Veth toont eerste Hybrid Drive op Europort

Veth Propulsion in Papendrecht presenteert op Europort 2011 in Rotterdam de eerste Hybrid Drive. Dit voorstuwingssysteem combineert dieseldirecte en dieselelektrische aandrijving met een roerpropeller. Volgens Veth het beste van twee werelden.

Veth toont eerste Hybrid Drive op Europort

De Veth Hybrid Drive bestaat uit een roerpropeller met twee contraroterende schroeven, waarop zowel een diesel- als een elektromotor is aangesloten. Deze motoren staan in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar, elk achter een eigen ingaande as, waardoor ze vrij van elkaar de aandrijving kunnen verzorgen. Afhankelijk van het benodigde propellervermogen kan worden gekozen tussen dieselelektrische aandrijving, dieseldirecte aandrijving of een combinatie daarvan. ‘Hierdoor kan voor elk schip en bijbehorend vaarprofiel, een zo efficiënt mogelijke vorm van aandrijving worden gerealiseerd’, zegt Martin van der Jagt, sales manager bij Veth Propulsion. ‘Ter vergelijking: motoren van vrachtwagens die veel in bergachtige gebieden rijden, worden anders afgesteld dan die van vrachtwagens die voornamelijk over vlakke wegen rijden. Dat is wat dit systeem doet, continu de aandrijving aanpassen aan het vaarprofiel, met als einddoel brandstofbesparing en uitstootvermindering zonder draagvermogen in te leveren.’

Combineren

‘Bij kleine vermogens kunnen de roerpropellers – één aan bakboord en één aan stuurboord – via de generatorset dieselelektrisch worden aangedreven, het is ongunstig om de hoofdmotor met lage belastingen te laten draaien omdat het specifieke brandstofverbruik dan enorm stijgt. Als het door de roerpropellers gevraagde vermogen toeneemt wordt het voordeliger om deze dieseldirect aan te drijven. De generatorset wordt dan ontlast, waardoor het schip economischer kan varen. Wanneer de schroeven veel vermogen vragen, 70% of meer, worden de dieseldirecte en dieselelektrische aandrijving beide ingezet.’

  • ‘Voor elk vaarprofiel de juiste aandrijving’

De elektromotor van de Hybrid Drive kan bij dieseldirecte aandrijving ook als schroefasgenerator worden gebruikt. Op die manier kan extra elektrisch vermogen worden opgewekt  ten behoeve van het boordnet. De Hybrid Drive wordt op de beurs voor het eerst aan het publiek getoond. Het eerste schip dat ermee wordt uitgerust is de Semper Fi, die volgend jaar in de vaart komt.

Nieuwe wegen

‘We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe wegen om de voortstuwing in de scheepvaart te verbeteren’, zegt Van der Jagt. ‘Samen denken vinden wij daarbij belangrijk.’ Zo is de Veth Hybrid Drive ontworpen nadat Wilco Ooms, directeur van Carpe Diem SVO, de thrusterfabrikant benaderde  met het idee om een brandstofbesparend binnenvaartschip zonder draagvermogenverlies te ontwerpen. ‘En met Scania zijn we nu bezig met oplossingen voor gasmotoren.’ Volgens Van der Jagt kan de Hybrid Drive hiermee in de toekomst ook worden uitgevoerd. ‘En nu accu’s steeds krachtiger worden biedt dat mogelijkheden voor de bekrachtiging van de elektromotoren.’

Naast het ontwerpen van nieuwe producten wil Veth Propulsion ook nieuwe markten ontdekken, wat past in de traditie van het bedrijf. Veth Propulsion begon 60 jaar geleden namelijk als Veth Motoren en leverde toen hoofdzakelijk Scania-motoren. ‘Totdat Jan Veth in 1970 de Veth Jet, een kanalenboegschroef, ontwierp’, zegt Van der Jagt. ‘Sindsdien zijn we eigenlijk steeds meer een thrusterfabrikant geworden.’

In 1986 bracht het bedrijf de roerpropeller op de markt, waarmee ook de uitbreiding van de binnenvaart naar nieuwe markten zoals de zeevaart en offshore begon. Omdat het bedrijf zich tegenwoordig op complete voortstuwingsoplossingen richt, veranderde het in 2009 haar naam naar Veth Propulsion. ‘De komende tijd willen we onze activiteit in de offshore en baggermarkt uitbreiden. Zo gaan we bijvoorbeeld naar een workboatshow in New Orleans.’

Internationalisering

Veth Propulsion levert wereldwijd, maar altijd vanuit Nederland. Dat geldt zowel voor service als voor nieuwbouw. Het bedrijf is via agentschappen wel internationaal vertegenwoordigd. Recent heeft het bedrijf twee nieuwe agenten aangesteld, in Singapore (Pamarine) en Maleisië (Global Marine and Offshore Contractors). Kennelijk pakt dit gunstig uit. Het bedrijf heeft dit jaar, aan de overzijde van de Merwede, een tweede fabriekshal in gebruik genomen.

Veth toont eerste Hybrid Drive op Europort | Schuttevaer.nl

Veth toont eerste Hybrid Drive op Europort

Veth Propulsion in Papendrecht presenteert op Europort 2011 in Rotterdam de eerste Hybrid Drive. Dit voorstuwingssysteem combineert dieseldirecte en dieselelektrische aandrijving met een roerpropeller. Volgens Veth het beste van twee werelden.

Veth toont eerste Hybrid Drive op Europort

De Veth Hybrid Drive bestaat uit een roerpropeller met twee contraroterende schroeven, waarop zowel een diesel- als een elektromotor is aangesloten. Deze motoren staan in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar, elk achter een eigen ingaande as, waardoor ze vrij van elkaar de aandrijving kunnen verzorgen. Afhankelijk van het benodigde propellervermogen kan worden gekozen tussen dieselelektrische aandrijving, dieseldirecte aandrijving of een combinatie daarvan. ‘Hierdoor kan voor elk schip en bijbehorend vaarprofiel, een zo efficiënt mogelijke vorm van aandrijving worden gerealiseerd’, zegt Martin van der Jagt, sales manager bij Veth Propulsion. ‘Ter vergelijking: motoren van vrachtwagens die veel in bergachtige gebieden rijden, worden anders afgesteld dan die van vrachtwagens die voornamelijk over vlakke wegen rijden. Dat is wat dit systeem doet, continu de aandrijving aanpassen aan het vaarprofiel, met als einddoel brandstofbesparing en uitstootvermindering zonder draagvermogen in te leveren.’

Combineren

‘Bij kleine vermogens kunnen de roerpropellers – één aan bakboord en één aan stuurboord – via de generatorset dieselelektrisch worden aangedreven, het is ongunstig om de hoofdmotor met lage belastingen te laten draaien omdat het specifieke brandstofverbruik dan enorm stijgt. Als het door de roerpropellers gevraagde vermogen toeneemt wordt het voordeliger om deze dieseldirect aan te drijven. De generatorset wordt dan ontlast, waardoor het schip economischer kan varen. Wanneer de schroeven veel vermogen vragen, 70% of meer, worden de dieseldirecte en dieselelektrische aandrijving beide ingezet.’

  • ‘Voor elk vaarprofiel de juiste aandrijving’

De elektromotor van de Hybrid Drive kan bij dieseldirecte aandrijving ook als schroefasgenerator worden gebruikt. Op die manier kan extra elektrisch vermogen worden opgewekt  ten behoeve van het boordnet. De Hybrid Drive wordt op de beurs voor het eerst aan het publiek getoond. Het eerste schip dat ermee wordt uitgerust is de Semper Fi, die volgend jaar in de vaart komt.

Nieuwe wegen

‘We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe wegen om de voortstuwing in de scheepvaart te verbeteren’, zegt Van der Jagt. ‘Samen denken vinden wij daarbij belangrijk.’ Zo is de Veth Hybrid Drive ontworpen nadat Wilco Ooms, directeur van Carpe Diem SVO, de thrusterfabrikant benaderde  met het idee om een brandstofbesparend binnenvaartschip zonder draagvermogenverlies te ontwerpen. ‘En met Scania zijn we nu bezig met oplossingen voor gasmotoren.’ Volgens Van der Jagt kan de Hybrid Drive hiermee in de toekomst ook worden uitgevoerd. ‘En nu accu’s steeds krachtiger worden biedt dat mogelijkheden voor de bekrachtiging van de elektromotoren.’

Naast het ontwerpen van nieuwe producten wil Veth Propulsion ook nieuwe markten ontdekken, wat past in de traditie van het bedrijf. Veth Propulsion begon 60 jaar geleden namelijk als Veth Motoren en leverde toen hoofdzakelijk Scania-motoren. ‘Totdat Jan Veth in 1970 de Veth Jet, een kanalenboegschroef, ontwierp’, zegt Van der Jagt. ‘Sindsdien zijn we eigenlijk steeds meer een thrusterfabrikant geworden.’

In 1986 bracht het bedrijf de roerpropeller op de markt, waarmee ook de uitbreiding van de binnenvaart naar nieuwe markten zoals de zeevaart en offshore begon. Omdat het bedrijf zich tegenwoordig op complete voortstuwingsoplossingen richt, veranderde het in 2009 haar naam naar Veth Propulsion. ‘De komende tijd willen we onze activiteit in de offshore en baggermarkt uitbreiden. Zo gaan we bijvoorbeeld naar een workboatshow in New Orleans.’

Internationalisering

Veth Propulsion levert wereldwijd, maar altijd vanuit Nederland. Dat geldt zowel voor service als voor nieuwbouw. Het bedrijf is via agentschappen wel internationaal vertegenwoordigd. Recent heeft het bedrijf twee nieuwe agenten aangesteld, in Singapore (Pamarine) en Maleisië (Global Marine and Offshore Contractors). Kennelijk pakt dit gunstig uit. Het bedrijf heeft dit jaar, aan de overzijde van de Merwede, een tweede fabriekshal in gebruik genomen.