Hogere boete afwijken tankerroute bij Wadden

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil de boete voor het niet volgen van de tankerroute ten noorden van de Wadden verhogen. Dat schrijft zij in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

Eind mei zegde de minister de Kamercommissie toe te informeren over de maatregelen die ze gaat nemen om het afwijken van de tankerroute ten noorden van de Wadden tegen te gaan. ‘Ik heb echter geen aanwijzingen dat doelbewust en op grote schaal van de tankerroute wordt afgeweken. Ook is er geen sprake van recidive door kapiteins. Desalniettemin kan een mogelijke reden voor het niet volgen van de route zijn dat daarmee een omweg en extra brandstofkosten worden bespaard.’
Volgens de minister is het niet volgen van de tankerroute reeds strafbaar gesteld via de Scheepvaartverkeerswet. ‘De boete voor het niet volgen van de verplichte tankerroute is een geldboete van maximaal 7.600 euro. Maar om de preventieve en afschrikwekkende werking van de boete te verhogen, ben ik van plan de boetecategorie van de Scheepvaartverkeerswet te verhogen. Daardoor krijgt het Openbaar Ministerie meer armslag bij de handhaving. Want de boetecategorie wordt dan dusdanig ruim genomen, dat de op te leggen boete hoger kan worden dan de veronderstelde te behalen kostenbesparing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hogere boete afwijken tankerroute bij Wadden | Schuttevaer.nl

Hogere boete afwijken tankerroute bij Wadden

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil de boete voor het niet volgen van de tankerroute ten noorden van de Wadden verhogen. Dat schrijft zij in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

Eind mei zegde de minister de Kamercommissie toe te informeren over de maatregelen die ze gaat nemen om het afwijken van de tankerroute ten noorden van de Wadden tegen te gaan. ‘Ik heb echter geen aanwijzingen dat doelbewust en op grote schaal van de tankerroute wordt afgeweken. Ook is er geen sprake van recidive door kapiteins. Desalniettemin kan een mogelijke reden voor het niet volgen van de route zijn dat daarmee een omweg en extra brandstofkosten worden bespaard.’
Volgens de minister is het niet volgen van de tankerroute reeds strafbaar gesteld via de Scheepvaartverkeerswet. ‘De boete voor het niet volgen van de verplichte tankerroute is een geldboete van maximaal 7.600 euro. Maar om de preventieve en afschrikwekkende werking van de boete te verhogen, ben ik van plan de boetecategorie van de Scheepvaartverkeerswet te verhogen. Daardoor krijgt het Openbaar Ministerie meer armslag bij de handhaving. Want de boetecategorie wordt dan dusdanig ruim genomen, dat de op te leggen boete hoger kan worden dan de veronderstelde te behalen kostenbesparing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer