Noordzee-klasse slepers voor Marine

De drie nieuwe kust- annex havenslepers die Damen in het Roemeense Galati momenteel bouwt voor de Koninklijke Marine, gaan Noordzee, Waddenzee en Zuiderzee heten.

Noordzee-klasse slepers voor Marine

Het drietal wordt volgend jaar opgeleverd. Het zijn de sterkste sleper die de KM ooit in haar vloot heeft gehad.
Begin 2014 werd de bouw van de drie slepers van het type Damen ASD Tug 2810 Hybrid aangekondigd. Het worden slepers met een trekkracht van 57 ton die zowel op diesels als dieselelektrisch kunnen varen. Zij gaan vier van de vijf Linge-klasse havenslepers met een trekkracht van 22 ton vervangen. Dit zijn de Linge A 874, Regge A 875, Hunze A 876 en Rotte A 877, die alle vier in 1987 zijn gebouwd. Alleen de in 1997 gebouwde Gouwe A 878 blijft in dienst. Alle marineslepers worden bemand door burgerpersoneel. De nieuwe Noordzee-klasse zal tevens worden ingezet om de zeer grote amfibische transportschepen Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt en het nieuwe joint logistic support ship Zr.Ms. Karel Doorman veilig in Den Helder af te meren. De eerste van deze klasse, de Noordzee, wordt in januari 2016 opgeleverd en naar Den Helder overgevaren. In april van dat jaar volgt de Waddenzee en in juli de Zuiderzee. Damen ruilt de oude marineslepers in en zal deze gaan verkopen. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Noordzee-klasse slepers voor Marine | Schuttevaer.nl

Noordzee-klasse slepers voor Marine

De drie nieuwe kust- annex havenslepers die Damen in het Roemeense Galati momenteel bouwt voor de Koninklijke Marine, gaan Noordzee, Waddenzee en Zuiderzee heten.

Noordzee-klasse slepers voor Marine

Het drietal wordt volgend jaar opgeleverd. Het zijn de sterkste sleper die de KM ooit in haar vloot heeft gehad.
Begin 2014 werd de bouw van de drie slepers van het type Damen ASD Tug 2810 Hybrid aangekondigd. Het worden slepers met een trekkracht van 57 ton die zowel op diesels als dieselelektrisch kunnen varen. Zij gaan vier van de vijf Linge-klasse havenslepers met een trekkracht van 22 ton vervangen. Dit zijn de Linge A 874, Regge A 875, Hunze A 876 en Rotte A 877, die alle vier in 1987 zijn gebouwd. Alleen de in 1997 gebouwde Gouwe A 878 blijft in dienst. Alle marineslepers worden bemand door burgerpersoneel. De nieuwe Noordzee-klasse zal tevens worden ingezet om de zeer grote amfibische transportschepen Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt en het nieuwe joint logistic support ship Zr.Ms. Karel Doorman veilig in Den Helder af te meren. De eerste van deze klasse, de Noordzee, wordt in januari 2016 opgeleverd en naar Den Helder overgevaren. In april van dat jaar volgt de Waddenzee en in juli de Zuiderzee. Damen ruilt de oude marineslepers in en zal deze gaan verkopen. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer