‘Eerlijk alternatief’ bepleit voor afvalstoffenheffing

De binnenvaart, verenigd in CBRB, Kantoor Binnenvaart en de Vereniging van Waterbouwers, dringt bij de overheid aan op ‘een eerlijk alternatief’ voor de afvalstoffenheffing. Dinsdagmiddag werd namens 570 binnenvaartondernemers een petitie aangeboden in Den Haag. Vice-voorzitter Teun Muller van het CBRB pleitte voor een bijdrage van circa 3 euro per kuub gebunkerde gasolie, in combinatie met een vaste jaarlijkse bijdrage op basis van het vermogen van de hoofdmotoren en een eventuele korting op die bijdrage op basis van aantoonbare afvalzorg.

afval

Door Hans Heynen
De afvalstoffenheffing van 7,50 euro per kuub gasolie legt de kosten van inzameling en verwerking van oliehoudend afval van de binnenvaart voor een veel te groot deel bij de grotere schepen en duwboten die veel gasolie verbruiken. Dat stelt een groep binnenvaartondernemers in de petitie ‘Scheepsafvalstoffenverdrag OK, teveel betalen No Way’. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • We vinden het allemaal duur die afvalstoffenheffing. We moeten als sector nu eenmaal met z,n allen deze kosten ophoesten. Als de grootverbruikers, dat zijn ook de grootverdieners, minder gaan betalen zal dat geld ergens anders weg moeten komen, en dat zijn dan de schepen die minder gebruiken. Deze schepen zullen per saldo meer gaan betalen, anders klopt de begroting van de heffende instantie niet meer. Als je een veel verbruiker bent koop je de brandstof ook al goedkoper in als de kleinverbruikers. Daar heb ik geen probleem mee dat is uiteindelijk een kwestei van uithandelen.
    Ik vind het ook kleineerend om er maar van uit te gaan dat ondernemers die niet zoveel gebruiken allemaal vuile machinekamers hebben en ouderwetse motoren. Er is nog geen onderzoek naar gedaan, maar waar zijn de verhoudingen als een 5000 tons schip met 50 containers opvaart met 2x 1500 pk?
    Ik vind alles best, maar probeer niet de lasten van veel verbruikers te verschuiven naar kleinverbruikers!

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Toch interessant wat afgifte eigenlijk kost.
    Jammer voor de info winning vandaag want de juiste personen bij ons op het gemeente huis zijn op vakantie.
    Maar huisvuil kost op jaarbasis 18t bunkeren en als we gaan scheiden krijgen we korting.
    Verder hebben ze goede kontracten lopen met bedrijven die k.g.a. en afgewerkte smeerolie,mits gescheiden gewoon bij ons aan boort op de Maas komen afhalen!De tarieven worden naar ons gestuurd maar b.v. ons opgegeven aantal lege verfbussen wordt gratis op gehaald.Ook onze accu aantal op jaarbasis zou niet aangeslagen worden.Tot zo ver.Eventje,s kontakt op genomen met de plaatselijke touringcar met garage-bedrijf om te vragen wat,hoeveel en de kosten van afgifte voor hun kost.Antwoord komt nog op de mail maar zij schrokken zich een hoedje hoeveel het bij ons moest gaan kosten.Als ik de gegevens deze weken binnen heb gaan we eens rekenen wat het kost voor een bedrijf aan de wal.Tot nu toe vele malen goedkoper maar ik wacht liever af tot we wat in de hand hebben.
    Voor mijn rechts-gevoel kan ik ook werken met een contract met onze gemeente en hoef ik niet via het SAB te werken.
    Volgens de wetgever ben ik verplicht ons afval geregistreerd af te geven en dat kan ieder willekeurig bedrijf die erin gespecialiseerd is voor ons doen.Afval verwijdering is een markt en bedrijven/gemeentens zijn net als winkels.
    Ik raad iedere collega aan om verder te informeren en niet klakkeloos op een aanbieder te vertrouwen zoals de SAB.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • Heel leuk maar doe het dan op de smeerolie aub.
    Gasolie geeft een beetje raar beeld.
    Het smeerolie verbruik geeft aan hoeveel er ververst word en ook filters vervangen.
    En anders een slecht onderhouden motor.

    Een generator of hoofdmotor snelloper moet om de 500 uur ververst worden (normaal gesproken).
    Er varen tankers in het rond met gasolie gestookte verwarmings ketels waar echt geen filters aanhangen ja mischien een uitwasbaar gasolie filter,
    En sommige ketels jagen er meer per uur doorheen dan een hoofdmotor.

    Maar ja er is gewoon gekeken hoeveel l gasolie word er gebruikt en hoeveel geld hebben we nodig.
    En die 7,5 euro maal de cubs kwam gewoon het best uit .
    Anders hadden we mischien 5 euro per l smeerolie moeten bij betalen en dat is dan wel heel duur per liter.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Bilge water is maar een heel klein percentage van het afval dat de binnevaart produceerd. Bijna iedereen heeft een nagenoeg droge bilge, U moet veel meer denken aan filters, verfblikken, vet, accu s, poetsdoeken en afgewerkte olie dat algegeven moet worden.

    Geplaatst door: De Graaf op
  • @1

    Vanwege de crisis zijn we moeten wijken naar de vrije vaart de afgelopen 2,5 jaar.Kort werk en dan weer hele lange reizen en leegtijd,kortom vertekend beeld hier.Komen op gemm 3500 uur per kalender jaar.Let wel dat dit draai uren zijn en geen vollast uren want we duwen niet.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • en hoelang duurt bij u een bedrijfsjaar??

    Geplaatst door: 1 op
  • Geachte Barones.

    Als u zo,n vervuilende motor op smeer en gasolie filters heeft dan kan ik alleen konstateren dat u niet heeft nagedacht/vergelijkingen en onderzoek heeft gedaan over deze belangrijke investering.
    Per bedrijfsjaar zijn we 4 gasolie en 4 smeeroliefilters kwijt en de 1000Ltr carter ververst na 2 bedrijfsjaren volgens smeerolie bewaking.Dus ik moet helaas konstateren dat we inderdaad niet willen mee betalen aan uw vervuilende motor c.q. verkeerde investering.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/rRevisio op
  • Gewoon met die 570 binnenvaartondernemers meer vracht vragen.Moet me niet vertellen dat die binnenvaartondernemers weinig afval hebben.Zie regelmatig illegale praktijken.Die ccr-motoren met 10 tot 14 filters (we hebben er zelf ook een) moeten ook regelmatig ververst worden.En te spreken over de lege verfbussen en potten plamuur.Vind momenteel een hele eerlijke regeling.

    Geplaatst door: barones von habennix op
  • Goede actie, alleen jammer dat alles bij de overheid zo traag werkt. Zeker in dit geval waar het niet alleen NL aan gaat maar een Europese regeling is waar ieder land weer iets over moet zeggen. Dit verdrag is in de jaren 90 afgesloten. in 2010 is het eindelijk in gegaan…. succes

    Geplaatst door: mike op
  • Kijk,toch goed bezig die jongens!
    Mensen die niet aangesloten zijn wil ik graag vragen of ze in hun eentje ook deze aktie hadden kunnen ondernemen.
    Als deze petitie aanleiding is tot aanpassing, is uw lidmaatschap snel terugverdient.
    Kijk alstubleif eens naar de voordelen van “onze organisaties” in plaats van de tekortkomingen en heroverweeg uw standpunt nog eens.

    Goede vaart iedereen.

    Geplaatst door: Tja op

Reageer

‘Eerlijk alternatief’ bepleit voor afvalstoffenheffing | Schuttevaer.nl

‘Eerlijk alternatief’ bepleit voor afvalstoffenheffing

De binnenvaart, verenigd in CBRB, Kantoor Binnenvaart en de Vereniging van Waterbouwers, dringt bij de overheid aan op ‘een eerlijk alternatief’ voor de afvalstoffenheffing. Dinsdagmiddag werd namens 570 binnenvaartondernemers een petitie aangeboden in Den Haag. Vice-voorzitter Teun Muller van het CBRB pleitte voor een bijdrage van circa 3 euro per kuub gebunkerde gasolie, in combinatie met een vaste jaarlijkse bijdrage op basis van het vermogen van de hoofdmotoren en een eventuele korting op die bijdrage op basis van aantoonbare afvalzorg.

afval

Door Hans Heynen
De afvalstoffenheffing van 7,50 euro per kuub gasolie legt de kosten van inzameling en verwerking van oliehoudend afval van de binnenvaart voor een veel te groot deel bij de grotere schepen en duwboten die veel gasolie verbruiken. Dat stelt een groep binnenvaartondernemers in de petitie ‘Scheepsafvalstoffenverdrag OK, teveel betalen No Way’. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • We vinden het allemaal duur die afvalstoffenheffing. We moeten als sector nu eenmaal met z,n allen deze kosten ophoesten. Als de grootverbruikers, dat zijn ook de grootverdieners, minder gaan betalen zal dat geld ergens anders weg moeten komen, en dat zijn dan de schepen die minder gebruiken. Deze schepen zullen per saldo meer gaan betalen, anders klopt de begroting van de heffende instantie niet meer. Als je een veel verbruiker bent koop je de brandstof ook al goedkoper in als de kleinverbruikers. Daar heb ik geen probleem mee dat is uiteindelijk een kwestei van uithandelen.
    Ik vind het ook kleineerend om er maar van uit te gaan dat ondernemers die niet zoveel gebruiken allemaal vuile machinekamers hebben en ouderwetse motoren. Er is nog geen onderzoek naar gedaan, maar waar zijn de verhoudingen als een 5000 tons schip met 50 containers opvaart met 2x 1500 pk?
    Ik vind alles best, maar probeer niet de lasten van veel verbruikers te verschuiven naar kleinverbruikers!

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Toch interessant wat afgifte eigenlijk kost.
    Jammer voor de info winning vandaag want de juiste personen bij ons op het gemeente huis zijn op vakantie.
    Maar huisvuil kost op jaarbasis 18t bunkeren en als we gaan scheiden krijgen we korting.
    Verder hebben ze goede kontracten lopen met bedrijven die k.g.a. en afgewerkte smeerolie,mits gescheiden gewoon bij ons aan boort op de Maas komen afhalen!De tarieven worden naar ons gestuurd maar b.v. ons opgegeven aantal lege verfbussen wordt gratis op gehaald.Ook onze accu aantal op jaarbasis zou niet aangeslagen worden.Tot zo ver.Eventje,s kontakt op genomen met de plaatselijke touringcar met garage-bedrijf om te vragen wat,hoeveel en de kosten van afgifte voor hun kost.Antwoord komt nog op de mail maar zij schrokken zich een hoedje hoeveel het bij ons moest gaan kosten.Als ik de gegevens deze weken binnen heb gaan we eens rekenen wat het kost voor een bedrijf aan de wal.Tot nu toe vele malen goedkoper maar ik wacht liever af tot we wat in de hand hebben.
    Voor mijn rechts-gevoel kan ik ook werken met een contract met onze gemeente en hoef ik niet via het SAB te werken.
    Volgens de wetgever ben ik verplicht ons afval geregistreerd af te geven en dat kan ieder willekeurig bedrijf die erin gespecialiseerd is voor ons doen.Afval verwijdering is een markt en bedrijven/gemeentens zijn net als winkels.
    Ik raad iedere collega aan om verder te informeren en niet klakkeloos op een aanbieder te vertrouwen zoals de SAB.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • Heel leuk maar doe het dan op de smeerolie aub.
    Gasolie geeft een beetje raar beeld.
    Het smeerolie verbruik geeft aan hoeveel er ververst word en ook filters vervangen.
    En anders een slecht onderhouden motor.

    Een generator of hoofdmotor snelloper moet om de 500 uur ververst worden (normaal gesproken).
    Er varen tankers in het rond met gasolie gestookte verwarmings ketels waar echt geen filters aanhangen ja mischien een uitwasbaar gasolie filter,
    En sommige ketels jagen er meer per uur doorheen dan een hoofdmotor.

    Maar ja er is gewoon gekeken hoeveel l gasolie word er gebruikt en hoeveel geld hebben we nodig.
    En die 7,5 euro maal de cubs kwam gewoon het best uit .
    Anders hadden we mischien 5 euro per l smeerolie moeten bij betalen en dat is dan wel heel duur per liter.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Bilge water is maar een heel klein percentage van het afval dat de binnevaart produceerd. Bijna iedereen heeft een nagenoeg droge bilge, U moet veel meer denken aan filters, verfblikken, vet, accu s, poetsdoeken en afgewerkte olie dat algegeven moet worden.

    Geplaatst door: De Graaf op
  • @1

    Vanwege de crisis zijn we moeten wijken naar de vrije vaart de afgelopen 2,5 jaar.Kort werk en dan weer hele lange reizen en leegtijd,kortom vertekend beeld hier.Komen op gemm 3500 uur per kalender jaar.Let wel dat dit draai uren zijn en geen vollast uren want we duwen niet.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • en hoelang duurt bij u een bedrijfsjaar??

    Geplaatst door: 1 op
  • Geachte Barones.

    Als u zo,n vervuilende motor op smeer en gasolie filters heeft dan kan ik alleen konstateren dat u niet heeft nagedacht/vergelijkingen en onderzoek heeft gedaan over deze belangrijke investering.
    Per bedrijfsjaar zijn we 4 gasolie en 4 smeeroliefilters kwijt en de 1000Ltr carter ververst na 2 bedrijfsjaren volgens smeerolie bewaking.Dus ik moet helaas konstateren dat we inderdaad niet willen mee betalen aan uw vervuilende motor c.q. verkeerde investering.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/rRevisio op
  • Gewoon met die 570 binnenvaartondernemers meer vracht vragen.Moet me niet vertellen dat die binnenvaartondernemers weinig afval hebben.Zie regelmatig illegale praktijken.Die ccr-motoren met 10 tot 14 filters (we hebben er zelf ook een) moeten ook regelmatig ververst worden.En te spreken over de lege verfbussen en potten plamuur.Vind momenteel een hele eerlijke regeling.

    Geplaatst door: barones von habennix op
  • Goede actie, alleen jammer dat alles bij de overheid zo traag werkt. Zeker in dit geval waar het niet alleen NL aan gaat maar een Europese regeling is waar ieder land weer iets over moet zeggen. Dit verdrag is in de jaren 90 afgesloten. in 2010 is het eindelijk in gegaan…. succes

    Geplaatst door: mike op
  • Kijk,toch goed bezig die jongens!
    Mensen die niet aangesloten zijn wil ik graag vragen of ze in hun eentje ook deze aktie hadden kunnen ondernemen.
    Als deze petitie aanleiding is tot aanpassing, is uw lidmaatschap snel terugverdient.
    Kijk alstubleif eens naar de voordelen van “onze organisaties” in plaats van de tekortkomingen en heroverweeg uw standpunt nog eens.

    Goede vaart iedereen.

    Geplaatst door: Tja op

Reageer