Strenge regels voor proef 110-meters door Alde Feanen

Mocht de provincie Friesland in januari besluiten dat er bij wijze van proef klasse V-schepen door het natuurgebied Alde Feanen bij Drachten mogen varen, dan wordt dat aan strenge regels gebonden.

Dat bleek tijdens een bijeenkomst van het Overlegorgaan Nationaal Park Alde Feanen, waarbij ook gedeputeerde Adema aanwezig was. Vorig jaar heeft adviesbureau Grontmij onderzoek gedaan naar de gevolgen van de vaart door het natuurgebied met 110-meterschepen. Op zes van de negen meetpunten bleek toen dat bodemmateriaal in beweging komt als het schip langs komt. Een klasse V-schip levert een 22 procent grotere retourstroom op dan een klasse IV-schip (80 meter) en de daling van de waterspiegel is 13 procent groter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Jongens toch. Ik vaar op een schip van 43 meter, mijn eigendom, vrij van schuld en kom om in het werk, en goed betaalt werk. De groote doet er niet toe, opdrachtgevers moeten je werk gunnen. Dan kan je geld verdienen, (ook in crisistijd)

    Geplaatst door: Johan op
  • Joske,

    Super je analyse van de markt, dan zijn we het met elkaar eens dat er gewoon teveel gebouwd is, te veel van het zelfde gebouwd is en te weinig gesloopt !! Gaat mij helemaal niet om lengte schip gaat er om je claim recht van de sterkste…

    En het was mijn burgerplicht je te laten inzien dat die claim zeker niet voor jullie opgaat!!

    Het is zeker niet mijn intentie om mensen mensen af te zeiken, maar vraag wel nu eens op te houden met bluf praat de werkelijkheid onderogen te zien, en te erkennen dat je door onder de kostprijs (rente/ aflossing/ afschrijving/ loonkosten/ enz) je zelf en je collega concurrenten geen dienst bewijst. En we weten allemaal dat op dit soort locaties de omloop van laden lossen en varen laag is, en dit in combinatie met hoge kosten (rente/ aflossing/ afschrijving/ loonkosten/ enz) maakt dat dit soort werk feitelijk nooit kostendekkend kunnen zijn, en al helemaal niet tegen de tarieven die ik lees.

    Ben dan wel geen schipper, maar weet heel erg goed hoe een rekenmachine te gebruiken !!

    Wens een ieder en Joske in het bijzonder een superkerst, al het beste voor 2010 !!

    Geplaatst door: de boekhouder op
  • zalig kerst een gelukkig nieuwjaar

    Geplaatst door: het zonnetje op
  • Slaap slaap slaap.
    ik word daar zo moe van dat gezaag van dei 135m schepen.En ik weet wel hoeveel schepen dat der bij gekomen is de laatse 10 jaar want dat houd ik al een tijdje bij.namelijk 1500000t en waarvan 1200000t aan Nederlandse schepen en 300000t aan Belgische schepen.is dat niet eens om over na te denken.

    Geplaatst door: Joske op
  • Joske,

    Wel we weten beiden dat met 2 miljoen op de bank, je waarschijnlijk niet aan dit avontuur begonnen was…. met andere worden ik hoef het niet te weten daar heb ik zelfs geen rekenmachine voor nodig.

    Waar het om ging was het recht van de sterkste die je claimde te zijn terwijl we beiden weten dat als de bank op zijn strepen staat je samen met vele tot de zwakkere behoord. Als ondernemer zou ik me onderscheiden in kwaliteit en niet in kwantiteit, met andere woorden schaalvergroting is prima zolang er werk is…. zelfs als de wereld crisis er niet geweest hadden we nu met een over capaciteit gezeten, kijk maar hoe veel tonnen er na de eerste tekenen in Mei 2008 er bij gekomen zijn. (nee, nee was niet jan 2009 zoals velen denken)

    Maar goed als je niet verder kijkt dan je buurman, en redeneert dat groter beter is dan kom je vanzelf in de problemen.

    Oude wijsheid hoogmoet komt voor de val….
    Nieuwe wijsheid het vallen doet geen pijn, alleen het neerkomen !!

    Wel zal het nog een keer herhalen je bent keihard aan het vallen….. en alleen de bank voorkomt dat je de grond raakt.

    Maar goed je bent de eerste die ik mee maak, die dit zelf niet in de gaten heeft dat je in een glijvlucht zit…. op weg na een niet prettige landing.

    Dus je redenering dat groter de vooruitgang is, dat je er niks aan kunt doen dan alleen mee doen geeft waarom je in de situatie zit waar je nu inzit, en dat je jezelf en de omgeving voor de gek houd door te stellen dat je de sterkste bent….

    Zal nog een voorspelling doen, op het moment dat de binnenvaart uit het dal kruipt, op het moment dat je net weer een beetje adem krijgt, zal de bank zich geen milliseconden bedenken en alsnog de stekker er uit trekken, daar er dan een grote kans is dat je jou mooie grote schip zonder teveel verlies kunnen doorverkopen, de staat voor de verliezen opdraait en er weer een nieuwe “zet”schipper in het zadel geholpen gaat worden.

    Waarna jij de sterkste van ons allen met een kater achterblijft…….

    Wellicht een keertje langs mr Ratelband om te kijken of hij een positievere kijk op de situatie heeft, schijnt dat hij na alle goede verstandige investeringen ook weer ridder te voet is….

    Sterkte, hoop dat je het me niet kwalijk neemt maar voel het mijn burgerplicht je met 2 voetjes weer in de klei te zetten, de tijden veranderen en groter groter groter is zeker nu niet de sleutel tot succes, creativiteit des te meer, en dan bedoel ik niet tegen elke vracht varen !!

    Geplaatst door: de boekhouder op
  • Beste mensen, volgens mij kwam het niet ter zake of dat je 2 mil eigen geld heb of niet .want ik ga het helemaal niet aan je neus hangen hoeveel ik heb of niet heb.Het gaat alleen maar om dat werk te pakken te krijgen.En dat mijn schip nu eenmaal groter is dan van jullie dat nu een maal zo.het doe me deraan denken toen ik op mijn 80m voer.richting noord frankrijk daar kreeg ik ook al dat gezaag dat de grote schepen de vracht kapot maken.he is nu eenmaal de vooruitgang van de grote schepen.daar kan je toch niets aan veranderen.en gewoon meedoen .
    Tchakaaaaaaaaaaaaa

    Geplaatst door: Joske op
  • De boekhouder heeft het netjes onderschreven en Joske is er stil van geworden. Misschien toch minder vermogen dan die 2 miljoen .Word toch een keer tijd dat de heer Versloot ingrijpt. Want het is van de zotte dat die banken alles kunstmatig overeind houden!!!! En we hoeven echt niet bang te zijn dat ze goedkoper op de markt komen.De ondernemers die daarin stappen kunnen ook makkelijk weigeren om voor de huidige slechte tarieven te varen.

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Joske,

    Begrijpt het nog niet helemaal, wellicht eens vragen bij de ABN wie de grootste schuld heeft…
    Volgens mijn boeren verstand is uw schip ongeveer 2.000.0000 Euries minder waard geworden in 2009.

    Dit betekend in normaal Nederlands dat als jullie geen 2.000.000 Euro eigen vermogen in het schip hadden zitten je nu technisch bankroet bent !! Fijt is dat de bank in het zelfde schuitje zit, en ook niet zit te wachten op een stroom van executie veilingen…. en schepen in de hoek ook geen oplossing is…

    Dus wordt u gedoogd, gedoogd dat jullie niet kunnen aflossen, gedoogd dat je al een paar maandjes achter loopt met de rente.

    Dus de grootste is de sterkste gaat zeker niet op, als deze droom nog niet over was, is het mijn burgerplicht u hier op te wijzen.

    Verder moet het NMA nog even wakker geschut worden, want met subsidie (lees gedoogbeleid banken) onder de kost prijs varen is ook illegaal, namelijk is oneigenlijke concurrentie of concurrentie vervalsing !! Namelijk hoe kan een vrachtwagen tegen jullie kano concurreren als zij zonder, en jullie met subsidie transporteren ??

    Oplossing de economie zijn werk laten doen, NMA de banken op hun gedrag aanspreken…
    Schepen liquideren, tegen de kant leggen tot er kopers zijn, en tot die tijd is de over capaciteit ook op een natuurlijke manier verholpen…..

    Dus laten de kijken wie er dan de sterkste is…. verbaas u niet dat de kleine schipper waar u zo nu op neer kijkt er als sterkste uit lijkt te komen, en over een paar jaar voor een fractie van de bouwkosten op een eventuele ingekorte 135 meter vaart.

    Lassen we van al die Chinese eenheidsworsten de 30 dan wel 49 meters aan elkaar, paaltje aan de voor en aan de achterkant en het ligplaats probleem is ook voor weinig kosten opgelost…..

    Nogmaals als het nog niet duidelijk is dat er teveel van het zelfde gebouwd is dan weet ik het ook niet meer.

    Slopen van de 135 meter schepen is natuurlijk waanzin, maar aanpassen lijkt me geen gek plan.

    Tegelijk een klasse systeem invoeren als op zee, en je houd de vloot vanzelf jong, namelijk dat er nog steeds schepen van begin 1900 in de vaart zijn is natuurlijk ook niet erg handig…. het moet mogelijk zijn om in elke klasse nieuw te bouwen en te moderniseren. Anders zitten we over 10 vaar met alleen eenheidsschepen van 11.40 x 110 of 135 dan wel gekoppeld 178.
    Met daarboven 14 dan wel 17 meter breed al dan niet gekoppeld….

    En dan verliest de binnenvaart dus veel klein werk aan het weg transport, staan we nog meer in de file, stoten weer meer CO2 uit en ja wie weet wordt zelfs de betuwelijn gebruikt….

    Nogmaals we hebben meerdere problemen, namelijk teveel het zelfde (lees eenheidsworst) en veel te oude schepen, met daarboven op door handel en speculatie opgedreven scheepsprijzen die dus nu simpelweg te duur zijn waarmee we terug zijn mijn originele vraag wie is er nu de sterkste ??

    Joske, heb je hem begrepen, hadden jullie meer of minder dan 2.000.000 Euro eigen geld ?
    Was het meer dan diep respect en mijn oprechte excuses en deelneming, was het minder, graag eerst in de spiegel kijken en wens jullie sterkte de komende 6 maanden…. namelijk het is 5 voor 12 !

    Geplaatst door: de boekhouder op
  • He Keessie, het recht van de grootste en sterkste
    zo gaat dat toch overal.dus waarom niet in de scheepvaart??
    anders hadden we allemaal op ons spitsen moeten blijven varen.
    en de vrachten zijn toch al overal kapot of dat der nu grote of kleine schepen varen dat maakt niets uit.

    Geplaatst door: joske op
  • ik heb ook voorgenomen om niet te wachten voor technisch failliete schepen van 86m

    Geplaatst door: kees op
  • vind ik ook,er moet gewoonmet 135mtrs heen gevarn worden,en ja natuulijk denken we aan onszelf,als jij miljoen veridend keesje ga je die toch ook niet met ons delen!

    Iedereen is voorzichzelf bezig!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ja hehe lache man,gelijk met koppels erheen,hebben wij weer meer werk,wij gunnen de kleinere onder ook wat meer rust…..

    Geplaatst door: johan2 op
  • jawel joske,ze maken de vracht kapot en zorgen voor andere werkelose schippers,maar je kunt natuurlijk ook alleen aan jezelf denken.

    Geplaatst door: keessie op
  • laten we hopen dat de 135m schepen der naar toe mogen komen
    het zal wel eens tijd worden dat we daar ook mogen varen
    der is toch niets in de weg voor grotere schepen.

    Geplaatst door: joske op
  • Als ik bovenstaand bericht lees dat mogen we er zeker van uitgaan dat de hooidambrug 24 uur per dag open gaat,
    en als dit niet het geval is zou ik het persoonlijk niet proberen om daar met zo een breedte in het donker door die sloot te varen.

    Geplaatst door: J.B. op
  • alle grote schepen inkorten naar 86 meter dan overleven we allemaal,of met ons allen ons lidmaadschap opzeggen van de schuttevaer want die luisteren toch alleen maar naar groot.

    Geplaatst door: schipper op
  • gewoon die 135 meters gelijk slopen en een mooi 55 metertje kopen kan iedereen weer varen

    Geplaatst door: werk op
  • Wij zijn vorig jaar een keer naar Heerenveen geweest met onze breedte van 10,06m.Dat was eigenlijk 6cm te breed en kregen daarom een eenmalige vergunning,mocht absoluut niet nog een keer komen!We hebben toen nog geladen voor Rotterdam voor 2,8€ p/t.Nu komen er wel degelijk grotere schepen binnen,zelfs kvb’s(vraag me niet waarom het nu wel mag) en is het tarief gedaald naar een prachtige 1,5€ p/t.Nu de grote vraag,AAN WIE LIGT DIT DAN???

    Geplaatst door: L. op
  • Friesland is helemaal gestoord, om juist in slechte tijd grotere schepen toe te laten. Rws gaat van 30-60 minuten uit voor vertraging door een sluis. Ik heb straks al 60 minuten vertraging alleen om van Drachten naar Lemmer te varen, zonder sluis?
    Met een 86 m kun je elke verlader naar tevredenheid bedienen, het gaat alleen om de prijs en niet om meer werk. En dat over de rug van de bestaande schepen/relaties. Ik heb me voor genomen om geen medewerking te verlenen voor een 110m schip in een sloot! Ik vertraging hij ook.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Jannes Heereveen.
    Meer hoef ik niet te zeggen lijkt me.

    Overal waar grotere schepen worden toegelaten gaan de tarieven hard onderuit. groet alex

    Geplaatst door: Alex op
  • adw kun je misschien ook wat anders dan gelijk zeiken.
    alsof 135M en koppelverbanden overal de schuld van zijn, doe eens normaal

    Geplaatst door: Jannes op
  • en geen boegschroef gebruiken aub……

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • Geen lege schepen……
    Hoe kom je daar dan weg als je leeg bent?
    En dat geouwehoer over 135mtr schepen moet ook eens ophouden.

    Geplaatst door: Puk op
  • zo,dan kan de prijs weer omlaag waarom niet gelijk 135meter schip of koppelverband

    Geplaatst door: adw op

Reageer

Strenge regels voor proef 110-meters door Alde Feanen | Schuttevaer.nl

Strenge regels voor proef 110-meters door Alde Feanen

Mocht de provincie Friesland in januari besluiten dat er bij wijze van proef klasse V-schepen door het natuurgebied Alde Feanen bij Drachten mogen varen, dan wordt dat aan strenge regels gebonden.

Dat bleek tijdens een bijeenkomst van het Overlegorgaan Nationaal Park Alde Feanen, waarbij ook gedeputeerde Adema aanwezig was. Vorig jaar heeft adviesbureau Grontmij onderzoek gedaan naar de gevolgen van de vaart door het natuurgebied met 110-meterschepen. Op zes van de negen meetpunten bleek toen dat bodemmateriaal in beweging komt als het schip langs komt. Een klasse V-schip levert een 22 procent grotere retourstroom op dan een klasse IV-schip (80 meter) en de daling van de waterspiegel is 13 procent groter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Jongens toch. Ik vaar op een schip van 43 meter, mijn eigendom, vrij van schuld en kom om in het werk, en goed betaalt werk. De groote doet er niet toe, opdrachtgevers moeten je werk gunnen. Dan kan je geld verdienen, (ook in crisistijd)

    Geplaatst door: Johan op
  • Joske,

    Super je analyse van de markt, dan zijn we het met elkaar eens dat er gewoon teveel gebouwd is, te veel van het zelfde gebouwd is en te weinig gesloopt !! Gaat mij helemaal niet om lengte schip gaat er om je claim recht van de sterkste…

    En het was mijn burgerplicht je te laten inzien dat die claim zeker niet voor jullie opgaat!!

    Het is zeker niet mijn intentie om mensen mensen af te zeiken, maar vraag wel nu eens op te houden met bluf praat de werkelijkheid onderogen te zien, en te erkennen dat je door onder de kostprijs (rente/ aflossing/ afschrijving/ loonkosten/ enz) je zelf en je collega concurrenten geen dienst bewijst. En we weten allemaal dat op dit soort locaties de omloop van laden lossen en varen laag is, en dit in combinatie met hoge kosten (rente/ aflossing/ afschrijving/ loonkosten/ enz) maakt dat dit soort werk feitelijk nooit kostendekkend kunnen zijn, en al helemaal niet tegen de tarieven die ik lees.

    Ben dan wel geen schipper, maar weet heel erg goed hoe een rekenmachine te gebruiken !!

    Wens een ieder en Joske in het bijzonder een superkerst, al het beste voor 2010 !!

    Geplaatst door: de boekhouder op
  • zalig kerst een gelukkig nieuwjaar

    Geplaatst door: het zonnetje op
  • Slaap slaap slaap.
    ik word daar zo moe van dat gezaag van dei 135m schepen.En ik weet wel hoeveel schepen dat der bij gekomen is de laatse 10 jaar want dat houd ik al een tijdje bij.namelijk 1500000t en waarvan 1200000t aan Nederlandse schepen en 300000t aan Belgische schepen.is dat niet eens om over na te denken.

    Geplaatst door: Joske op
  • Joske,

    Wel we weten beiden dat met 2 miljoen op de bank, je waarschijnlijk niet aan dit avontuur begonnen was…. met andere worden ik hoef het niet te weten daar heb ik zelfs geen rekenmachine voor nodig.

    Waar het om ging was het recht van de sterkste die je claimde te zijn terwijl we beiden weten dat als de bank op zijn strepen staat je samen met vele tot de zwakkere behoord. Als ondernemer zou ik me onderscheiden in kwaliteit en niet in kwantiteit, met andere woorden schaalvergroting is prima zolang er werk is…. zelfs als de wereld crisis er niet geweest hadden we nu met een over capaciteit gezeten, kijk maar hoe veel tonnen er na de eerste tekenen in Mei 2008 er bij gekomen zijn. (nee, nee was niet jan 2009 zoals velen denken)

    Maar goed als je niet verder kijkt dan je buurman, en redeneert dat groter beter is dan kom je vanzelf in de problemen.

    Oude wijsheid hoogmoet komt voor de val….
    Nieuwe wijsheid het vallen doet geen pijn, alleen het neerkomen !!

    Wel zal het nog een keer herhalen je bent keihard aan het vallen….. en alleen de bank voorkomt dat je de grond raakt.

    Maar goed je bent de eerste die ik mee maak, die dit zelf niet in de gaten heeft dat je in een glijvlucht zit…. op weg na een niet prettige landing.

    Dus je redenering dat groter de vooruitgang is, dat je er niks aan kunt doen dan alleen mee doen geeft waarom je in de situatie zit waar je nu inzit, en dat je jezelf en de omgeving voor de gek houd door te stellen dat je de sterkste bent….

    Zal nog een voorspelling doen, op het moment dat de binnenvaart uit het dal kruipt, op het moment dat je net weer een beetje adem krijgt, zal de bank zich geen milliseconden bedenken en alsnog de stekker er uit trekken, daar er dan een grote kans is dat je jou mooie grote schip zonder teveel verlies kunnen doorverkopen, de staat voor de verliezen opdraait en er weer een nieuwe “zet”schipper in het zadel geholpen gaat worden.

    Waarna jij de sterkste van ons allen met een kater achterblijft…….

    Wellicht een keertje langs mr Ratelband om te kijken of hij een positievere kijk op de situatie heeft, schijnt dat hij na alle goede verstandige investeringen ook weer ridder te voet is….

    Sterkte, hoop dat je het me niet kwalijk neemt maar voel het mijn burgerplicht je met 2 voetjes weer in de klei te zetten, de tijden veranderen en groter groter groter is zeker nu niet de sleutel tot succes, creativiteit des te meer, en dan bedoel ik niet tegen elke vracht varen !!

