door de Galaxy. Beide schepen kregen ook de naam Hoop. In 2002 werd hun huidige Hoop in Polen gebouwd. Ze zaten een jaar aan de wal voor de nieuwbouw en woonden op een sloopscheepje en tijdens de afbouw in een caravan bij Koedood. Hun drie kinderen zijn 24, 23 en 17. Geen van hen is gaan varen. De jongste woont momenteel in hun huis.

Het gezin stapte destijds over naar een beunschip, omdat ze hoopten er meer mee in de buurt van Rotterdam te kunnen varen. Momenteel doen ze het liefst baggerwerk. ‘Dat is er niet altijd. Maar het voordeel is, dat het een aantal weken duurt en dan hebben we gedurende een paar weken wat vastigheid.’

Prachtig uitzicht

Ondanks de economische situatie blijven er positieve kanten aan hun beroep. Vooral het wisselende uitzicht tijdens de vaart kan ze bekoren. ‘Als het mooi is, zit ik graag lekker buiten. We hebben een tijdje naar Maastricht gevaren en die omgeving is prachtig’, vertelt Bea.

Tijdens die reizen constateerden ze dat er wel erg veel land langs de Maas verdwijnt. ‘Ze halen de stenen weg, maar door de snelheid van het water brokkelt de kant af en spoelt het land naar het midden van de rivier. Rijkswaterstaat en de boeren raken daardoor land kwijt en voor ons verzandt de rivier’, stelt Arjo.

Daarnaast mag er van het echtpaar een sluis in Grave worden bijgebouwd en zetten ze vraagtekens bij de verhouding tussen de scheepsafmetingen en de vaarsnelheid op het Amsterdam-Rijnkanaal. ‘Het Amsterdam-Rijnkanaal is mooi opgeknapt, maar waarom wordt dan de vaarsnelheid niet aangepast? Ons soort schepen kan niet normaal op de opgeknapte ligplaatsen langs het kanaal liggen, omdat de scheepvaart daar de maximale vaarsnelheid aanhoudt. Als wij een groot schip oproepen omdat we door de zuiging erg liggen te schommelen, dan krijgen we te horen dat ze wel graag die 18 kilometer per uur aanhouden. Maar vervolgens zijn ze een uur bezig om de sluis in te komen, omdat ze de maximale afmetingen hebben. Dat is niet te rijmen.’

De Hoop is overigens aangesloten bij de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB), het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en Koninklijke Schuttevaer. Ze zijn betalende leden, omdat een actieve functie hen niet ligt.

Overal slecht

De binnenvaart gaat een onzekere toekomst tegemoet volgens de opvarenden van de Hoop. ‘Wij zetten er regelmatig onze vraagtekens bij. Familieleden in een ander vaargebied hebben het werk ook niet voor het uitzoeken. Er is geen onderhandelingsruimte. Je krijgt tegenwoordig vaak te horen: "Het werk is voor die prijs aangenomen, anders neemt een ander het aan". Er zijn geen uitwijkmogelijkheden meer, omdat er minder werk is.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Hoop. Lengte: 70 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,90 meter. Tonnage: 1010. Europanummer: 02325744. Motor: Mitsubishi, 600 pk. Bouwjaar: 2002. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: VOF Blonk-Kik.