Enige kans

Geschorst NBKB dient 1 december herstelplan in

Het geschorste Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) dient 1 december een plan van aanpak in bij de Raad van Accreditatie (RvA) om de schorsing te laten terugdraaien. Aan de RvA om te beoordelen of het plan voldoende is. Het is de enige kans die het keuringsbureau krijgt.

Aan de RvA om te beoordelen of het NBKB straks weer binnenvaartschepen mag keuren en certificeren. Foto Shutterstock
Lees alles over de schorsing van de NBKB en de gevolgen voor de binnenvaart in ons dossier.

Demissionair minister Mark Harbers (IenW) heeft de Tweede Kamer laten weten dat het NBKB echt maar één kans krijgt. ‘Binnen zes maanden heeft het NBKB eenmalig de mogelijkheid bewijzen aan te leveren die de gebreken oplossen. Indien het NBKB er niet tijdig in slaagt de schorsing op te laten heffen, volgt intrekking van de accreditatie.’

Die ene kans gaat het NBKB op 1 december pakken. Dan dient het bureau haar plan in, laat bestuurslid Leendert Korvink weten.

Wanneer er uitsluitsel komt is ongewis. ‘Er is geen standaardtermijn waarbinnen de RvA de maatregelen moet beoordelen, omdat dit afhankelijk is van de aard en omvang van de afwijkingen die hebben geleid tot de schorsing’, zegt een woordvoerder van de RvA. ‘De schorsing van het NBKB loopt tot uiterlijk 26 april 2024 (zes maanden – red.). Voor deze datum moet het NBKB aantonen dat de afwijkingen die hebben geleid tot de schorsing zijn opgelost en moet de RvA voldoende gelegenheid hebben gekregen dit te beoordelen. De schorsing kan eerder worden opgeheven. Dat hangt af van de datum waarop het NBKB de documentatie aanlevert en de beschikbare beoordelaarscapaciteit bij de RvA.’

Geschorst NBKB dient 1 december herstelplan in | Schuttevaer.nl
Enige kans

Geschorst NBKB dient 1 december herstelplan in

Het geschorste Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) dient 1 december een plan van aanpak in bij de Raad van Accreditatie (RvA) om de schorsing te laten terugdraaien. Aan de RvA om te beoordelen of het plan voldoende is. Het is de enige kans die het keuringsbureau krijgt.

Aan de RvA om te beoordelen of het NBKB straks weer binnenvaartschepen mag keuren en certificeren. Foto Shutterstock

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer