Simon en Anneke draaien rollen om

Simon en Anneke Bultje-De Vries varen met een matroos op de 2000-tonner Viking. Ze begonnen ooit als klassiek gezinsbedrijf, waarin beide partners stuurden, maar Simon verantwoordelijk was voor het beheer van het schip en Anneke voor de huishouding. Intussen zijn de rollen min of meer omgedraaid, omdat Simon een ongeluk kreeg.

Viking

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Anneke is er eerlijk in, de bedrijfsvoering is niet haar eerste keuze. Ze doet het, omdat Simon sinds het ongeval moeite heeft te onthouden wat er is gezegd. ‘Dat breekt hem op in de vrachtonderhandelingen. Daarom doe ik het nu. Met varen en autorijden heeft hij geen moeite’, vertelt ze.
Simon is trots op zijn vrouw. ‘Ik vind dat ze het geweldig doet. Ik had het niet beter gedaan. Het is zakelijk momenteel een moeilijke tijd. Het ligt niet aan haar.’

  • Val verandert leven aan boord van 2000-tonner Viking

Anneke loopt er tegenaan dat het momenteel moeilijk is een kostendekkende reis af te sluiten. ‘Volgens de bevrachters zijn de prijzen marktconform en dan houdt het eigenlijk op. Dat maakt het moeilijk voor mij om te onderhandelen.’

Simon kreeg in 2006 aan het eind van de vakantie een skiongeluk. ‘We gingen al 13 jaar op skivakantie. Het is in het laatste kwartier gebeurd. Ik stond beneden te wachten, maar Simon kwam niet. Hoe het is gebeurd weten we niet. Hij ging daar ook niet snel. Hij is gevallen of ondersteboven geskied en is met zijn hoofd op de hoek van een azobebalk terechtgekomen.’

Verzekering

Simon werd in het ziekenhuis in slaap gebracht en geopereerd, omdat er druk op zijn hoofd kwam te staan. De arts kon niet goed aangeven hoe Simon wakker zou worden. Toen hij bijkwam praatte hij erg raar. Anneke verwachtte uitgevaren te zijn, maar haar dochter dacht er anders over. Uiteindelijk zat Anneke 28 dagen met haar man in het ziekenhuis. Ze kreeg elke dag visite. ‘Dat mensen de moeite namen om al die tijd op visite te komen. Daarvoor ben ik ze nog steeds dankbaar’, vertelt ze.

Na de ziekenhuisperiode in Innsbruck volgden drie weken ziekenhuis in Zwijndrecht en een week of zes revalidatie. Kennissen voeren in die tijd met het schip. De dokter vond het na die revalidatieperiode beter dat Anneke het beheer van het schip overnam.

  • ‘Ik ben harder geworden’

Het echtpaar was verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Maar Simon werd na drie maanden voor 50% goedgekeurd en na een half jaar voor 100%. Dat ergert het echtpaar ontzettend. ‘Ik erger me nog aan die verzekering. Daar betaal je geen premie voor. Je bent geen 100% als je een deel van de taken niet meer kunt uitvoeren’, stelt Anneke.

Sarmaspits

Ze zijn beiden schipperskinderen. Haar ouders voeren op de spits Fiat en zijn ouders op de Vertrouwen van 84 ton. Ze begonnen als ondernemers op een spits, daarvoor voeren ze in loondienst. ‘We zijn in 1970 getrouwd en toen voer Simon op de asfalttanker Geert-Jan. Het was een hele mooie tanker. Ik voer mee, zoals in die tijd ook in loondienst gebruikelijk was. Ik had 16 meter woning en was gelijk verwend. Toch lag het me niet. Het was altijd dag en nacht. Ik wilde graag terug naar de spitsenvaart, al zag mijn man zo’n klein woninkje en een bedstee niet zitten. De eigenaar heeft ons met 60% geholpen, want al in de jaren ‘70 zagen de banken geen toekomst in de spitsenvaart.’

Ze kochten een Sarmaspits en beleefden er goede jaren op. ‘Sarmaspitsen werden in 1944 in België gebouwd om de mensen aan het werk te houden. De naam komt van een goedkope supermarktketen.  Achteraf gezien hebben we daar aan boord een gouden tijd gehad’, herinnert ze zich.

Na de spits kwam een Dortmunder en daarna dit schip. Hoelang ze nog zullen varen weten ze niet, want Anneke is jonger dan haar man en krijgt geen AOW als hij 65 is. Als Anneke terugblikt constateert ze dat het ongeluk haar harder heeft gemaakt. ‘We varen in elk geval nog tot volgend jaar. Ik ben erg wraakzuchtig geworden van het ongeval, harder ook. Als het ons niet lukt het schip te verkopen, dan varen we door tot het niet meer gaat. Als twee oudjes op een groot schip.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Viking. Lengte: 102 meter. Breedte: 10,20 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 2000. Europanummer: 02302636. Motor: Caterpillar, 2 x 680 pk. Thuishaven: Ridderkerk. Bouwjaar: achterschip 1928, voorschip 1982 plus stuk 1995, bovenbouw 1988. Eigenaar: VOF Bultje-De Vries.

Simon en Anneke draaien rollen om | Schuttevaer.nl

Simon en Anneke draaien rollen om

Simon en Anneke Bultje-De Vries varen met een matroos op de 2000-tonner Viking. Ze begonnen ooit als klassiek gezinsbedrijf, waarin beide partners stuurden, maar Simon verantwoordelijk was voor het beheer van het schip en Anneke voor de huishouding. Intussen zijn de rollen min of meer omgedraaid, omdat Simon een ongeluk kreeg.

Viking

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Anneke is er eerlijk in, de bedrijfsvoering is niet haar eerste keuze. Ze doet het, omdat Simon sinds het ongeval moeite heeft te onthouden wat er is gezegd. ‘Dat breekt hem op in de vrachtonderhandelingen. Daarom doe ik het nu. Met varen en autorijden heeft hij geen moeite’, vertelt ze.
Simon is trots op zijn vrouw. ‘Ik vind dat ze het geweldig doet. Ik had het niet beter gedaan. Het is zakelijk momenteel een moeilijke tijd. Het ligt niet aan haar.’

  • Val verandert leven aan boord van 2000-tonner Viking

Anneke loopt er tegenaan dat het momenteel moeilijk is een kostendekkende reis af te sluiten. ‘Volgens de bevrachters zijn de prijzen marktconform en dan houdt het eigenlijk op. Dat maakt het moeilijk voor mij om te onderhandelen.’

Simon kreeg in 2006 aan het eind van de vakantie een skiongeluk. ‘We gingen al 13 jaar op skivakantie. Het is in het laatste kwartier gebeurd. Ik stond beneden te wachten, maar Simon kwam niet. Hoe het is gebeurd weten we niet. Hij ging daar ook niet snel. Hij is gevallen of ondersteboven geskied en is met zijn hoofd op de hoek van een azobebalk terechtgekomen.’

Verzekering

Simon werd in het ziekenhuis in slaap gebracht en geopereerd, omdat er druk op zijn hoofd kwam te staan. De arts kon niet goed aangeven hoe Simon wakker zou worden. Toen hij bijkwam praatte hij erg raar. Anneke verwachtte uitgevaren te zijn, maar haar dochter dacht er anders over. Uiteindelijk zat Anneke 28 dagen met haar man in het ziekenhuis. Ze kreeg elke dag visite. ‘Dat mensen de moeite namen om al die tijd op visite te komen. Daarvoor ben ik ze nog steeds dankbaar’, vertelt ze.

Na de ziekenhuisperiode in Innsbruck volgden drie weken ziekenhuis in Zwijndrecht en een week of zes revalidatie. Kennissen voeren in die tijd met het schip. De dokter vond het na die revalidatieperiode beter dat Anneke het beheer van het schip overnam.

  • ‘Ik ben harder geworden’

Het echtpaar was verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Maar Simon werd na drie maanden voor 50% goedgekeurd en na een half jaar voor 100%. Dat ergert het echtpaar ontzettend. ‘Ik erger me nog aan die verzekering. Daar betaal je geen premie voor. Je bent geen 100% als je een deel van de taken niet meer kunt uitvoeren’, stelt Anneke.

Sarmaspits

Ze zijn beiden schipperskinderen. Haar ouders voeren op de spits Fiat en zijn ouders op de Vertrouwen van 84 ton. Ze begonnen als ondernemers op een spits, daarvoor voeren ze in loondienst. ‘We zijn in 1970 getrouwd en toen voer Simon op de asfalttanker Geert-Jan. Het was een hele mooie tanker. Ik voer mee, zoals in die tijd ook in loondienst gebruikelijk was. Ik had 16 meter woning en was gelijk verwend. Toch lag het me niet. Het was altijd dag en nacht. Ik wilde graag terug naar de spitsenvaart, al zag mijn man zo’n klein woninkje en een bedstee niet zitten. De eigenaar heeft ons met 60% geholpen, want al in de jaren ‘70 zagen de banken geen toekomst in de spitsenvaart.’

Ze kochten een Sarmaspits en beleefden er goede jaren op. ‘Sarmaspitsen werden in 1944 in België gebouwd om de mensen aan het werk te houden. De naam komt van een goedkope supermarktketen.  Achteraf gezien hebben we daar aan boord een gouden tijd gehad’, herinnert ze zich.

Na de spits kwam een Dortmunder en daarna dit schip. Hoelang ze nog zullen varen weten ze niet, want Anneke is jonger dan haar man en krijgt geen AOW als hij 65 is. Als Anneke terugblikt constateert ze dat het ongeluk haar harder heeft gemaakt. ‘We varen in elk geval nog tot volgend jaar. Ik ben erg wraakzuchtig geworden van het ongeval, harder ook. Als het ons niet lukt het schip te verkopen, dan varen we door tot het niet meer gaat. Als twee oudjes op een groot schip.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Viking. Lengte: 102 meter. Breedte: 10,20 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 2000. Europanummer: 02302636. Motor: Caterpillar, 2 x 680 pk. Thuishaven: Ridderkerk. Bouwjaar: achterschip 1928, voorschip 1982 plus stuk 1995, bovenbouw 1988. Eigenaar: VOF Bultje-De Vries.