Binnenvaartschip Anda heeft capaciteit van 134 trucks en is zo schoon als een bestelbusje

Jan, Ada, Jacob en Paula Verdonk varen op de 135 meter lange Anda. Ze is het eerste nieuwbouwschip waarin vanaf de oplevering een uitlaatgassen-nabehandelingsinstallatie is ingebouwd. Daartoe werd besloten, omdat de Anda in de crisistijd in de vaart kwam en dan is het belangrijk je als bedrijf te onderscheiden. Maar het blijkt moeilijk de investering terug te verdienen.

Anda

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Volgens Jan zit het grootste probleem erin dat de transport- en marketingafdeling van verladers gescheiden van elkaar opereren. ‘We lopen er tegenaan dat opdrachtgevers er niet voor willen betalen. Ik denk dat het voor een deel komt doordat degenen die de folders maken niet dezelfden zijn die verantwoordelijk zijn voor het transport.’

  • Het is moeilijk groene investeringen terug te verdienen

Verdonk verwacht dat het nog wel even duurt voordat de investering is terugverdiend. Het hele bewustwordingsproces nog op gang komen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat schone schepen de toekomst hebben, maar het zal een proces van lange adem zijn. Het ommezwaai moet nog komen. Dat die komt staat wel vast, want de milieueisen worden steeds strenger.’

Subsidie

Volgens Verdonk komt de vraag naar duurzaam en schoon transport traag op gang, omdat de overheid alleen de investering aan boord subsidieert en het bedrijfsleven niet voldoende stimuleert er ook gebruik van te maken. ‘Ergens is dat krom. Deze installatie kost 1,5 ton per motor. Voor ons is dat 300.000 euro. Dat is zonder subsidie onmogelijk terug te verdienen en de overheid verplicht het bedrijfsleven niet gebruik te maken van de schone techniek die door subsidies beschikbaar komt. Dat het zo werkt begrijp ik niet goed. Het enige voordeel voor het bedrijfsleven is, dat bedrijven die aan het plafond zitten van hun CO2-belasting het transport mogen meetellen in de berekening. Als het transport schoon is, dan hoeft de fabriek minder schoon te zijn. Maar dan moet wel eerst dat bedrijf aan z’n plafond zitten.’

Nog schoner

Over de techniek op zich is Verdonk zeer te spreken. Hij raakt er zelfs niet over uitgepraat en vertelt dat deze installatie ervoor zorgt dat de Anda, als zij volstaat met containers, 134 vrachtwagens van de weg haalt en daarbij niet meer luchtvervuiling veroorzaakt dan een bestelbusje. Dat is mogelijk doordat simpel gezegd in de installatie vloeibare kunstmest (AdBlue) een reactie aangaat met de uitlaatgassen en de coating van de katalysator. Hoe schoner de uitlaatgassen moeten zijn, hoe meer AdBlue moet worden toegevoegd. Op de Andra wordt 5% van het brandstofverbruik besteed aan AdBlue. De installatie vermindert de NOx-uitstoot met 95% en de hoeveelheid fijnstof met 97%. ‘Het kan nog schoner. Als er een klant komt die 99% eruit wil hebben, dan moet de computer anders worden afgesteld en verbruiken we meer AdBlue.’

De installatie op de Anda is per motor zo groot als twee geluidgedempte generatorsets. De omvang van de installatie is afhankelijk van het motorvermogen. ‘Op een klein schip kan het dus kleiner’, legt hij uit.

Snuffelstage

Het verbaast het gezin regelmatig hoe er vanuit de sector op milieu-initiatieven wordt gereageerd. Green Award is zo’n voorbeeld. ‘In onze ogen moet je dat soort initiatieven met drie handen aanpakken. Het is geen moeten, maar een mogen. Het is voor de toekomst belangrijk dat men in de binnenvaart eens ophoudt om elkaar als kleine kinderen te behandelen. Als je op de Wereldhavendagen ligt en je ziet dan wat voor aandacht dit soort investeringen van de bezoekers krijgt en hoeveel burgers vragen, waarom er niet meer mee wordt gewerkt. Zij zijn echt verbaasd dat het systeem zo functioneert.’

De bemanning van de Anda besteedt ook veel aandacht aan het opleiden van Nederlands personeel. Gewoon, omdat ze dat belangrijk vinden, vertellen ze. Momenteel is Kevin (16) ter oriëntatie bij ze aan boord. ‘Kevin heeft nog nooit een schip gezien en wij wilden hem een kans geven kennis met de binnenvaart te maken.’

Kevin zelf ziet de binnenvaart wel zitten, maar kan er nu nog geen oordeel over geven, vindt hij. ‘Ik ben me aan het oriënteren over welke opleiding ik volgend jaar ga doen. Uit de dingen die ik leuk vond kwam de binnenvaart naar voren. Tot nu toe bevalt het me goed, maar ik weet nog niet zeker of ik ervoor kies. Ik zit hier nu net een week aan boord. Voor september moet ik een besluit over mijn vervolgopleiding hebben genomen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Anda. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,60 meter. Tonnage: 3878. Europanummer: 02332439. Motor: 2 x 1200 pk Cummins met nabehandelingsinstallatie.

Bouwjaar: 2009. Eigenaar: Scheepvaartonderneming Anda VOF. Thuishaven: ’s Gravendeel.

Binnenvaartschip Anda heeft capaciteit van 134 trucks en is zo schoon als een bestelbusje | Schuttevaer.nl

Binnenvaartschip Anda heeft capaciteit van 134 trucks en is zo schoon als een bestelbusje

Jan, Ada, Jacob en Paula Verdonk varen op de 135 meter lange Anda. Ze is het eerste nieuwbouwschip waarin vanaf de oplevering een uitlaatgassen-nabehandelingsinstallatie is ingebouwd. Daartoe werd besloten, omdat de Anda in de crisistijd in de vaart kwam en dan is het belangrijk je als bedrijf te onderscheiden. Maar het blijkt moeilijk de investering terug te verdienen.

Anda

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Volgens Jan zit het grootste probleem erin dat de transport- en marketingafdeling van verladers gescheiden van elkaar opereren. ‘We lopen er tegenaan dat opdrachtgevers er niet voor willen betalen. Ik denk dat het voor een deel komt doordat degenen die de folders maken niet dezelfden zijn die verantwoordelijk zijn voor het transport.’

  • Het is moeilijk groene investeringen terug te verdienen

Verdonk verwacht dat het nog wel even duurt voordat de investering is terugverdiend. Het hele bewustwordingsproces nog op gang komen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat schone schepen de toekomst hebben, maar het zal een proces van lange adem zijn. Het ommezwaai moet nog komen. Dat die komt staat wel vast, want de milieueisen worden steeds strenger.’

Subsidie

Volgens Verdonk komt de vraag naar duurzaam en schoon transport traag op gang, omdat de overheid alleen de investering aan boord subsidieert en het bedrijfsleven niet voldoende stimuleert er ook gebruik van te maken. ‘Ergens is dat krom. Deze installatie kost 1,5 ton per motor. Voor ons is dat 300.000 euro. Dat is zonder subsidie onmogelijk terug te verdienen en de overheid verplicht het bedrijfsleven niet gebruik te maken van de schone techniek die door subsidies beschikbaar komt. Dat het zo werkt begrijp ik niet goed. Het enige voordeel voor het bedrijfsleven is, dat bedrijven die aan het plafond zitten van hun CO2-belasting het transport mogen meetellen in de berekening. Als het transport schoon is, dan hoeft de fabriek minder schoon te zijn. Maar dan moet wel eerst dat bedrijf aan z’n plafond zitten.’

Nog schoner

Over de techniek op zich is Verdonk zeer te spreken. Hij raakt er zelfs niet over uitgepraat en vertelt dat deze installatie ervoor zorgt dat de Anda, als zij volstaat met containers, 134 vrachtwagens van de weg haalt en daarbij niet meer luchtvervuiling veroorzaakt dan een bestelbusje. Dat is mogelijk doordat simpel gezegd in de installatie vloeibare kunstmest (AdBlue) een reactie aangaat met de uitlaatgassen en de coating van de katalysator. Hoe schoner de uitlaatgassen moeten zijn, hoe meer AdBlue moet worden toegevoegd. Op de Andra wordt 5% van het brandstofverbruik besteed aan AdBlue. De installatie vermindert de NOx-uitstoot met 95% en de hoeveelheid fijnstof met 97%. ‘Het kan nog schoner. Als er een klant komt die 99% eruit wil hebben, dan moet de computer anders worden afgesteld en verbruiken we meer AdBlue.’

De installatie op de Anda is per motor zo groot als twee geluidgedempte generatorsets. De omvang van de installatie is afhankelijk van het motorvermogen. ‘Op een klein schip kan het dus kleiner’, legt hij uit.

Snuffelstage

Het verbaast het gezin regelmatig hoe er vanuit de sector op milieu-initiatieven wordt gereageerd. Green Award is zo’n voorbeeld. ‘In onze ogen moet je dat soort initiatieven met drie handen aanpakken. Het is geen moeten, maar een mogen. Het is voor de toekomst belangrijk dat men in de binnenvaart eens ophoudt om elkaar als kleine kinderen te behandelen. Als je op de Wereldhavendagen ligt en je ziet dan wat voor aandacht dit soort investeringen van de bezoekers krijgt en hoeveel burgers vragen, waarom er niet meer mee wordt gewerkt. Zij zijn echt verbaasd dat het systeem zo functioneert.’

De bemanning van de Anda besteedt ook veel aandacht aan het opleiden van Nederlands personeel. Gewoon, omdat ze dat belangrijk vinden, vertellen ze. Momenteel is Kevin (16) ter oriëntatie bij ze aan boord. ‘Kevin heeft nog nooit een schip gezien en wij wilden hem een kans geven kennis met de binnenvaart te maken.’

Kevin zelf ziet de binnenvaart wel zitten, maar kan er nu nog geen oordeel over geven, vindt hij. ‘Ik ben me aan het oriënteren over welke opleiding ik volgend jaar ga doen. Uit de dingen die ik leuk vond kwam de binnenvaart naar voren. Tot nu toe bevalt het me goed, maar ik weet nog niet zeker of ik ervoor kies. Ik zit hier nu net een week aan boord. Voor september moet ik een besluit over mijn vervolgopleiding hebben genomen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Anda. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,60 meter. Tonnage: 3878. Europanummer: 02332439. Motor: 2 x 1200 pk Cummins met nabehandelingsinstallatie.

Bouwjaar: 2009. Eigenaar: Scheepvaartonderneming Anda VOF. Thuishaven: ’s Gravendeel.