Schipperszoon stapt in familiebedrijf

Sjors Witjes (22) is bij zijn ouders in het familiebedrijf, het ms Libelle gestapt. Hij overwoog nooit een andere beroepskeuze dan varen en stelde zichzelf toen hij zestien was een aantal doelen; een ervan was voor zichzelf beginnen. Hij mag best trots zijn op zichzelf, constateert hij, want de lagere school liep niet goed en hij had een herexamen op de BOL-opleiding van het STC.

Schipperszoon stapt in familiebedrijf

‘Ik ben de enige uit de examenklas van 2005 die een herexamen had en toch op de foto in de Schuttevaer stond. Toch is het me gelukt alle papieren te halen. Ik heb altijd willen varen. Ik wilde alle papieren halen, op verschillende soorten schepen varen en uiteindelijk voor mezelf beginnen en een mooi gezond bedrijf hebben. Tot nu toe is het me gelukt om mijn idealen te verwezenlijken’, vertelt hij.

Sjors woonde van zijn zesde tot zijn zestiende in het leefgroephuis in Velp. Daarna verhuisde hij naar de Loopplank om het STC te volgen. Al na de lagere school stemde hij zijn studierichting af op de binnenvaart. Hij woonde met plezier in Velp, herinnert hij zich. ‘Ik heb een supertijd gehad in het leefgroephuis. Ik ben er tien jaar lang met plezier naartoe gegaan. De directeur van het internaat in Nijmegen is ook leuk. Ik hing als kind altijd om zijn nek, als hij langskwam. Na de lagere school ben ik VMBO autotechniek gaan doen. Ik koos daarvoor, omdat die opleiding me in de binnenvaart van pas kon komen. Je leert veel over motoren en krijgt een stukje metaalbewerking. Ook op de Loopplank had ik het naar mijn zin. Je woonde er met mensen die de marof-, bagger- of binnenvaartopleiding volgden. Ik was er met zestien een van de jongsten.’

In zijn stagetijd begon zijn kennismaking met de verschillende soorten vaart. Hij liep stage op het koppelverband Rela en de Rean-L. Na zijn schooltijd voer hij anderhalf jaar op de tanker Lazio en daarna voer hij containers op de 135 meter lange Marte Meo. Hij heeft er voordeel van, constateert hij. ‘Ik heb nu ervaring op het oude schip van mijn ouders, de Libelle van 74 x 8,20 en op een koppelverband, tanker en een groot containerschip. Ik weet nu waarover ik praat, al ben je nooit te oud om te leren. Als mijn schoolvrienden op een tanker naast me liggen, dan weet ik waar het over gaat.’

Sjors stapte uiteindelijk in het bedrijf van zijn vader. Die kocht daarom een groter schip. De huidige Libelle is de oude Marion, die op de reclame staat van de EFM. Zijn ouders kochten niet speciaal voor Sjors een ander schip. Als hij er niet in was gestapt, hadden ze ook een ander schip gekocht, maar die was dan wel kleiner geweest, verklaren ze. Hoe de toekomst van Sjors zich ontwikkeld is moeilijk te zeggen. ‘Ik verwacht dat ik in het begin veel aan boord ben, met de hoop dat het later minder wordt. Het hangt ook van mijn toekomstige vrouw af. Als zij wil meevaren is dat leuk, maar het hoeft niet. Je kunt moeilijk iemand tegen haar zin aan boord houden.’

De binnenvaart is als beroep geschikt voor meer jongeren dan er nu toetreden, denkt Sjors. Maar hij heeft geen idee hoe je die moet bereiken. ‘Ik weet niet waarom er niet meer willen varen. Het is geen slecht betaalde baan en kapitein binnenvaart is gewoon een managementfunctie. Dat is geen laaggeschoold werk. Je moet alles kunnen overzien. Daarbij, je hebt tegenwoordig de keuze voor een goede vrijetijdsregeling. Als je 14/14 vaart word je vermoeider van je vrije tijd dan van je werkweken.’

Op de vraag wat er moet veranderen in de binnenvaart, antwoordt hij dat hij meer autosteigers langs de Rijn wil. Verder mogen we in de binnenvaart niet mopperen, vindt hij. ‘Als ik zie hoe mijn opa heeft gevaren, dan hebben wij een hoop luxe. We hebben grote woningen, een mooie keuken, airco’s, computer, internet. Als je dan af en toe aan de wal kan, dan heb je volgens mij geen slecht leven.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Libelle.

Lengte: 105 meter.

Breedte: 9,50 meter.

Diepgang: 3,27 meter.

Tonnage: 2255 ton.

Europanummer: 02008259.

Motor: Caterpillar 3512 DITA 1200 pk.

Bouwjaar: 1981.

Thuishaven: Giesbeek.

Eigenaar: VOF Witjes-Peperkamp.

Schipperszoon stapt in familiebedrijf | Schuttevaer.nl

Schipperszoon stapt in familiebedrijf

Sjors Witjes (22) is bij zijn ouders in het familiebedrijf, het ms Libelle gestapt. Hij overwoog nooit een andere beroepskeuze dan varen en stelde zichzelf toen hij zestien was een aantal doelen; een ervan was voor zichzelf beginnen. Hij mag best trots zijn op zichzelf, constateert hij, want de lagere school liep niet goed en hij had een herexamen op de BOL-opleiding van het STC.

Schipperszoon stapt in familiebedrijf

‘Ik ben de enige uit de examenklas van 2005 die een herexamen had en toch op de foto in de Schuttevaer stond. Toch is het me gelukt alle papieren te halen. Ik heb altijd willen varen. Ik wilde alle papieren halen, op verschillende soorten schepen varen en uiteindelijk voor mezelf beginnen en een mooi gezond bedrijf hebben. Tot nu toe is het me gelukt om mijn idealen te verwezenlijken’, vertelt hij.

Sjors woonde van zijn zesde tot zijn zestiende in het leefgroephuis in Velp. Daarna verhuisde hij naar de Loopplank om het STC te volgen. Al na de lagere school stemde hij zijn studierichting af op de binnenvaart. Hij woonde met plezier in Velp, herinnert hij zich. ‘Ik heb een supertijd gehad in het leefgroephuis. Ik ben er tien jaar lang met plezier naartoe gegaan. De directeur van het internaat in Nijmegen is ook leuk. Ik hing als kind altijd om zijn nek, als hij langskwam. Na de lagere school ben ik VMBO autotechniek gaan doen. Ik koos daarvoor, omdat die opleiding me in de binnenvaart van pas kon komen. Je leert veel over motoren en krijgt een stukje metaalbewerking. Ook op de Loopplank had ik het naar mijn zin. Je woonde er met mensen die de marof-, bagger- of binnenvaartopleiding volgden. Ik was er met zestien een van de jongsten.’

In zijn stagetijd begon zijn kennismaking met de verschillende soorten vaart. Hij liep stage op het koppelverband Rela en de Rean-L. Na zijn schooltijd voer hij anderhalf jaar op de tanker Lazio en daarna voer hij containers op de 135 meter lange Marte Meo. Hij heeft er voordeel van, constateert hij. ‘Ik heb nu ervaring op het oude schip van mijn ouders, de Libelle van 74 x 8,20 en op een koppelverband, tanker en een groot containerschip. Ik weet nu waarover ik praat, al ben je nooit te oud om te leren. Als mijn schoolvrienden op een tanker naast me liggen, dan weet ik waar het over gaat.’

Sjors stapte uiteindelijk in het bedrijf van zijn vader. Die kocht daarom een groter schip. De huidige Libelle is de oude Marion, die op de reclame staat van de EFM. Zijn ouders kochten niet speciaal voor Sjors een ander schip. Als hij er niet in was gestapt, hadden ze ook een ander schip gekocht, maar die was dan wel kleiner geweest, verklaren ze. Hoe de toekomst van Sjors zich ontwikkeld is moeilijk te zeggen. ‘Ik verwacht dat ik in het begin veel aan boord ben, met de hoop dat het later minder wordt. Het hangt ook van mijn toekomstige vrouw af. Als zij wil meevaren is dat leuk, maar het hoeft niet. Je kunt moeilijk iemand tegen haar zin aan boord houden.’

De binnenvaart is als beroep geschikt voor meer jongeren dan er nu toetreden, denkt Sjors. Maar hij heeft geen idee hoe je die moet bereiken. ‘Ik weet niet waarom er niet meer willen varen. Het is geen slecht betaalde baan en kapitein binnenvaart is gewoon een managementfunctie. Dat is geen laaggeschoold werk. Je moet alles kunnen overzien. Daarbij, je hebt tegenwoordig de keuze voor een goede vrijetijdsregeling. Als je 14/14 vaart word je vermoeider van je vrije tijd dan van je werkweken.’

Op de vraag wat er moet veranderen in de binnenvaart, antwoordt hij dat hij meer autosteigers langs de Rijn wil. Verder mogen we in de binnenvaart niet mopperen, vindt hij. ‘Als ik zie hoe mijn opa heeft gevaren, dan hebben wij een hoop luxe. We hebben grote woningen, een mooie keuken, airco’s, computer, internet. Als je dan af en toe aan de wal kan, dan heb je volgens mij geen slecht leven.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Libelle.

Lengte: 105 meter.

Breedte: 9,50 meter.

Diepgang: 3,27 meter.

Tonnage: 2255 ton.

Europanummer: 02008259.

Motor: Caterpillar 3512 DITA 1200 pk.

Bouwjaar: 1981.

Thuishaven: Giesbeek.

Eigenaar: VOF Witjes-Peperkamp.