Volop aan het werk in barre tijden

‘Er zijn de afgelopen jaren zoveel bestellingen geplaatst, dat er vooralsnog nog volop werk is op de Nederlandse werven’, zegt Pascal van Kuijen, manager information services bij Scheepsbouw Nederland in Zoetermeer. ‘Er is werk tot minimaal 2010, met een doorloop voor sommige bedrijven tot in 2012.’

Volop aan het werk in barre tijden

In 2007 werden er in ons land 271 schepen afgebouwd, met een totale marktwaarde van 3,95 miljard euro. Dat was opnieuw een stijging in een oplopende trend van de afgelopen jaren. De verwachting is dat over het afgelopen jaar de cijfers nog gunstiger uitpakken. Op 14 mei maakt Scheepsbouw Nederland op haar jaarvergadering daarover meer bekend. ‘Begin dit jaar hebben collega’s van mij een rondje gemaakt langs de werven om te inventariseren of er wat veranderd is in het beeld ten opzichte van vorig jaar. Er kwam naar voren dat de kredietcrisis een heftiger impact heeft dan we dachten. De verwachting is dat er bestellingen gaan uitvallen, omdat klanten hun orders niet gefinancierd krijgen. Gelukkig valt het in Nederland nog mee, omdat wij ons gespecialiseerd hebben in bepaalde schepen met veel specialistische kennis en innovatieve concepten. Wereldwijd is de order intake enorm gekelderd. De eerste drie maanden van dit jaar zijn er tussen de 300 en 350 schepen besteld. Normaliter is dat het aantal voor twee à drie weken. Zo zijn er in Duitsland alleen al vijftig tot zestig schepen gecanceld, voor containervervoer en bulktransport. Wij bouwen hier meer multipurpose schepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Volop aan het werk in barre tijden | Schuttevaer.nl

Volop aan het werk in barre tijden

‘Er zijn de afgelopen jaren zoveel bestellingen geplaatst, dat er vooralsnog nog volop werk is op de Nederlandse werven’, zegt Pascal van Kuijen, manager information services bij Scheepsbouw Nederland in Zoetermeer. ‘Er is werk tot minimaal 2010, met een doorloop voor sommige bedrijven tot in 2012.’

Volop aan het werk in barre tijden

In 2007 werden er in ons land 271 schepen afgebouwd, met een totale marktwaarde van 3,95 miljard euro. Dat was opnieuw een stijging in een oplopende trend van de afgelopen jaren. De verwachting is dat over het afgelopen jaar de cijfers nog gunstiger uitpakken. Op 14 mei maakt Scheepsbouw Nederland op haar jaarvergadering daarover meer bekend. ‘Begin dit jaar hebben collega’s van mij een rondje gemaakt langs de werven om te inventariseren of er wat veranderd is in het beeld ten opzichte van vorig jaar. Er kwam naar voren dat de kredietcrisis een heftiger impact heeft dan we dachten. De verwachting is dat er bestellingen gaan uitvallen, omdat klanten hun orders niet gefinancierd krijgen. Gelukkig valt het in Nederland nog mee, omdat wij ons gespecialiseerd hebben in bepaalde schepen met veel specialistische kennis en innovatieve concepten. Wereldwijd is de order intake enorm gekelderd. De eerste drie maanden van dit jaar zijn er tussen de 300 en 350 schepen besteld. Normaliter is dat het aantal voor twee à drie weken. Zo zijn er in Duitsland alleen al vijftig tot zestig schepen gecanceld, voor containervervoer en bulktransport. Wij bouwen hier meer multipurpose schepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer