Brugbediening rond Kampen alsnog afgestemd met zeilvloot

De BBZ (beroepschartervaart) en de Kamper CDA-gemeenteraadsfractie hebben kunnen voorkomen dat de zeilvloot van Kampen door een bezuiniging bij Rijkswaterstaat opgesloten dreigde te raken achter de bruggen.

Rijkswaterstaat (RWS) was van plan de Ketelbrug, de Eilandbrug en de Ramspolbrug zo weinig te laten draaien dat zeilschepen nog wel de stad uit, maar niet meer in zouden kunnen varen op dezelfde dag. Schepen zouden dan geen andere keus hebben dan Kampen te verruilen voor een andere haven.

Bruine vloot

De versobering van het bedieningsregime stuitte op weerstand binnen de vloot en de gemeente Kampen. Men vreesde voor het einde van de bruine vloot in Kampen. Voor dagtochten met groepen zouden de traditionele zeilschepen niet langer uit Kampen kunnen vertrekken.

Cor Adema van de CDA-fractie in Kampen heeft na bekendmaking van de RWS plannen direct het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd om alles in het werk te stellen om de voorgenomen bezuiniging ongedaan te maken. Het college deelde de zorg van het CDA en maakte zich ook zorgen over de effecten van de bezuinigingen in bredere zin.

Ook op landelijk niveau heeft het CDA zich ingezet voor het behoud van een fatsoenlijk bedieningsregime van de bruggen rond Kampen. Op 6 september stelden de CDA-Kamerleden De Rouwe en Van Hijum vragen aan minister Schultz van Haegen over de voornemens van RWS. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat in samenspraak met de brancheorganisatie BBZ het voorstel voor de bediening aangepast. (DvdM)

 

Brugbediening rond Kampen alsnog afgestemd met zeilvloot | Schuttevaer.nl

Brugbediening rond Kampen alsnog afgestemd met zeilvloot

De BBZ (beroepschartervaart) en de Kamper CDA-gemeenteraadsfractie hebben kunnen voorkomen dat de zeilvloot van Kampen door een bezuiniging bij Rijkswaterstaat opgesloten dreigde te raken achter de bruggen.

Rijkswaterstaat (RWS) was van plan de Ketelbrug, de Eilandbrug en de Ramspolbrug zo weinig te laten draaien dat zeilschepen nog wel de stad uit, maar niet meer in zouden kunnen varen op dezelfde dag. Schepen zouden dan geen andere keus hebben dan Kampen te verruilen voor een andere haven.

Bruine vloot

De versobering van het bedieningsregime stuitte op weerstand binnen de vloot en de gemeente Kampen. Men vreesde voor het einde van de bruine vloot in Kampen. Voor dagtochten met groepen zouden de traditionele zeilschepen niet langer uit Kampen kunnen vertrekken.

Cor Adema van de CDA-fractie in Kampen heeft na bekendmaking van de RWS plannen direct het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd om alles in het werk te stellen om de voorgenomen bezuiniging ongedaan te maken. Het college deelde de zorg van het CDA en maakte zich ook zorgen over de effecten van de bezuinigingen in bredere zin.

Ook op landelijk niveau heeft het CDA zich ingezet voor het behoud van een fatsoenlijk bedieningsregime van de bruggen rond Kampen. Op 6 september stelden de CDA-Kamerleden De Rouwe en Van Hijum vragen aan minister Schultz van Haegen over de voornemens van RWS. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat in samenspraak met de brancheorganisatie BBZ het voorstel voor de bediening aangepast. (DvdM)