Stuw Gandersum gestremd na omvallen 15 ton zware dukdalf

Tientallen binnenvaartschepen hebben vorige week aan beide kanten van de stuw bij Gandersum, het zogenaamde Ems-Sperrwerk, op de Ems stil gelegen. De stuw werd gestremd nadat een 15 ton zware dukdalf maandagavond onder water verdween. Dat gebeurde nadat een 14 meter diep gat ontstond bij een proef om de stuw te gebruiken om slib uit de Ems af te voeren naar open zee.

De stuw bij Gandersum werd ongeveer vijf jaar geleden in gebruik genomen om de steeds groter wordende passagiersschepen van scheepswerf Meyer in Papenburg naar zee te kunnen loodsen. Indien een passagiersschip naar open zee moet worden gebracht, wordt de stuw gesloten zodat het water in de Ems stijgt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stuw Gandersum gestremd na omvallen 15 ton zware dukdalf | Schuttevaer.nl

Stuw Gandersum gestremd na omvallen 15 ton zware dukdalf

Tientallen binnenvaartschepen hebben vorige week aan beide kanten van de stuw bij Gandersum, het zogenaamde Ems-Sperrwerk, op de Ems stil gelegen. De stuw werd gestremd nadat een 15 ton zware dukdalf maandagavond onder water verdween. Dat gebeurde nadat een 14 meter diep gat ontstond bij een proef om de stuw te gebruiken om slib uit de Ems af te voeren naar open zee.

De stuw bij Gandersum werd ongeveer vijf jaar geleden in gebruik genomen om de steeds groter wordende passagiersschepen van scheepswerf Meyer in Papenburg naar zee te kunnen loodsen. Indien een passagiersschip naar open zee moet worden gebracht, wordt de stuw gesloten zodat het water in de Ems stijgt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer