Ook grote Zeeuwse sluizen centraal bediend

Rijkswaterstaat Zeeland heeft groen licht voor voortgang project bedienen op afstand. Het bedienen van sluizen en bruggen op afstand is veilig. De Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat behandelde gisteren het evaluatierapport van de eerste fase van het project voor bedienen op afstand van Rijkswaterstaat Zeeland. Na de behandeling trok demissionair minister Camiel Eurlings de conclusie dat ook de grote sluizen in Zeeland en Limburg op afstand bediend kunnen gaan worden.

Rijkswaterstaat
Zeeland zet nu het concept van bedienen op afstand door naar de grote
sluizen en bruggen in Zeeland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • sluismeester geweest op volkerak- kreekrak- en laatste krammersluizen, nu met pensioen 5 jaar, hebt meegewerkt aan de opbouw van het I.V.S-systeem, Wie houd er toezicht op de sluizen met afstand bediening, als er nu al met de pet naar gegooid word door het personeel. Ik ben met een motorsloep van 9 meter op 6 mei 2010 gevaren van leerdam via gorkum, vianen, hagestein, tiel, rossum naar keizersveer.Hagestein even wachten eerst beroepsvaart, is correct, de dirk sr wij met twee motorjachten achter in de sluis, groot bildbord op de sluis , trossen vast schroeven stil, draaiende schroef van dirk sr, sluismeester gebeld , sorry ik had geen dienst.Sluis Tiel zelfde verhaal cotrans 10 achter in de sluis wij met ons jachtje achterin cotrans 10 draaiende schroef, sluismeester gebeld,vrouwelijke sluismeester aan de lijn , kunnen wij niet allemaal opletten. Is afstand bediening dan wel veilig als deze mensen hun werk al niet doen, ik ben een ervaring rijker en vooral door de opmerkingen van de vrouwelijke sluismeester. Van binnenschipper naar sluismeester en later recreant is een negatieve spiraal wat mijn ervaring betreft. Terwijl bij mij hoog in het vaandel staat respect voor iedereen en aan de regels houden.

    Geplaatst door: kuijten nico op
  • Mijnheer Herbert G, in uw betoog schijnt u te praten namens het personeel….Welnu ik ben werkzaam als operator (Centrale bediening Topshuis)
    Ik vraag mij af waar u deze informatie vandaan haalt want na 14 maanden intensief schutten zijn er geen noemenswaardige voorvallen geweest die afbreuk aan de veiligheid zou kunnen doen. Het personeel is ten alle tijden betrokken geweest bij de ontwikkeling. Er kunnen zeker zaken verbeteren voor de volgende fase, maar ook die ontwikkeling zie ik positief tegemoet. Als u praat namens het personeel maak dan ook bekent wie u bent en wat uw motief is om “beneden alle peil” af te geven op de RWS…..

    Bart Gernler

    Geplaatst door: Bart Gernler op
  • Wat is het voordeel, om ook grote drukke sluizen op afstand te bedienen?? Je spaart op personeelskosten, maar andere kosten zijn weer hoger. Dus het totale plaatje maakt het niet uit
    .
    En hoe zit het met NOOD bediening. In Enkhuizen is de server er uit geweest en 3 sluizen willen niet meer?????

    En bij storing? Moet er dan 2 monteurs komen? Eén op de commando post en één naar de sluis. Want je weet niet van te voren, waar de storing zit.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mijnheer of Mevrouw c.d.w.iedereen zijn mening,maar uw uitspraken getuigen van weinig ervaring met sluizen en op scheepvaartgebied.
    Als u niet weet waar u het over heeft en zo maar een stuk in de rondte schrijft kunt u dat beter achterwege laten,en leer eens met uw echte naam te schrijven en niet anoniem zoals zo velen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Wat is het voordeel?

    Geplaatst door: studentje op
  • Beste inzenders, als jullie een bestuursfunctie in binnenvaartorganisaties zouden bekleden, dan zouden de schepen nog zeilen of met zijschroeven voortbewogen worden. Wat maakt het uit of een sluis vanuit een centrale toren op een sluis met monitoren wordt bediend of vanaf 15 km. afstand. Dat een sluiswachter meeloopt over de sluismuur dat is achterhaald. Net zo goed dat dat de beroepsschipper in de open lucht staat te sturen en met een slagaard de vaardiepte moet kontroleren. Tracht eens anno 2010 te denken. Koudwater vrees moet je niet gelijk ventileren via de media.

    Geplaatst door: c.d.w op
  • Hoezo bezuinigen???
    Wat gaat een centralisatie kosten, daar hoor je niemand over. En wat te denken van de vervanging van hoogwaardige apparatuur die bij weer en wind buiten staat. IJzel op camera’s, vogels die er op gaan zitten en boel bevuilen en wat ook nog eens uit bijt als de ziekte.
    En dat allemaal voor een paar ambtenaren die het veld moeten ruimen. Ook nog amtenaren die de scheepvaart een goed hard toe dragen.
    Die worden ingeruild voor hoogwaardig geschoold en ingehuurd personeel die de high tec draaiende moeten houden. En dat loopt zo wie zo al niet zo lekker. Elke 4 jaar een andere aannemer en de heren maar spitten in de papieren tot ze een storing op kunnen lossen.
    Nee automatisering is niet goedkoper, maar duurder.
    En dat enkel voor en status simbool waarvan de schipper en de lagere ambtenaren de dupe zijn.
    Wil ik het nog geen eens hebben over vandalisme op de objecten. Oh ja daar huren ze een beveiligingsbureau voor in(en dat kost niets)en die staan overigens liever de helft van hun tijd bij de benzinepompstation mevrouw, koffie te drinken.
    Nee het wordt echt niet veiliger en goedkoper.
    Hopenlijk wordt er bij rws (ministerie) iemand wakker.

    Geplaatst door: HvH op
  • Zolang er zich geen ongelukken voordoen,en alles volgens het boekje verloopt gaat afstandsbediening wel goed.
    Maar stel dat er een ongeluk gebeurd…..brand,mensen overboord of een aanvaring.
    Dan is er niemand in de buurt die direct kan ingrijpen.
    Ook kan men niet goed op de camera’s zien of iedereen wel goed aansluit op zijn voorganger.
    En als er ergens een storing optreed duurt het lang eer dat er iemand op komt draven om de zaak te herstellen.
    Meestal gaat ook de toestand van de sluizen hard achteruit als er niemand meer aanwezig is,dat zie je op veel plaatsen zo.
    En als er een centrale storing is ligt lekker heel holland op zijn gat.
    Als we zo verder gaan als we nu bezig zijn in Nederland is het nog maar een kwestie van korte tijd,eer dat het eens zo fiere Nederland naar de bliksem is.
    Dat krijg je met een stelletje sukkels aan het bewind met meer verstand in hun achterwerk dan in hun hoofd.(Alleen maar zakken vullen,lang leve de graaicultuur)
    Mensen wordt eens wijzer en zet eens een paar mensen met verstand aan het bewind bij het Rijk,en geen sukkels.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • de grevelingensluis wordt in het seizoen niet op afstand bediend buiten het seizoen komen er zo goed als geen schepen ik hoorde dat er zelfs stewards lopen .Afwijkend dus van het verhaal hierboven en totaal geen graadmeter met bv de kreekkrak of hansweert . Jammer voor het vak en voor de schipperij het contact wordt steeds minder .geld geld geld jammer

    Geplaatst door: ronaldo op
  • Rijkswaterstaat liegt steevast over alles, (zie boek van marcel metze) dus ook over de bediening op afstand. Dit zal waarschijnlijk nog wel publiekelijk afgestraft worden. De heer Hans van der Togt, beroepsleugenaar en directeur scheepvaart voor rijkswatestaat, liegt er vrolijk op los en niemand controleert daadwerkelijk wat hij allemaal uitkraamt. De man is een gevaar voor de samenleving. Personeel is falikant tegen, maar wordt gewoon de hoek in getrapt door deze fijne werkgever.Bediening op afstand is NIET veilig maar deze geluiden van het personeel bereiken zoals gewoonlijk, Den Haag niet.

    Geplaatst door: herbert v op
  • Ja en dan lig je in de oostersluis in Terneuzen en dan doet een overijverige juffrouw de verkeerde sluisdeuren dicht en klemt ons schip ertussen. Na hard roepen van ons heeft ze de fout gezien en de sluisdeuren weer open gedaan. Haar enigste verweer was ‘Heeft u schade dan komt er wel iemand kijken’ Wat nu als er op afstand bediend werd en deze fout heel laat opgemerkt werd?

    Geplaatst door: Thera op
  • De sluizen die nu op afstand bediend worden zijn vergelijkbaar maar “kleine sluizen” de andere sluizen zoals de Kreekrak en de Krammer zijn van een heel ander kaliber.
    Ik ben daarom benieuwd naar het resultaat als het zover is.
    Er is nog geen ervaring met afstandsbediening met zulke grote sluiscompexen,dus het is een gok van Rijkswaterstaat ,want de ervaring met die kleine sluizen staat tot geen vergelijk om met die grote sluizen hetzelfde te doen.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • de laatste zin in dit artikel is een uit een duim gezogen fabeltje.ik ben heel benieuwd waar dit in de toekomst ons brengt.eerst had je op elke sluis vroeger nog contact met het sluis personeel, later zat iedereen in een toren en weg contact.nu gaat alles naar een centrale post,het komt nog zover dat later de eeg top in brussel alles gaat bedienen in nederland.alles gaat naar de kl… in dit land.

    Geplaatst door: theo g. op

Reageer

Ook grote Zeeuwse sluizen centraal bediend | Schuttevaer.nl

Ook grote Zeeuwse sluizen centraal bediend

Rijkswaterstaat Zeeland heeft groen licht voor voortgang project bedienen op afstand. Het bedienen van sluizen en bruggen op afstand is veilig. De Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat behandelde gisteren het evaluatierapport van de eerste fase van het project voor bedienen op afstand van Rijkswaterstaat Zeeland. Na de behandeling trok demissionair minister Camiel Eurlings de conclusie dat ook de grote sluizen in Zeeland en Limburg op afstand bediend kunnen gaan worden.

Rijkswaterstaat
Zeeland zet nu het concept van bedienen op afstand door naar de grote
sluizen en bruggen in Zeeland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • sluismeester geweest op volkerak- kreekrak- en laatste krammersluizen, nu met pensioen 5 jaar, hebt meegewerkt aan de opbouw van het I.V.S-systeem, Wie houd er toezicht op de sluizen met afstand bediening, als er nu al met de pet naar gegooid word door het personeel. Ik ben met een motorsloep van 9 meter op 6 mei 2010 gevaren van leerdam via gorkum, vianen, hagestein, tiel, rossum naar keizersveer.Hagestein even wachten eerst beroepsvaart, is correct, de dirk sr wij met twee motorjachten achter in de sluis, groot bildbord op de sluis , trossen vast schroeven stil, draaiende schroef van dirk sr, sluismeester gebeld , sorry ik had geen dienst.Sluis Tiel zelfde verhaal cotrans 10 achter in de sluis wij met ons jachtje achterin cotrans 10 draaiende schroef, sluismeester gebeld,vrouwelijke sluismeester aan de lijn , kunnen wij niet allemaal opletten. Is afstand bediening dan wel veilig als deze mensen hun werk al niet doen, ik ben een ervaring rijker en vooral door de opmerkingen van de vrouwelijke sluismeester. Van binnenschipper naar sluismeester en later recreant is een negatieve spiraal wat mijn ervaring betreft. Terwijl bij mij hoog in het vaandel staat respect voor iedereen en aan de regels houden.

    Geplaatst door: kuijten nico op
  • Mijnheer Herbert G, in uw betoog schijnt u te praten namens het personeel….Welnu ik ben werkzaam als operator (Centrale bediening Topshuis)
    Ik vraag mij af waar u deze informatie vandaan haalt want na 14 maanden intensief schutten zijn er geen noemenswaardige voorvallen geweest die afbreuk aan de veiligheid zou kunnen doen. Het personeel is ten alle tijden betrokken geweest bij de ontwikkeling. Er kunnen zeker zaken verbeteren voor de volgende fase, maar ook die ontwikkeling zie ik positief tegemoet. Als u praat namens het personeel maak dan ook bekent wie u bent en wat uw motief is om “beneden alle peil” af te geven op de RWS…..

    Bart Gernler

    Geplaatst door: Bart Gernler op
  • Wat is het voordeel, om ook grote drukke sluizen op afstand te bedienen?? Je spaart op personeelskosten, maar andere kosten zijn weer hoger. Dus het totale plaatje maakt het niet uit
    .
    En hoe zit het met NOOD bediening. In Enkhuizen is de server er uit geweest en 3 sluizen willen niet meer?????

    En bij storing? Moet er dan 2 monteurs komen? Eén op de commando post en één naar de sluis. Want je weet niet van te voren, waar de storing zit.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mijnheer of Mevrouw c.d.w.iedereen zijn mening,maar uw uitspraken getuigen van weinig ervaring met sluizen en op scheepvaartgebied.
    Als u niet weet waar u het over heeft en zo maar een stuk in de rondte schrijft kunt u dat beter achterwege laten,en leer eens met uw echte naam te schrijven en niet anoniem zoals zo velen.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Wat is het voordeel?

    Geplaatst door: studentje op
  • Beste inzenders, als jullie een bestuursfunctie in binnenvaartorganisaties zouden bekleden, dan zouden de schepen nog zeilen of met zijschroeven voortbewogen worden. Wat maakt het uit of een sluis vanuit een centrale toren op een sluis met monitoren wordt bediend of vanaf 15 km. afstand. Dat een sluiswachter meeloopt over de sluismuur dat is achterhaald. Net zo goed dat dat de beroepsschipper in de open lucht staat te sturen en met een slagaard de vaardiepte moet kontroleren. Tracht eens anno 2010 te denken. Koudwater vrees moet je niet gelijk ventileren via de media.

    Geplaatst door: c.d.w op
  • Hoezo bezuinigen???
    Wat gaat een centralisatie kosten, daar hoor je niemand over. En wat te denken van de vervanging van hoogwaardige apparatuur die bij weer en wind buiten staat. IJzel op camera’s, vogels die er op gaan zitten en boel bevuilen en wat ook nog eens uit bijt als de ziekte.
    En dat allemaal voor een paar ambtenaren die het veld moeten ruimen. Ook nog amtenaren die de scheepvaart een goed hard toe dragen.
    Die worden ingeruild voor hoogwaardig geschoold en ingehuurd personeel die de high tec draaiende moeten houden. En dat loopt zo wie zo al niet zo lekker. Elke 4 jaar een andere aannemer en de heren maar spitten in de papieren tot ze een storing op kunnen lossen.
    Nee automatisering is niet goedkoper, maar duurder.
    En dat enkel voor en status simbool waarvan de schipper en de lagere ambtenaren de dupe zijn.
    Wil ik het nog geen eens hebben over vandalisme op de objecten. Oh ja daar huren ze een beveiligingsbureau voor in(en dat kost niets)en die staan overigens liever de helft van hun tijd bij de benzinepompstation mevrouw, koffie te drinken.
    Nee het wordt echt niet veiliger en goedkoper.
    Hopenlijk wordt er bij rws (ministerie) iemand wakker.

    Geplaatst door: HvH op
  • Zolang er zich geen ongelukken voordoen,en alles volgens het boekje verloopt gaat afstandsbediening wel goed.
    Maar stel dat er een ongeluk gebeurd…..brand,mensen overboord of een aanvaring.
    Dan is er niemand in de buurt die direct kan ingrijpen.
    Ook kan men niet goed op de camera’s zien of iedereen wel goed aansluit op zijn voorganger.
    En als er ergens een storing optreed duurt het lang eer dat er iemand op komt draven om de zaak te herstellen.
    Meestal gaat ook de toestand van de sluizen hard achteruit als er niemand meer aanwezig is,dat zie je op veel plaatsen zo.
    En als er een centrale storing is ligt lekker heel holland op zijn gat.
    Als we zo verder gaan als we nu bezig zijn in Nederland is het nog maar een kwestie van korte tijd,eer dat het eens zo fiere Nederland naar de bliksem is.
    Dat krijg je met een stelletje sukkels aan het bewind met meer verstand in hun achterwerk dan in hun hoofd.(Alleen maar zakken vullen,lang leve de graaicultuur)
    Mensen wordt eens wijzer en zet eens een paar mensen met verstand aan het bewind bij het Rijk,en geen sukkels.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • de grevelingensluis wordt in het seizoen niet op afstand bediend buiten het seizoen komen er zo goed als geen schepen ik hoorde dat er zelfs stewards lopen .Afwijkend dus van het verhaal hierboven en totaal geen graadmeter met bv de kreekkrak of hansweert . Jammer voor het vak en voor de schipperij het contact wordt steeds minder .geld geld geld jammer

    Geplaatst door: ronaldo op
  • Rijkswaterstaat liegt steevast over alles, (zie boek van marcel metze) dus ook over de bediening op afstand. Dit zal waarschijnlijk nog wel publiekelijk afgestraft worden. De heer Hans van der Togt, beroepsleugenaar en directeur scheepvaart voor rijkswatestaat, liegt er vrolijk op los en niemand controleert daadwerkelijk wat hij allemaal uitkraamt. De man is een gevaar voor de samenleving. Personeel is falikant tegen, maar wordt gewoon de hoek in getrapt door deze fijne werkgever.Bediening op afstand is NIET veilig maar deze geluiden van het personeel bereiken zoals gewoonlijk, Den Haag niet.

    Geplaatst door: herbert v op
  • Ja en dan lig je in de oostersluis in Terneuzen en dan doet een overijverige juffrouw de verkeerde sluisdeuren dicht en klemt ons schip ertussen. Na hard roepen van ons heeft ze de fout gezien en de sluisdeuren weer open gedaan. Haar enigste verweer was ‘Heeft u schade dan komt er wel iemand kijken’ Wat nu als er op afstand bediend werd en deze fout heel laat opgemerkt werd?

    Geplaatst door: Thera op
  • De sluizen die nu op afstand bediend worden zijn vergelijkbaar maar “kleine sluizen” de andere sluizen zoals de Kreekrak en de Krammer zijn van een heel ander kaliber.
    Ik ben daarom benieuwd naar het resultaat als het zover is.
    Er is nog geen ervaring met afstandsbediening met zulke grote sluiscompexen,dus het is een gok van Rijkswaterstaat ,want de ervaring met die kleine sluizen staat tot geen vergelijk om met die grote sluizen hetzelfde te doen.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • de laatste zin in dit artikel is een uit een duim gezogen fabeltje.ik ben heel benieuwd waar dit in de toekomst ons brengt.eerst had je op elke sluis vroeger nog contact met het sluis personeel, later zat iedereen in een toren en weg contact.nu gaat alles naar een centrale post,het komt nog zover dat later de eeg top in brussel alles gaat bedienen in nederland.alles gaat naar de kl… in dit land.

    Geplaatst door: theo g. op

Reageer