Scheepsbouw wil oud-voor-nieuwregeling

De Europese scheepsbouworganisatie CESA pleit voor een oud-voor-nieuwregeling voor de zeevaart om de scheepsbouw door de crisis te slepen. Idee is om naar Italiaans voorbeeld een hulpprogramma op te zetten voor het versneld vervangen van oude vervuilende schepen door schone en veiliger nieuwe.

In Italië gebeurde dit de afgelopen jaren met de enkelwandige tankervloot. Die werd met behulp van premies in snel tempo vervangen door nieuwe, schone dubbelwandige tankers. Het idee is dit Europabreed met verschillende scheepstypen te doen, zoals oude veerboten. Vervuilende veerboten kunnen dan door eigenaren versneld worden vervangen door nieuwe schepen. De Europese Investeringsbank zou een rol kunnen spelen bij de soepele financiering van zo’n vlootvernieuwing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scheepsbouw wil oud-voor-nieuwregeling | Schuttevaer.nl

Scheepsbouw wil oud-voor-nieuwregeling

De Europese scheepsbouworganisatie CESA pleit voor een oud-voor-nieuwregeling voor de zeevaart om de scheepsbouw door de crisis te slepen. Idee is om naar Italiaans voorbeeld een hulpprogramma op te zetten voor het versneld vervangen van oude vervuilende schepen door schone en veiliger nieuwe.

In Italië gebeurde dit de afgelopen jaren met de enkelwandige tankervloot. Die werd met behulp van premies in snel tempo vervangen door nieuwe, schone dubbelwandige tankers. Het idee is dit Europabreed met verschillende scheepstypen te doen, zoals oude veerboten. Vervuilende veerboten kunnen dan door eigenaren versneld worden vervangen door nieuwe schepen. De Europese Investeringsbank zou een rol kunnen spelen bij de soepele financiering van zo’n vlootvernieuwing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer