Mar-Mon van middenmoot naar klein

Gienus (57) en Janny (51) van Dijken-Brink varen sinds tien jaar op de vijfhonderdtonner Mar-Mon. Ze begonnen 33 jaar geleden op een luxe motor en kwamen via een spits en een Hagenaar op dit schip terecht. Toen ze begonnen met varen behoorde een schip met de afmetingen van deze Mar-Mon tot de middenmoot. Nu is een Dortmunder klein, constateren ze.

Mar-Mon van middenmoot naar klein

‘Ons eerste schip mat ongeveer 35 m bij 5,05. Ze heette Vios 1. Al onze andere schepen noemden we Mar-Mon. We hebben ze geen nummers gegeven, want dan blijf je bezig. Dit schip is vijftig meter lang. We lagen een tijdje terug naast een schip van 5500 ton, daar past zij elf keer in. Als je daarnaast ligt is het nauwelijks voor te stellen, dat wij schepen van onze tonnenmaat groot vonden toen wij op de luxe motor voeren.’

Niet mopperen

Het schip mag dan niet tot de grote schepen behoren, momenteel mogen ze in hun tonnenmaat over de economie niet mopperen. Alleen de hoge gasolieprijs is soms lastig uit te handelen vinden ze. ‘Wij varen in de vrije markt en dat betekent dat wij de gasolieprijs per reis uit moeten handelen. Dat is niet altijd even eenvoudig. In onze markt is de gasolieprijs niet geregeld bij contracten.’

De eigenaren van de Mar-Mon hoeven niet dag en nacht te varen en willen vanwege hun leeftijd langzaam beginnen aan de afbouw van hun werkende leven. ‘Wij gaan het op het gemak rustiger aan doen. We denken voorlopig nog niet aan stoppen, want wat zouden we aan de wal moeten doen. Ik moet er niet aan denken om in een huisje te wonen en elke dag hetzelfde uitzicht en buren te hebben. Mijn man heeft ook nog geen zin om aan de wal te gaan’, vertelt Janny.

Chalet

Het echtpaar heeft geen huis aan de wal. In de tijd dat hun kinderen op het internaat in Maasbracht zaten bezaten ze een chalet op een camping. ‘Het chalet hebben we weggedaan, want je moet het allemaal bijhouden. Het was leuk en handig toen de kinderen op school zaten, maar nu betekent het extra werk. Het nadeel van een chalet op een camping is dat je verder nergens komt. Nu genieten we van het varen en maken uitstapjes in de omgeving als we stilliggen. We zien nu veel meer. Zolang we gezond blijven willen we blijven varen.’

Beiden doen het liefst reizen naar een omgeving die ze aanstaat. Dat is in hun geval de Bovenmaas. ‘We gaan graag naar Givet. Het is daar erg mooi. Als we daar liggen gaan we meestal de Ardennen in. Helaas betalen ze meestal niet genoeg die kant uit. Dan doen we het niet. Dan kunnen we net zo goed binnenlands varen. Richting Schagen in Noord-Holland is ook erg mooi.’

Hun zoon is automonteur. Het varen lag hem nooit. Hun dochter vaart op de Gusimonda. De Gusimonda vaart zand en grind op het Albertkanaal. De Mar-Mon heeft voordat zij de vrije markt inging ook jarenlang zand en grind gevaren. ‘Altijd hetzelfde begon ons tegen te staan. We besloten om de vrije markt in te gaan. Dit werk wat we nu doen is rustiger. We hebben nu meer plezier in ons werk.’

De Mar-Mon vaart nooit op de Rijn, want de eigenaren beschikken niet over een Rijnpatent. De Rijn trekt Gienus niet. Janny zou er weleens naartoe willen en dan het liefste naar de Moezel. Dat vindt Gienus best, maar wel op een cruise, die hij zijn vrouw bij dezen belooft.

Jongeren

Hoe het hun tonnenmaat in de toekomst vergaat vinden ze moeilijk te zeggen. ‘Het is moeilijk om dit soort schepen te verkopen, maar je weet het niet. Spitsen zijn nu duurder dan Kempenaars. Voor nieuwbouw liggen de vrachtprijzen in onze markt te laag. Tegenwoordig kiezen sommige jongeren weer voor een klein schip.’

Aan boord van de Mar-Mon maken de eigenaren veelvuldig gebruik van internet. Ze gebruiken het overal voor. ‘Je moet wel, anders kun je niet internetbankieren. We hebben het eigenlijk aangeschaft voor de sociale dingen, zoals msn en Hyves, maar het blijkt erg handig voor zakelijke dingen. We maken bijvoorbeeld gebruik van de vrachtindicator, maar weten niet zeker of we erop blijven, want er staan tot nu toe niet veel reizen in ons werk op, misschien verandert dat nog.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Mar-Mon
Lengte: 50 m
Breedte: 7,10 m
Diepgang: 2,40 m

Tonnage: 518 ton

Europanummer: 3320138

Motor: Cummins 500 pk

Thuishaven: Roosteren
Bouwjaar: 1958
Eigenaar: VOF Van Dijken

Mar-Mon van middenmoot naar klein | Schuttevaer.nl

Mar-Mon van middenmoot naar klein

Gienus (57) en Janny (51) van Dijken-Brink varen sinds tien jaar op de vijfhonderdtonner Mar-Mon. Ze begonnen 33 jaar geleden op een luxe motor en kwamen via een spits en een Hagenaar op dit schip terecht. Toen ze begonnen met varen behoorde een schip met de afmetingen van deze Mar-Mon tot de middenmoot. Nu is een Dortmunder klein, constateren ze.

Mar-Mon van middenmoot naar klein

‘Ons eerste schip mat ongeveer 35 m bij 5,05. Ze heette Vios 1. Al onze andere schepen noemden we Mar-Mon. We hebben ze geen nummers gegeven, want dan blijf je bezig. Dit schip is vijftig meter lang. We lagen een tijdje terug naast een schip van 5500 ton, daar past zij elf keer in. Als je daarnaast ligt is het nauwelijks voor te stellen, dat wij schepen van onze tonnenmaat groot vonden toen wij op de luxe motor voeren.’

Niet mopperen

Het schip mag dan niet tot de grote schepen behoren, momenteel mogen ze in hun tonnenmaat over de economie niet mopperen. Alleen de hoge gasolieprijs is soms lastig uit te handelen vinden ze. ‘Wij varen in de vrije markt en dat betekent dat wij de gasolieprijs per reis uit moeten handelen. Dat is niet altijd even eenvoudig. In onze markt is de gasolieprijs niet geregeld bij contracten.’

De eigenaren van de Mar-Mon hoeven niet dag en nacht te varen en willen vanwege hun leeftijd langzaam beginnen aan de afbouw van hun werkende leven. ‘Wij gaan het op het gemak rustiger aan doen. We denken voorlopig nog niet aan stoppen, want wat zouden we aan de wal moeten doen. Ik moet er niet aan denken om in een huisje te wonen en elke dag hetzelfde uitzicht en buren te hebben. Mijn man heeft ook nog geen zin om aan de wal te gaan’, vertelt Janny.

Chalet

Het echtpaar heeft geen huis aan de wal. In de tijd dat hun kinderen op het internaat in Maasbracht zaten bezaten ze een chalet op een camping. ‘Het chalet hebben we weggedaan, want je moet het allemaal bijhouden. Het was leuk en handig toen de kinderen op school zaten, maar nu betekent het extra werk. Het nadeel van een chalet op een camping is dat je verder nergens komt. Nu genieten we van het varen en maken uitstapjes in de omgeving als we stilliggen. We zien nu veel meer. Zolang we gezond blijven willen we blijven varen.’

Beiden doen het liefst reizen naar een omgeving die ze aanstaat. Dat is in hun geval de Bovenmaas. ‘We gaan graag naar Givet. Het is daar erg mooi. Als we daar liggen gaan we meestal de Ardennen in. Helaas betalen ze meestal niet genoeg die kant uit. Dan doen we het niet. Dan kunnen we net zo goed binnenlands varen. Richting Schagen in Noord-Holland is ook erg mooi.’

Hun zoon is automonteur. Het varen lag hem nooit. Hun dochter vaart op de Gusimonda. De Gusimonda vaart zand en grind op het Albertkanaal. De Mar-Mon heeft voordat zij de vrije markt inging ook jarenlang zand en grind gevaren. ‘Altijd hetzelfde begon ons tegen te staan. We besloten om de vrije markt in te gaan. Dit werk wat we nu doen is rustiger. We hebben nu meer plezier in ons werk.’

De Mar-Mon vaart nooit op de Rijn, want de eigenaren beschikken niet over een Rijnpatent. De Rijn trekt Gienus niet. Janny zou er weleens naartoe willen en dan het liefste naar de Moezel. Dat vindt Gienus best, maar wel op een cruise, die hij zijn vrouw bij dezen belooft.

Jongeren

Hoe het hun tonnenmaat in de toekomst vergaat vinden ze moeilijk te zeggen. ‘Het is moeilijk om dit soort schepen te verkopen, maar je weet het niet. Spitsen zijn nu duurder dan Kempenaars. Voor nieuwbouw liggen de vrachtprijzen in onze markt te laag. Tegenwoordig kiezen sommige jongeren weer voor een klein schip.’

Aan boord van de Mar-Mon maken de eigenaren veelvuldig gebruik van internet. Ze gebruiken het overal voor. ‘Je moet wel, anders kun je niet internetbankieren. We hebben het eigenlijk aangeschaft voor de sociale dingen, zoals msn en Hyves, maar het blijkt erg handig voor zakelijke dingen. We maken bijvoorbeeld gebruik van de vrachtindicator, maar weten niet zeker of we erop blijven, want er staan tot nu toe niet veel reizen in ons werk op, misschien verandert dat nog.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Mar-Mon
Lengte: 50 m
Breedte: 7,10 m
Diepgang: 2,40 m

Tonnage: 518 ton

Europanummer: 3320138

Motor: Cummins 500 pk

Thuishaven: Roosteren
Bouwjaar: 1958
Eigenaar: VOF Van Dijken