Grote zus voor Simon Stevin

Het grootste valpijpschip ter wereld, de Simon Stevin van de Belgische baggeraar Jan de Nul, heeft er een zusje bij gekregen. Het schip heet Joseph Plateau en is opgeleverd door de Spaanse werf Le Naval (Construcciones Navales del Norte) uit Sestao.

Grote zus voor Simon Stevin

Voor de Joseph Plateau is direct volop werk. Vanaf de nieuwbouwwerf in Spanje wordt koers gezet richting West-Australië, waar de steenstorter wordt ingezet voor een groot offshoreproject van Chevron. De 36.000 dwt metende Joseph Plateau heeft een lengte van 191,5 meter, een breedte van 40 meter en is 3 augustus 2012 te water gegaan. Het schip kan, verdeeld over twee ruimen, 31.500 ton aan stortsteen meenemen. Via een flexibele valpijp kan nauwkeurig steen worden gestort, bijvoorbeeld voor het afdekken van pijpleidingen tot een maximale diepte van 2000 meter. De loscapaciteit bedraagt 2000 ton per uur. Het vaartuig heeft een dieselelektrische voortstuwing. Vijf dieselgeneratoren van elk 4500 kW zorgen voor het benodigde vermogen aan boord.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Grote zus voor Simon Stevin | Schuttevaer.nl

Grote zus voor Simon Stevin

Het grootste valpijpschip ter wereld, de Simon Stevin van de Belgische baggeraar Jan de Nul, heeft er een zusje bij gekregen. Het schip heet Joseph Plateau en is opgeleverd door de Spaanse werf Le Naval (Construcciones Navales del Norte) uit Sestao.

Grote zus voor Simon Stevin

Voor de Joseph Plateau is direct volop werk. Vanaf de nieuwbouwwerf in Spanje wordt koers gezet richting West-Australië, waar de steenstorter wordt ingezet voor een groot offshoreproject van Chevron. De 36.000 dwt metende Joseph Plateau heeft een lengte van 191,5 meter, een breedte van 40 meter en is 3 augustus 2012 te water gegaan. Het schip kan, verdeeld over twee ruimen, 31.500 ton aan stortsteen meenemen. Via een flexibele valpijp kan nauwkeurig steen worden gestort, bijvoorbeeld voor het afdekken van pijpleidingen tot een maximale diepte van 2000 meter. De loscapaciteit bedraagt 2000 ton per uur. Het vaartuig heeft een dieselelektrische voortstuwing. Vijf dieselgeneratoren van elk 4500 kW zorgen voor het benodigde vermogen aan boord.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer