De plannen spelen in op de werkzaamheden van Toekomstperspectief Marker- IJmeer (TMIJ), waarin rijk, provincies en andere instellingen een toekomstvisie voor het Marker/IJmeer voorbereiden. ‘Het IJssel- en Markermeer vallen beide onder Natura 2000, maar op het IJsselmeer heeft dat niet zoveel gevolgen. Het Markermeer is er ecologisch beroerd aan toe en als onze plannen daarin verbetering kunnen brengen, dan ontstaan weer mogelijkheden om buitendijks iets te doen. Dat is een interessante ontwikkeling voor de binnenvaart’, denkt Boland. Zo zou een containerterminal vervoer van de weg kunnen halen en zo de CO2-uitstoot verminderen. ‘Een groep ondernemers denkt dat West-Friesland voldoende mogelijkheden biedt voor de overslag van 10.000 teu per jaar. En dat is nog zonder acquisitie.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?