Kamervragen

Veerboot naar Ameland probleemkind van de Waddenzee

De veerdienst van en naar Ameland loopt in 40% van de gevallen meer dan 10 minuten vertraging op. De veerboot heeft daarmee vaker vertraging dan die naar de andere Friese Waddeneilanden, stelt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

De veerboten varen in dienst van Wagenborg Passagiersdiensten. Foto Wagenborg

De vertragingen werden gemeten in het tweede kwartaal van dit jaar, laat de minister weten in antwoord op Kamervragen van de VVD-leden Fahid Minhas en Harry Bevers. De Kamerleden maken zich zorgen over de bereikbaarheid van het eiland, zeker met het naderende stormseizoen, dat 15 oktober begint.

Stormseizoen

De vertraging is meestal het gevolg van ondieptes in de dichtslibbende vaargeul, liet rederij Wagenborg Passagiersdiensten (WPD) de minister weten. Diverse stormen hebben ervoor gezorgd dat veel zand in de vaargeul is terechtgekomen. Zand is, anders dan slib, minder goed doorvaarbaar. Bij lage waterstanden wordt het zo steeds lastiger voor de veerboten om elkaar te ontmoeten.

De bereikbaarheid van Ameland is al langer een probleem. Hoewel er diverse onderzoeken lopen, lost dat het probleem op de korte termijn niet op. De onderzoeken zijn gericht op een oplossing vanaf 2030. Harbers: ‘Dit omdat in 2029 de concessie voor zowel de oostelijke Waddenveren (Ameland en Schiermonnikoog) als de westelijke Waddenveren (Terschelling en Vlieland) afloopt. Het jaar 2030 vormt daarmee een logisch moment voor het realiseren van een lange-termijnoplossing. Gezien de breedte van de alternatieven is een zorgvuldige afweging van belang.’

Oplossingen?

Wat betreft Ameland zijn er twee mogelijke oplossingen die nu worden onderzocht. Of de bestaande verbinding wordt geoptimaliseerd, of de vertrek- en/of aankomstlocatie worden gewijzigd. Het onderzoek daarnaar wordt in 2023 afgerond.

De Kamerleden opperden in hun vragen aan de minister de afvaartfrequentie te verlagen en in plaats van elk uur, elke 75 minuten uit te varen. Daarmee daalt wellicht aantal vertragingen, maar stijgen de exploitatiekosten volgens de minister. Daarnaast gaat hij niet over de dienstregeling. Wagenborg houdt in 2023 in elk geval vast aan de uursdienst.

Lees ook:

Peter en Pieter Hubert houden vaargeul Ameland op diepte

Wagenborg en Urgenda willen samen Waddenvervoer verduurzamen

Veerboot naar Ameland probleemkind van de Waddenzee | Schuttevaer.nl
Kamervragen

Veerboot naar Ameland probleemkind van de Waddenzee

De veerdienst van en naar Ameland loopt in 40% van de gevallen meer dan 10 minuten vertraging op. De veerboot heeft daarmee vaker vertraging dan die naar de andere Friese Waddeneilanden, stelt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

De veerboten varen in dienst van Wagenborg Passagiersdiensten. Foto Wagenborg

De vertragingen werden gemeten in het tweede kwartaal van dit jaar, laat de minister weten in antwoord op Kamervragen van de VVD-leden Fahid Minhas en Harry Bevers. De Kamerleden maken zich zorgen over de bereikbaarheid van het eiland, zeker met het naderende stormseizoen, dat 15 oktober begint.

Stormseizoen

De vertraging is meestal het gevolg van ondieptes in de dichtslibbende vaargeul, liet rederij Wagenborg Passagiersdiensten (WPD) de minister weten. Diverse stormen hebben ervoor gezorgd dat veel zand in de vaargeul is terechtgekomen. Zand is, anders dan slib, minder goed doorvaarbaar. Bij lage waterstanden wordt het zo steeds lastiger voor de veerboten om elkaar te ontmoeten.

De bereikbaarheid van Ameland is al langer een probleem. Hoewel er diverse onderzoeken lopen, lost dat het probleem op de korte termijn niet op. De onderzoeken zijn gericht op een oplossing vanaf 2030. Harbers: ‘Dit omdat in 2029 de concessie voor zowel de oostelijke Waddenveren (Ameland en Schiermonnikoog) als de westelijke Waddenveren (Terschelling en Vlieland) afloopt. Het jaar 2030 vormt daarmee een logisch moment voor het realiseren van een lange-termijnoplossing. Gezien de breedte van de alternatieven is een zorgvuldige afweging van belang.’

Oplossingen?

Wat betreft Ameland zijn er twee mogelijke oplossingen die nu worden onderzocht. Of de bestaande verbinding wordt geoptimaliseerd, of de vertrek- en/of aankomstlocatie worden gewijzigd. Het onderzoek daarnaar wordt in 2023 afgerond.

De Kamerleden opperden in hun vragen aan de minister de afvaartfrequentie te verlagen en in plaats van elk uur, elke 75 minuten uit te varen. Daarmee daalt wellicht aantal vertragingen, maar stijgen de exploitatiekosten volgens de minister. Daarnaast gaat hij niet over de dienstregeling. Wagenborg houdt in 2023 in elk geval vast aan de uursdienst.

Lees ook:

Peter en Pieter Hubert houden vaargeul Ameland op diepte

Wagenborg en Urgenda willen samen Waddenvervoer verduurzamen