    Geplaatst door: de boekhouder op
  • Beste mensen, volgens mij kwam het niet ter zake of dat je 2 mil eigen geld heb of niet .want ik ga het helemaal niet aan je neus hangen hoeveel ik heb of niet heb.Het gaat alleen maar om dat werk te pakken te krijgen.En dat mijn schip nu eenmaal groter is dan van jullie dat nu een maal zo.het doe me deraan denken toen ik op mijn 80m voer.richting noord frankrijk daar kreeg ik ook al dat gezaag dat de grote schepen de vracht kapot maken.he is nu eenmaal de vooruitgang van de grote schepen.daar kan je toch niets aan veranderen.en gewoon meedoen .
    Tchakaaaaaaaaaaaaa

    Geplaatst door: Joske op
  • De boekhouder heeft het netjes onderschreven en Joske is er stil van geworden. Misschien toch minder vermogen dan die 2 miljoen .Word toch een keer tijd dat de heer Versloot ingrijpt. Want het is van de zotte dat die banken alles kunstmatig overeind houden!!!! En we hoeven echt niet bang te zijn dat ze goedkoper op de markt komen.De ondernemers die daarin stappen kunnen ook makkelijk weigeren om voor de huidige slechte tarieven te varen.

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Joske,

    Begrijpt het nog niet helemaal, wellicht eens vragen bij de ABN wie de grootste schuld heeft…
    Volgens mijn boeren verstand is uw schip ongeveer 2.000.0000 Euries minder waard geworden in 2009.

    Dit betekend in normaal Nederlands dat als jullie geen 2.000.000 Euro eigen vermogen in het schip hadden zitten je nu technisch bankroet bent !! Fijt is dat de bank in het zelfde schuitje zit, en ook niet zit te wachten op een stroom van executie veilingen…. en schepen in de hoek ook geen oplossing is…

    Dus wordt u gedoogd, gedoogd dat jullie niet kunnen aflossen, gedoogd dat je al een paar maandjes achter loopt met de rente.

    Dus de grootste is de sterkste gaat zeker niet op, als deze droom nog niet over was, is het mijn burgerplicht u hier op te wijzen.

    Verder moet het NMA nog even wakker geschut worden, want met subsidie (lees gedoogbeleid banken) onder de kost prijs varen is ook illegaal, namelijk is oneigenlijke concurrentie of concurrentie vervalsing !! Namelijk hoe kan een vrachtwagen tegen jullie kano concurreren als zij zonder, en jullie met subsidie transporteren ??

    Oplossing de economie zijn werk laten doen, NMA de banken op hun gedrag aanspreken…
    Schepen liquideren, tegen de kant leggen tot er kopers zijn, en tot die tijd is de over capaciteit ook op een natuurlijke manier verholpen…..

    Dus laten de kijken wie er dan de sterkste is…. verbaas u niet dat de kleine schipper waar u zo nu op neer kijkt er als sterkste uit lijkt te komen, en over een paar jaar voor een fractie van de bouwkosten op een eventuele ingekorte 135 meter vaart.

    Lassen we van al die Chinese eenheidsworsten de 30 dan wel 49 meters aan elkaar, paaltje aan de voor en aan de achterkant en het ligplaats probleem is ook voor weinig kosten opgelost…..

    Nogmaals als het nog niet duidelijk is dat er teveel van het zelfde gebouwd is dan weet ik het ook niet meer.

    Slopen van de 135 meter schepen is natuurlijk waanzin, maar aanpassen lijkt me geen gek plan.

    Tegelijk een klasse systeem invoeren als op zee, en je houd de vloot vanzelf jong, namelijk dat er nog steeds schepen van begin 1900 in de vaart zijn is natuurlijk ook niet erg handig…. het moet mogelijk zijn om in elke klasse nieuw te bouwen en te moderniseren. Anders zitten we over 10 vaar met alleen eenheidsschepen van 11.40 x 110 of 135 dan wel gekoppeld 178.
    Met daarboven 14 dan wel 17 meter breed al dan niet gekoppeld….

    En dan verliest de binnenvaart dus veel klein werk aan het weg transport, staan we nog meer in de file, stoten weer meer CO2 uit en ja wie weet wordt zelfs de betuwelijn gebruikt….

    Nogmaals we hebben meerdere problemen, namelijk teveel het zelfde (lees eenheidsworst) en veel te oude schepen, met daarboven op door handel en speculatie opgedreven scheepsprijzen die dus nu simpelweg te duur zijn waarmee we terug zijn mijn originele vraag wie is er nu de sterkste ??

    Joske, heb je hem begrepen, hadden jullie meer of minder dan 2.000.000 Euro eigen geld ?
    Was het meer dan diep respect en mijn oprechte excuses en deelneming, was het minder, graag eerst in de spiegel kijken en wens jullie sterkte de komende 6 maanden…. namelijk het is 5 voor 12 !

    Geplaatst door: de boekhouder op
  • He Keessie, het recht van de grootste en sterkste
    zo gaat dat toch overal.dus waarom niet in de scheepvaart??
    anders hadden we allemaal op ons spitsen moeten blijven varen.
    en de vrachten zijn toch al overal kapot of dat der nu grote of kleine schepen varen dat maakt niets uit.

    Geplaatst door: joske op
  • ik heb ook voorgenomen om niet te wachten voor technisch failliete schepen van 86m

    Geplaatst door: kees op
  • vind ik ook,er moet gewoonmet 135mtrs heen gevarn worden,en ja natuulijk denken we aan onszelf,als jij miljoen veridend keesje ga je die toch ook niet met ons delen!

    Iedereen is voorzichzelf bezig!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ja hehe lache man,gelijk met koppels erheen,hebben wij weer meer werk,wij gunnen de kleinere onder ook wat meer rust…..

    Geplaatst door: johan2 op
  • jawel joske,ze maken de vracht kapot en zorgen voor andere werkelose schippers,maar je kunt natuurlijk ook alleen aan jezelf denken.

    Geplaatst door: keessie op
  • laten we hopen dat de 135m schepen der naar toe mogen komen
    het zal wel eens tijd worden dat we daar ook mogen varen
    der is toch niets in de weg voor grotere schepen.

    Geplaatst door: joske op
  • Als ik bovenstaand bericht lees dat mogen we er zeker van uitgaan dat de hooidambrug 24 uur per dag open gaat,
    en als dit niet het geval is zou ik het persoonlijk niet proberen om daar met zo een breedte in het donker door die sloot te varen.

    Geplaatst door: J.B. op
  • alle grote schepen inkorten naar 86 meter dan overleven we allemaal,of met ons allen ons lidmaadschap opzeggen van de schuttevaer want die luisteren toch alleen maar naar groot.

    Geplaatst door: schipper op
  • gewoon die 135 meters gelijk slopen en een mooi 55 metertje kopen kan iedereen weer varen

    Geplaatst door: werk op
  • Wij zijn vorig jaar een keer naar Heerenveen geweest met onze breedte van 10,06m.Dat was eigenlijk 6cm te breed en kregen daarom een eenmalige vergunning,mocht absoluut niet nog een keer komen!We hebben toen nog geladen voor Rotterdam voor 2,8€ p/t.Nu komen er wel degelijk grotere schepen binnen,zelfs kvb’s(vraag me niet waarom het nu wel mag) en is het tarief gedaald naar een prachtige 1,5€ p/t.Nu de grote vraag,AAN WIE LIGT DIT DAN???

    Geplaatst door: L. op
  • Friesland is helemaal gestoord, om juist in slechte tijd grotere schepen toe te laten. Rws gaat van 30-60 minuten uit voor vertraging door een sluis. Ik heb straks al 60 minuten vertraging alleen om van Drachten naar Lemmer te varen, zonder sluis?
    Met een 86 m kun je elke verlader naar tevredenheid bedienen, het gaat alleen om de prijs en niet om meer werk. En dat over de rug van de bestaande schepen/relaties. Ik heb me voor genomen om geen medewerking te verlenen voor een 110m schip in een sloot! Ik vertraging hij ook.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Jannes Heereveen.
    Meer hoef ik niet te zeggen lijkt me.

    Overal waar grotere schepen worden toegelaten gaan de tarieven hard onderuit. groet alex

    Geplaatst door: Alex op
  • adw kun je misschien ook wat anders dan gelijk zeiken.
    alsof 135M en koppelverbanden overal de schuld van zijn, doe eens normaal

    Geplaatst door: Jannes op
  • en geen boegschroef gebruiken aub……

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • Geen lege schepen……
    Hoe kom je daar dan weg als je leeg bent?
    En dat geouwehoer over 135mtr schepen moet ook eens ophouden.

    Geplaatst door: Puk op
  • zo,dan kan de prijs weer omlaag waarom niet gelijk 135meter schip of koppelverband

    Geplaatst door: adw op

Reageer