Consortium bouwt gaselektrisch binnenschip

TeamCo Shipyard, Combi International, Wärtsilä Netherlands en de Duitse Reederei Deymann ontwikkelen samen een ecologisch binnenvaartschip. Het brandstofverbruik en de emissies van het schip moeten aanzienlijk lager komen te liggen dan van de huidige generatie binnenvaartschepen.

Consortium

Door Hans Heynen
Bovendien moet het schip bij lage waterstanden beter presteren, zonder draagvermogen in te leveren bij normale waterstanden. Reederei Deymann wil in 2012 het eerste ecologische binnenvaartschip in de vaart brengen. Het krijgt twee elektrisch aangedreven schroeven. Dual-fuel generatoren leveren het benodigde vermogen. De motoren van deze generatoren draaien grotendeels op aardgas, dat in vloeibare vorm (LNG) wordt opgeslagen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Consortium bouwt gaselektrisch binnenschip | Schuttevaer.nl

Consortium bouwt gaselektrisch binnenschip

TeamCo Shipyard, Combi International, Wärtsilä Netherlands en de Duitse Reederei Deymann ontwikkelen samen een ecologisch binnenvaartschip. Het brandstofverbruik en de emissies van het schip moeten aanzienlijk lager komen te liggen dan van de huidige generatie binnenvaartschepen.

Consortium

Door Hans Heynen
Bovendien moet het schip bij lage waterstanden beter presteren, zonder draagvermogen in te leveren bij normale waterstanden. Reederei Deymann wil in 2012 het eerste ecologische binnenvaartschip in de vaart brengen. Het krijgt twee elektrisch aangedreven schroeven. Dual-fuel generatoren leveren het benodigde vermogen. De motoren van deze generatoren draaien grotendeels op aardgas, dat in vloeibare vorm (LNG) wordt opgeslagen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer