Dit type schip is ontworpen door Ulstein Design & Solutions in Rotterdam en heeft zowel een X-boeg als een X-achterschip. Deze gepatenteerde boeg- en hekvorm verbeteren het zeegedrag van de schepen. Als eerste is het Ulstein SX175 type ontworpen. Vaartuigen met een lengte van 88 meter en een breedte van 18 meter, speciaal bedoeld voor de inzet in windturbineparken. Bernhard Schulte-dochter Windea Offshore bestelde destijds twee van deze schepen die op de Ulstein-werf in Ulsteinvik werden gebouwd. De eerste, de Windea La Cour (bnr 309) in 2016 en nummer twee, de Windea Leibniz (bnr 310) een jaar later. Beide gingen na de oplevering voor Siemens aan de slag op de Duitse Noordzee. De nu bij Ulstein bestelde SOV is met een lengte van 93 meter iets groter dan de eerste twee. Dit schip wordt in 2020 door GE Renewable Energy ingezet in het Merkur windturbinepark in de Duitse sector van de Noordzee.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?