F) Verbetering sociale omstandigheden

Sociale omstandigheden zijn terug te voeren op het begrip welzijn. Welzijn wordt bepaald door het evenwichtige samenspel tussen inspanning en ontspanning. Sociale basisvoorwaarden om te kunnen ondernemen in de binnenvaart zijn bijvoorbeeld: een comfortabele woon- en werkomgeving, de aanwezigheid van schippersinternaten, voldoende momenten om thuis (aan de wal) te kunnen zijn, op tijd een bedrijfsbeëindiging of -opvolging mogelijk is, voldoende toegankelijke op- en afgangen naar schepen (w.o. ook autoafzetplaatsen) in Eenmansvaart kan uitsluitend plaatsvinden onder specifieke (technische) voorwaarden.

 Bovendien betekent eenmansvaart een beperking in de exploitatiewijze. Het aantal beschikbare vaaruren per dag is gering.
In relatie tot het wonen en werken aan boord van kleine schepen is een beperkt oppervlakte geen knelpunt maar eerder de geluidsbelasting. Om een geluidsreductie in de woning te realiseren worden specifieke eisen hieromtrent ook op kleine schepen van kracht. Dit vraagt enerzijds om investeringen waarvoor de ondernemers financiële reserveringen moet maken. Anderzijds kan door de brancheorganisatie in samenwerking met kennisinstellingen en toeleveranciers ook worden ingezet op innovatieve geluidsreducerende maatregelen met een lagere investeringswaarde.
Het in een sociaal aanvaardbare omgeving ondernemen vraagt voortdurend om een zorgvuldige communicatie en afspraken tussen de schipper en de partijen eromheen. Deze partijen zijn: overslagbedrijven, banken, gemeenten, artsen, sociale diensten, thuiszorg etc. In de praktijk kan in deze communicatie wederzijds onbegrip ontstaan. Preventief en repressief ondersteunen / bemiddelen de sociaal maatschappelijke organisaties bij dit proces.
Op kleine schepen is het relatief rustiger varen, waardoor de combinatie gezinsbedrijf en
sociale verplichtingen aan de wal beter mogelijk is. Een sociale randvoorwaarde is ook dat
op tijd gestopt (tenminste rondom de pensioengerechtigde leeftijd) kan worden met varen en een leven aan de wal nog mogelijk is. Een oplossing kan worden gevonden in het feit dat schippers zichzelf gedurende het ondernemen een loon geven en pensioen sparen. Ook kan vanuit de brancheorganisaties en boekhouders tijdig en actief geadviseerd worden om hier aandacht aan te besteden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

F) Verbetering sociale omstandigheden | Schuttevaer.nl

F) Verbetering sociale omstandigheden

Sociale omstandigheden zijn terug te voeren op het begrip welzijn. Welzijn wordt bepaald door het evenwichtige samenspel tussen inspanning en ontspanning. Sociale basisvoorwaarden om te kunnen ondernemen in de binnenvaart zijn bijvoorbeeld: een comfortabele woon- en werkomgeving, de aanwezigheid van schippersinternaten, voldoende momenten om thuis (aan de wal) te kunnen zijn, op tijd een bedrijfsbeëindiging of -opvolging mogelijk is, voldoende toegankelijke op- en afgangen naar schepen (w.o. ook autoafzetplaatsen) in Eenmansvaart kan uitsluitend plaatsvinden onder specifieke (technische) voorwaarden.

 Bovendien betekent eenmansvaart een beperking in de exploitatiewijze. Het aantal beschikbare vaaruren per dag is gering.
In relatie tot het wonen en werken aan boord van kleine schepen is een beperkt oppervlakte geen knelpunt maar eerder de geluidsbelasting. Om een geluidsreductie in de woning te realiseren worden specifieke eisen hieromtrent ook op kleine schepen van kracht. Dit vraagt enerzijds om investeringen waarvoor de ondernemers financiële reserveringen moet maken. Anderzijds kan door de brancheorganisatie in samenwerking met kennisinstellingen en toeleveranciers ook worden ingezet op innovatieve geluidsreducerende maatregelen met een lagere investeringswaarde.
Het in een sociaal aanvaardbare omgeving ondernemen vraagt voortdurend om een zorgvuldige communicatie en afspraken tussen de schipper en de partijen eromheen. Deze partijen zijn: overslagbedrijven, banken, gemeenten, artsen, sociale diensten, thuiszorg etc. In de praktijk kan in deze communicatie wederzijds onbegrip ontstaan. Preventief en repressief ondersteunen / bemiddelen de sociaal maatschappelijke organisaties bij dit proces.
Op kleine schepen is het relatief rustiger varen, waardoor de combinatie gezinsbedrijf en
sociale verplichtingen aan de wal beter mogelijk is. Een sociale randvoorwaarde is ook dat
op tijd gestopt (tenminste rondom de pensioengerechtigde leeftijd) kan worden met varen en een leven aan de wal nog mogelijk is. Een oplossing kan worden gevonden in het feit dat schippers zichzelf gedurende het ondernemen een loon geven en pensioen sparen. Ook kan vanuit de brancheorganisaties en boekhouders tijdig en actief geadviseerd worden om hier aandacht aan te besteden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer